برخی از دانشمندان آینده‌ای را پیش‌بینی کرده‌اند که در آن انسان‌ها و ماشین‌ها یکی می‌شوند و انسان‌ها صرفا به چرخ‌دنده تبدیل خواهند شد.

هوش مصنوعی

به گزارش همشهری به نقل از روزنامه سان، بر اساس گزارشی که اخیرا در «کانورسیشن»منتشر شده، آینده پژوهان پیش بینی می‌کنند که هوش مصنوعی و تراشه‌های مغز به طور غیرقابل برگشتی زندگی امروز ما را  تغییر خواهند داد به زندگی متفاوتی تبدیل خواهد کرد.
کارشناسانی وجود دارند که استدلال می‌کنند هوش مصنوعی با توانایی‌هایی در سطح انسان همه چیز را تغییر می‌دهد. ما در حال حاضر ربات‌هایی مانند ChatGPT داریم که انسان‌ها را در بخش‌های خاصی از مشاغل دچار نگرانی کرده‌اند.

ایلان ماسک، میلیاردر فناوری، در حال حاضر به دنبال مجوز از سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای شروع آزمایشات انسانی برای تراشه‌های مغز «نئورالینک»( Neuralink) است. برخی از دانشمندان به جای اینکه معتقد به رقابت میان انسان و هوش مصنوعی در آینده باشند، بر این باورند که  در آینده انسان و هوش مصنوعی یکی خواهند شد.
گزارش «کانورسیشن» به نظریه‌ای از آینده پژوه و مهندس سابق گوگل ری کورزویل اشاره دارد. او پیش بینی می کند که انسان‌ها از سال ۲۰۴۵ به بعد دیگر نمی‌توانند بدون هوش مصنوعی زندگی کنند، در کتاب خود چگونه ذهن بسازیم.

این آینده پژوه فکر می‌کند سال‌ها بعد ما به درجه‌ای از «تکینگی» (یکی شدن) می‌رسیم که با ماشین‌هایی که  بخشی از آن انسان و بخش دیگر هوش مصنوعی خواهند بود، روبرو خواهیم شد.  این گزارش همچنین نشان می‌دهد که این «تکینگی» می‌تواند ماهیت ذهن ما را به ماهیت «ذهن کندو» تغییر دهد.
جولیو تونونی، عصب شناس، نیز قبلا پیش بینی کرده بود که ما به سمت ادغام ذهن‌ها و همه داده‌ها پیش می رویم.

گفته می‌شود که  «فیلیپ گاف» فیلسوف در کتاب خود با عنوان «خطای گالیله» چنین می‌نویسد: مغزها (در آینده) به خودی خود نسبت به حقوق خود هوشیار نخواهند بود و در عوض به «چرخ دهنده‌هایی» در موجودیت ابرآگاهی تبدیل می‌شوند . رویدادی مشابه این،  می‌تواند پیامدهای بزرگی برای فردیت انسان داشته باشد.

با این حال، همه کارشناسان نگران پیامدهای هوش مصنوعی نیستند و برخی از آن‌‍‌ها همچنین فکر می‌کنند که  هوش مصنوعی به انسان کمک می کند، نه اینکه مانع آن شود. جک ورنون، کارشناس هوش مصنوعی و تحلیلگر ارشد تحقیقاتی در «آی دی سی»، قبلا در مورد این موضوع با روزنامه سان گفت و گو کرده بود.
او با این نظریه‌ها مخالف بود که هوش مصنوعی ایجاد شده تا  به ویژه در زمینه مشاغل و کسب و کار، جایگزین انسان‌ها شود یا قدرت را به دست بگیرد. ورنون دوره ظهور هوش مصنوعی را با زمانی مقایسه کرده که اتومبیل ها جایگزین اسب شدند. او توضیح داد: ما قبلا در بازار کسب و کار تحولات بزرگی را پشت سر گذاشته‌ایم.
ورنون ادامه داد: شاید در زمان جایگزینی اسب به جای  ماشین نیز نگرانی‌های مشابه وجود داشت. اما اگر  امروز به آن تحول نگاه کنید، صنعت خودروسازی در نهایت میلیون‌ها نفر بیشتر از اسب‌ها را استخدام کرده است.

بیشتر بخوانید:


او در ادامه تصریح کرد: اکنون ممکن است فکر کردن به اینکه ChatGPT برخی از مشاغل را از بین می‌برد آسان باشد، اما به طور بالقوه منجر به اشتغال بسیار بیشتر خواهد شد.  ممکن است مشاغل در کوتاه مدت از بین بروند. اما این اتفاق ممکن است در دراز مدت کار را برای بسیاری از مردم آسان‌تر کند.

کد خبر 749170

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha