عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عمل نکردن به قانون بودجه، ضعف عملکرد برخی مسئولان و همچنین عدم نظارت کافی از سوی مجلس را از عواملی عنوان کرد که در جهت تضعیف تولید عمل می‌کند.

تولید و اشتغال

همشهری آنلاین- گروه اقتصادی: تولید یکی از مهم ترین ارکان اقتصاد هر کشوری محسوب می شود که دامنه آن نیز بسیار وسیع است. کشورهای مختلف همواره سعی دارند با تقویت بخش های تولیدی اولویت دار خود ضمن تقویت اقتصاد داخلی، جایگاه خود را در اقتصاد بین‌الملل نیز ارتقا دهند. این در حالی است که بخش تولید در کشور ما طی دهه های اخیر رشد قابل قبولی نداشته است و بعضا مشکلات در این حوزه بسیاری از تولیدکنندگان را نیز از گردونه رقابت خارج کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره اولویت های تحول در حوزه تولید کشور در سال جاری به همشهری آنلاین گفت: دربودجه ۱۴۰۱ رقم قابل توجهی برای حمایت از تولید در نظر گرفته شده بود اما متاسفانه این رقم به بخش تولید اختصاص نیافت.

محمد صفایی دلوئی عمل نکردن به قانون بودجه، ضعف عملکرد برخی مسئولان و همچنین عدم نظارت کافی از سوی مجلس را از عواملی عنوان کرد که در جهت تضعیف تولید عمل می‌کند و برای ایجاد تحول در این بخش باید رفع این مشکلات در اولویت قرار بگیرد.

صفایی در توضیح موارد عنوان شده، گفت: سال گذشته در بند الف تبصره ۱۸ بودجه ۱۴۰۱ حدود ۱۵۶ هزار میلیارد تومان برای حمایت از تولید گذاشتیم که دو برابر آن را باید هم باید بانک ها در نظر می‌گرفتند که در مجموع ۴۶۸ هزار میلیارد تومان برای حمایت از تولید مد نظر قرار گرفته بود اما متاسفانه دولت از این رقم حتی یک ریال به بخش تولید اختصاص نداد درحالی که قانون بود.

دولت ها فقط می خواهند نفت بفروشند | خدا کند دولت به تولید توجه کند | احتمال افزایش قیمت مرغ

وی ادامه داد: در حالی که ما ۲ میلیون میلیارد تومان پروژه نیمه تمام داریم اما دولت در سفرهای استانی پرو‍ژه‌های جدید تعریف کرد و منابعی برای انجام این پروژه‌های سفر در نظر گرفت درحالی که با تکمیل طرح های قبلی باید سعی می کرد تا پیمانکاران ورشکست نشوند.

صفایی ادامه داد: امسال هم در تبصره ۱۶ و ۱۸ بودجه منابعی برای حمایت از تولید تعریف شده است. من اکنون آمار دقیقی از بودجه ۱۴۰۲ ندارم اما خدا کند که دولت به تولید توجه کند چرا که با این کار حتما مشکل تورم حل می شود، حتما افزایش اشتغال ایجاد می شود و حتما رشد اقتصادی کشور رو به جلو می‌رود.

اعتیاد دولت ها به نفت

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: متاسفانه ما سرگرم نفت شدیم، آقای روحانی ۸ سال مذاکره می‌کرد تا نفت بفروشیم و زندگی کنیم. آقای رئیسی هم می گوید که ما نفت خوب می‌فروشیم. به نظر می‌رسد اعتیاد به نفت قابل ترک کردن نیست دولت ها فقط می خواهند نفت بفروشند و حقوق کارگران و کارمندان را بدهند.

وی در پاسخ به این سوال که وظیفه مجلس در بخش نظارت بر اجرای بودجه چیست، ‌گفت: ما حداقل باید از آقای رئیس‌جمهور سوال می کردیم که سوال نکردیم. به نظر می‌رسد که ما نمایندگان مجلس مقداری در محافظه‌کاری و رودربایستی با دولت هستیم.

صفایی افزود: حتما امسال باید یک مقداری فشارها از سوی مجلس بر دولت بیشتر شود تا کارها بهتر پیش برود ما در برخی موارد به دلیل ضعف دستگاه‌های اجرایی پسرفت داشته ایم؛ به این موارد باید رسیدگی شود. برخی حوزه‌های تولیدی ما به همین دلیل با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند که از جمله آن می‌توان به دامداران اشاره کرد. ضمن اینکه این مسئله موجب افزایش شدید قیمت گوشت است. همچنین خبرهایی از کاهش جوجه‌ریزی در مرغداری ها به گوش می‌رسد که اگر اقدامی برای واردات نشود قیمت مرغ را دوباره افزایشی می‌کند. بنابراین ما امیدواریم این تصمیمات هر چه زودتر گرفته شود و مجلس هم باید نظارت کافی را داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره انجام کارهایی که می تواند بخش تولید را متحول کند، تصریح کرد: بخشی از این موضوع به توانمندی دولت بستگی دارد. در بخش‌هایی که وزرا تجربه دارند کارها با موفقیت بیشتری در جریان است اما در برخی وزارتخانه‌ها نیز با مشکل مواجهیم که آقای رئیسی باید فکری برای وزرای این وزارتخانه‌ها کند. اگر رئیس‌جمهور برخی وزرای خود را تغییر دهد و آدم های جدی و شایسته و کارامد بگذارد به طور حتم تغییرات مثبتی را در این حوزه را شاهد خواهیم بود.

وی از جمله وزارتخانه‌هایی را که باید تغییر و تحولاتی در آن رخ دهد، وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: این وزارتخانه به طور مستقیم با سفره مردم در ارتباط است و من خودم استیضاح سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی را کلید زده‌ام.

وی اظهار امیدواری که با تقویت نظارت مجلس بر دولت، در سالی که از سوی مقام معظم رهبری، سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است، بخش تولید تقویت شود.

کد خبر 751735
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha