همشهری آنلاین: الکساندر زاسیپکین معاون اداره خاورمیانه و آفریقای وزارت خارجه روسیه اعلام کرد روسیه نظریه امنیت دستجمعی منطقه خلیج فارس را با مشارکت کشورهای منطقه و جمهوری اسلامی ایران بررسی می‌کند

به گزارش خبرنگار ایرنا از مسکو، این مقام وزارت امورخارجه روسیه با ابراز مخالفت با برتری یک نیرو در منطقه خلیج فارس گفت: مسکو در جریان سفر هفته آینده سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه به کشورهای منطقه خلیج فارس، نظریه امنیت دستجمعی در این منطقه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی که در یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت، افزود: امنیت این منطقه زمانی تامین خواهد شد که به جای برتری یک نیرو، جمهوری اسلامی ایران، دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس ،روسیه و آمریکا در آن مشارکت داشته و تمامی اعضا در این ترکیب امنیتی از حقوق یکسان برخودار باشند.

معاون اداره خاورمیانه و آفریقای وزارت امورخارجه روسیه در بخشی دیگر از سخنانش گفت: خلیج فارس منطقه‌ای حساس و مهم درجهان محسوب می‌شود و به لحاظ منابع انرژی از اهمیت فراوانی برخوردار است و برتری آمریکا به عنوان یک نیرو در این منطقه قابل قبول نیست.

به گفته وی، نظریه امنیت دستجمعی از سال 2007 از سوی روسیه مطرح و ارایه شده و در سفر وزیر خارجه این کشور به منطقه با رهبران آن مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

سرگئی لاوروف قرار است هفته آینده از چند کشور منطقه خلیج فارس دیدار و با رهبران این کشورها به گفت و گو بپردازد.

کد خبر 75241

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز