دانشمندان چینی در تلاش برای فهم بهتر رشد اولیه رویان انسانی و تشکیل اندام‌های آن، برای نخستین بار با استفاده از سلول‌های رویانی میمون ساختار شبیه رویان خلق کرده‌اند.

blastoids

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز پژوهشگران بر اساس گزارش منتشرشده در ژورنال Cell: Stem Cellاین ساختارها را در آزمایشگاهی در چین ایجاد کردند و بعد آنها را به رحم‌های میمون‌های ماده منتقل کردند.

به گفته این پژوهشگران، این ساختارها توانستند در رحم‌ها جایگزین شوند و پاسخی هورمونی شبیه به بارداری ایجاد کنند.                                                                                                                                                          

این پژوهشگران از آکادمی علوم چین (CAS) در شانگهای می‌گویند هنوز دقیقا نمی‌دانیم چگونه رویان‌های انسانی شکل می‌گیرند و اندام‌های بدنی در رحم تشکیل می‌شوند.

به گفته این پژوهشگران از آنجایی که میمون‌ها از لحاظ تکاملی به انسان‌ها نزدیک هستند، امیدوارند بررسی این مدل‌ها درک ما را از رشد رویان‌های انسانی عمیق‌تر کند، از جمله برخی از دلایل سقط‌ جنین‌های زودرس روشن شوند.

این پژوهشگران سلول‌های بنیادی رویانی میمون را در کشت سلولی در معرض شماری از عوامل رشد قرار دادند و سلول‌های بنیادی را واداشتند به صورت ساختارهای شبیه رویان درآیند.

این ساختارهای شبیه به رویان که «بلاستوئید» نامید می‌شوند، در بررسی میکروسکوپی شبیه به «بلاستوسیت»های طبیعی میمون به نظر می‌رسیدند. بلاستوسیت‌ها ساختارهایی هستند که نهایتا در رشد پستانداران به رویان بدل می‌شوند.

این بلاستوئیدها پس از ایجاد در آزمایشگاه شروع به رشد همان شیوه‌های رویان‌های طبیعی کردند. توالی‌یابی‌های ژنتیکی نشان داد که انواع  متفاوتی از سلول‌ها در این ساختارها  دارای الگوهای بیان ژنی مشابهی با سلول‌های یافت‌شده در بلاستوسیت‌ها و رویان‌های طبیعی بودند.

این بلاستوئیدها سپس به رحم‌های هشت میمون ماده منتقل شدند و در سه میمون در رحم‌ها جایگزین شدند. کاشته شدن این بلاستوئیدها باعث شد این میمون‌های ماده هورمون‌هایی را آزاد کنند که به طور طبیعی با بارداری ارتباط دارند و این بلاستوئیدها همچنین کیسه‌های اولیه لقاح تشکیل دادند که معمولا در ابتدای بارداری برای محصور کردن رویان ایجاد می‌شوند.

اما این ساختارها در نهایت جنین تشکیل ندادند و پس از حدود یک هفته محو شدند.

این پژوهشگران می‌گویند یافته‌هایشان ابزارها و چشم‌اندازهای جدیدی برای کاوش‌های آینده در جنین‌های نخستی‌ها و پزشکی تولیدمثلی در اختیار می‌گذارد.

این پژوهشگران قصد دارند که این سیستم کشت دادن ساختارهای شبیه به رویان از سلول‌های میمونی را توسعه دهند.  آنها  در عین پذیرش ملاحظات اخلاقی درباره پژوهش‌شان، یادآور شده‌اند که این بلاستوئیدها بسیار متفاوت از رویان‌های طبیعی هستند و نمی‌توانند به طور کامل رشد پیدا کنند.

کد خبر 752299

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha