همشهری آنلاین: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران و روسیه با هدف برقراری صلح، ثبات و آرامش در منطقه با یکدیگر همکاری می‌کنند.

به گزارش واحد مرکزی خبر از مسکو، مصطفی محمد نجار امروز پیش از ترک مسکو در گفتگو با خبرنگاران افزود: با توجه به منافع، فرصت‌ها و تهدیدهای مشترک، ایران و روسیه در همه حوزه‌ها اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی همکاری‌های خوب و   گسترده‌ای با یکدیگر دارند.

سردار نجار با اشاره به رایزنی‌های انجام شده با مقامات روسیه گفت: در این ملاقات‌ها مسائل سیاسی، امنیت منطقه‌ای‌، همکاری‌های فیمابین و راهکارهای ارتقای مناسبات دو کشور بررسی شد و دو طرف بر این باورند که در سایه امنیت و برقراری صلح مردم منطقه از رفاه و آرامش بیشتری برخوردار خواهند بود.

وی در عین حال با مقایسه توان دفاعی ایران در پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از هر نظر بویژه دفاعی کشوری کاملا وابسته بود و همسو با منافع آمریکا و تهدیدی علیه روسیه بود.

وی با تاکید بر اینکه قدرت نظامی ایران دفاعی و بازدارنده است و برخلاف جنگ روانی دشمنان تهدیدی برای منطقه و جهان نیست گفت: جمهوری اسلامی ایران دوست کشورهای منطقه است و بعنوان منادی صلح و دوستی و برقراری ثبات و آرامش در منطقه بوده و هیچگاه آغازگر جنگ نبوده است.

وی با تاکید بر این مطلب که تحریم‌های آمریکا خللی در پیشرفت ملت ایران ایجاد نکرد افزود: ایران امروز از یک نیروی دفاعی مقتدر و متکی به توانمندی‌های داخلی برخوردار است و همه نیازهای دفاعی کشور در بخش‌های مختلف زمینی، هوایی و دریایی در داخل تولید می‌شود.
سردار نجار گفت: تکیه بر توانمندی‌های بومی و استفاده از تجهیزات و فناوریهای مدرن در صدر دکترین دفاعی ایران قرار دارد و ما با توجه به جایگاه روسیه در این زمینه قصد داریم همانند گذشته از این دانش استفاده کنیم.

وی ساخت جنگنده صاعقه و پرتاب ماهواره امید را نمادی از رشد و توسعه فناوری در کشور خواند و افزود: امروز ایران با توان بالای علمی و صنعتی همه نیازهای دفاعی را در داخل تولید و بسیاری از این تولیدات را صادر می‌کند.

وزیر دفاع با بیان اینکه ایران و روسیه از مشترکات زیادی برای گسترش همکاری‌ها برخوردارند
گفت: با توجه به وجود ذخایر عظیم انرژی در دو کشور و بویژه در اختیار داشتن جایگاه اول و دوم از نظر منابع گاز در جهان، همکاری دو کشور در این حوزه می‌تواند تامین کننده منافع دو طرف و مصرف کنندگان باشد.

وی افزود: نیروگاه هسته‌ای بوشهر نماد همکاری‌های ایران و روسیه است و اکنون پیمانکار روس در حال انجام کار است و امیدواریم طبق قراری که روسیه گذاشته است نیروگاه تکمیل و راه اندازی شود.

وی همچنین تصریح کرد: ما بر استفاده از انرژی هسته‌ای بعنوان انرژی صلح آمیز و پاک تاکید داریم و با توجه به اینکه ایران عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی است و همکاری طولانی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد این حق را داریم که از این انرژی استفاده کنیم.

سردار نجار گفت: سازمان شانگهای با هدف تامین منافع کشورهای منطقه ایجاد شد و در صورت عضویت ایران در این سازمان تهران می‌تواند نقش فعالتری با هدف بهبود اوضاع در منطقه بعهده بگیرد.

وی در خصوص دیدار آتی رئیسان جمهوری آمریکا و روسیه نیز تاکید کرد: کاری به ملاقات رئیسان جمهوری آمریکا و روسیه نداریم چرا که ایران همواره مواضع و دیدگاه‌های خود را بطور مستقل در ارتباط با آمریکا مطرح کرده است و راهبرد اساسی و انتظار ما همانگونه که رئیس جمهور اعلام کرد این است که آمریکا نسبت به رفع اشغالگری‌ها در دنیا و اصلاح عملی رفتار خود در قبال ایران اقدام کند.

اشغالگران باید منطقه را ترک کنند و امور را به مردم واگذار کنند، تولید و ترانزیت مواد مخدر بعد از حضور آمریکا در افغانستان چند برابر شده و تروریسم و ناامنی افزایش یافته و جنایات سازمان یافته تهدیدی برای ما و منطقه است.

وی با استقبال از تصمیم قرقیزستان در خصوص تخلیه نظامیان آمریکایی از پایگاه ماناس گفت: اشغالگران همواره سبب دردسر و مشکلات برای مردم هستند و جمهوری اسلامی ایران از این تصمیم ملت، دولت و پارلمان قرقیزستان و رفع اشغالگری حمایت می‌کند.

کد خبر 75686

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز