همشهری آنلاین: حسن روحانی با تاکید به این که منشا اختلافات میان تهران و واشنگتن، سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران و منطقه است گفت که ایران برای حفظ منافع منطقه آماده است با آمریکا گفت‌وگو کند؛ همان گونه که قبلا برای کمک به دولت و ملت عراق پشت میز مذاکره با آمریکایی‌ها نشست.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم، با تاکید بر این که انتظار می‌رود آمریکایی‌ها از خود حسن نیت نشان دهند، خاطرنشان کرد: بعید است در آینده نزدیک تغییرات وسیعی در روابط ایران و آمریکا صورت گیرد.

وی در عین حال به تغییر لحن مسوءلان آمریکایی در قبال ایران در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما اشاره و تاکید کرد که هرگونه گفت‌وگو باید بر اساس عدالت، انصاف و به رسمیت شناختن حقوق و مطالبات مردم ایران برگزارشود.

روحانی هم‌چنین تاکید کرد که مهم‌تر از مساله گفت‌وگو، فراهم شدن ملزومات و چارچوب درست برای گفت‌وگو است تا بتوان از این راه به اهداف مورد نظر دست یافت.

روحانی با بیان این که مشکلات موجود در روابط ایران و آمریکا نتیجه سیاست‌های تجاوزکارانه و خصمانه واشنگتن علیه ایران و منطقه است، تصریح کرد: اکنون برای سخن گفتن درباره فرآیند، جزییات، موضوعات و سطح گفت‌وگو میان ایران و آمریکا و به ویژه پیش از دریافت درخواست رسمی واشنگتن برای مذاکرات، بسیار زود است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به برنامه‌ریزی آمریکایی‌ها برای کودتای نظامی در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در نتیجه ادامه سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران حتی بعد از پیروزی انقلاب، سفارت این کشور در تهران که به لانه جاسوسی مبدل شده بود، تسخیر شد و در همین مرحله روابط دو کشور قطع شد و مستشاران نظامی آمریکایی از ایران اخراج شدند.

او تشدید اختلافات میان تهران و واشنگتن بعداز تسخیر لانه جاسوسی را مورد توجه قرارداد و اظهار کرد: دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران متوجه دست داشتن آمریکایی‌ها در مشکلات داخلی ایران نظیر مساله کردستان شده بودند.

روحانی به "اقدامات ناکام" آمریکا برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران از جمله تحمیل جنگ و تحریم اقتصادی اشاره کرد و افزود: آمریکا برای مقابله با ایران و کنترل منطقه و تسلط بر فرهنگ و ثروت‌های ملت‌های منطقه طرح‌های مختلفی را در دستور کار قرار داد از جمله "خاورمیانه بزرگ" یا "خاورمیانه جدید" اما نتوانست به اهداف خود دست یابد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا با هدف مقابله با ایران، پایگاه دریایی بزرگی را در بحرین ایجاد کرد و ناوگان دریایی و نیروهای نظامی این کشور نیز در همسایگی ایران در عراق، افغانستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی قفقاز مستقر شدند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری به "تلاش‌های شکست خورده" آمریکا برای گسترش سلطه نظامی و سیاسی رژیم اشغالگر در منطقه اشاره و تصریح کرد: آمریکا بسیار تلاش کرد تا به رژیم اشغالگر در منطقه مشروعیت ببخشد و میان این رژیم و دولت‌های منطقه رابطه ایجاد کند؛ اما تلاش‌های واشنگتن در نهایت به شکست انجامید.

روحانی اظهار کرد: امروز شاهدیم با وجود تلاش‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی در بدترین وضع خود بسر می‌برد و مقاومت مردمی همه طرح‌های استعمارگرانه را با شکست مواجه کرده است.

ملت ایران تسلیم فشارهای غرب نخواهد شد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با تاکید بر لزوم حفاظت از نظام اسلامی به عنوان ثمره انقلاب اسلامی، گفت: ملت ایران از اصول، آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی تحت هیج شرایطی عدول نمی‌کند و هرگز تسلیم فشارهای غرب نخواهد شد.

روحانی افزود: غرب که از یک دولت اسلامی مستقل در منطقه و تاثیر آن بر دیگر کشورهای منطقه هراس دارد و تصور می‌کند که منافع آن در معرض خطر قرار گرفته است، به گمان خود برای جلوگیری از پیشرفت ایران و تسلیم کردن ملت ایران هم‌چنان به سیاست‌های خصمانه از جمله تحریم اقتصادی ادامه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: غربی‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تصور می‌کردند ادامه انقلاب میسر نیست و راه مقابله با ملت ایران را در دستور کار خود قرار دادند؛ اما ملت ایران بر ادامه راه خود تاکید کرد و روز به روز در مسیر پیشرفت کشور گام برداشت.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به توانمندی‌های همه جانبه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: ایران اکنون در زمره 10 کشور صاحب تکنولوژی‌های نوین و پیشرفته مانند بیوتکنولوژی، نانو تکنولوژی، هسته‌‌آی و فضانوردی قرار دارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام شکست طرح‌های دشمنان ملت ایران را تردیدناپذیر خواند و گفت: غرب برخی از احزاب را تشویق می‌کرد تا با نظام جمهوری اسلامی ایران مقابله کنند و در مرحله بعد نیز برای توقف روند آبادانی و عمران ایران صدام را ترغیب کرد تا با ایران وارد جنگ شود و از لحاظ تکنولوژیکی، نظامی و تسلیحاتی از آن حمایت کرد.

روحانی تصریح کرد: غرب در نهایت به این نتیجه رسیده است که سیاست‌های خصمانه در قبال ایران بی‌فایده است و باید جمهوری اسلامی ایران و نقش منطقه‌‌ای آن را به عنوان یک واقعیت بپذیرد.

او تاکید کرد: ایران برخلاف قبل از پیروزی انقلاب اسلامی که وابسته به غرب بود، امروز متکی به مشارکت مردم است و به کشوری تبدیل شده که تصمیم‌گیران آن در حوزه‌های مختلف منتخب مردم هستند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری به برگزاری تقریبا یک انتخابات در هرسال در ایران از جمله شوراهای اسلامی، مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و ... اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی، زاده انقلاب و فرزند قانونی آن است و میان مردم و مسولان آن هیچ‌گونه ناهمگونی و ناهماهنگی وجود ندارد و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی با یک ایدئولوژی و توسط مرجعیت واحدی اداره می‌شوند.

دعوت غرب به تعامل با تهران درباره مساله هسته‌‌ای

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، کشورهای غربی را دعوت کرد تا درباره مساله هسته‌ای ایران در چارچوب قوانین بین‌المللی با تهران تعامل کنند.

روحانی با تاکید به این که "ایران هیچ‌گاه نخواسته است اقدامی خارج از نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و یا پروتکل الحاقی صورت دهد"، تصریح کرد: ایران بارها بر موافقت خود با معاهده ان. پی. تی و مسالمت‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تاکید کرده است.

وی گفت: 40 کشور در دنیا تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و یا خارج از نظارت این سازمان، به غنی‌سازی اورانیوم مشغول هستند و حتی کشورهایی مثل ژاپن که در گذشته وارد جنگ‌های جهانی شده‌اند از سوی غرب برای غنی‌سازی اورانیوم مجوز گرفته‌اند.

این عضومجلس خبرگان رهبری با بیان این که ایران بیش از حق خود چیزی نمی‌خواهد، خاطرنشان کرد: ایران برای گفت‌وگو با غرب در چارچوب قوانین بین‌المللی و اعتمادسازی آمادگی دارد ولی با تبعیض میان خود و دیگر کشورها در ارتباط با موضوع هسته‌ای مخالف است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره تحریم ساخت و استفاده از سلاح هسته‌ای که موجب کشتار انسان‌های بی‌گناه و ضرر رساندن به محیط زیست می‌شود اشاره کرد و گفت: دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه بر سلاح‌های کشتار جمعی از جمله تسلیحات هسته‌ای، شیمیایی و میکروبی استوار نبوده و نیست.

روحانی افزود: با وجود آن که رژیم صدام علیه ایران از سلاح‌های کشتار جمعی از جمله شیمیایی و میکروبی استفاده کرد، اما ایران هیچ‌گاه برای دفاع از خود به استفاده از این گونه سلاح‌ها روی نیاورد.

او با اشاره به همکاری گسترده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای و اجازه به بازرسان آژانس برای بیش از 13 بار بازرسی بدون اعلام قبلی از تاسیسات هسته‌ای تصریح کرد: این همکاری‌ها بهترین دلیل است که ایران در مسیر فعالیت‌های مسالمت‌آمیز در برنامه هسته‌ای گام برمی‌دارد و از این مسیر خارج نشده است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: هیچ‌گاه نمی‌توان بر اساس احتمالات و یا پیش داوری‌ها، کشوری را از دستیابی به فن‌آوری مسالمت‌آمیز و غیرنظامی منع کرد و این در حالی است که طرف‌های غربی از این مسایل به عنوان بهانه‌ای برای مانع تراشی در مسیر هسته‌ای ایران سوء استفاده می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به پرتاب موشک سفیر 2 برای بردن ماهواره امید به فضا اشاره کرد و گفت: ایران نیز هم‌چون سایر کشورهای جهان ماهواره امید را با موشک سفیر 2 با اهداف علمی، اقتصادی و تحقیقاتی به فضا پرتاب کرد و هیچ‌گونه اهداف نظامی برای آن در نظر گرفته نشده است.

روحانی خاطرنشان کرد: تولیدات نظامی ایران در بخش‌های مختلف کاملا دفاعی است و هیچ‌گاه تهدیدی برای کشورهای منطقه یا دنیا به شمار نمی‌رود.

بدون مشارکت حماس حل مساله فلسطین امکان‌پذیر نیست

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حل مساله فلسطین بدون مشارکت جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) امکانپذیر نیست و غرب به خوبی آن را درک کرده است.

روحانی اظهار کرد: غربی‌ها که پیش از این برای تعیین سرنوشت فلسطین بدون حضور کشورهای منطقه گردهمایی برگزار می‌کردند اینک به خوبی درک کرده‌اند که حل مساله فلسطین بدون مشارکت این کشورها و به ویژه حماس امکان‌پذیر نیست و حتی ملت‌های منطقه در این‌باره نقش به‌سزایی دارند.

وی با بیان این که حمایت از مردم فلسطین و مقاومت در برابر رژیم اشغالگر، اعتقاد و باور جمهوری اسلامی ایران است، افزود: مساله فلسطین و خطر اسراییل در منطقه از مسایلی است که امام خمینی(ره) قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آن را مطرح کرده است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید به این که "توقف حمایت‌های ایران از فلسطینی‌ها راه را برای زیاده‌طلبی‌های غرب و رژیم صهیونیستی در منطقه هموار می‌کند" ، اظهار کرد: ایران به دلیل حمایت از مردم لبنان و فلسطین و پایبندی به اهداف خود در منطقه هزینه‌های زیادی پرداخت کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: ایران معتقد است که اسراییل رژیمی مبتنی بر تجاوزگری در منطقه است زیرا در دهه هشتاد تاسیسات هسته‌ای عراق را بمباران کرد و علاوه بر تهاجم اخیر به نوار غزه، هر روز به حریم هوایی لبنان تجاوز می‌کند.

روحانی گفت که رژیم اشغالگر صهیونیستی خطری برای منطقه و ثبات آن است و تحقق حقوق فلسطینی‌ها، تحقق امنیت و ثبات کل منطقه به شمار می‌رود.

او با اشاره به شکست رژیم صهیونیستی در حمله به نوار غزه افزود: اسرائیل در جنوب لبنان و نوار غزه طعم شکست را چشیده است بدون آن که بتواند موشک‌های مقاومت لبنان و غزه را متوقف کند و این امر موجب شده تا آمریکا برای اولین‌بار در قدرت و توان اسراییل در دفاع از منافع غرب در منطقه تردید کند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: آشکار شد که امکان شکست اسراییل توسط تعدادی کمی از مبارزان و با سلاح‌های ساده مقاومت وجود دارد و به این دلیل بود که اسراییل ناچار شد تا آتش‌بسی یک‌جانبه اعلام کند؛ بدون آنکه هیچ یک از اهدافش محقق شود.

ایران در امور عراق دخالتی ندارد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادعای دخالت ایران در امور عراق را رد کرد و با اشاره به روابط مستحکم میان دو کشور و ملت‌های آن‌ها و کمک‌های ایران به عراق در جنبه‌های مختلف پس از سقوط رژیم بعث، گفت: مسوءلان عراقی هیچ‌گاه از چنین موضوعی سخن نگفته‌اند در حالی که آن‌ها در سخن گفتن از این مساله نسبت به دیگران سزاوارترند.

روحانی افزود: هدف از ادعای دخالت ایران در امورعراق ضربه زدن به روابط میان دو کشور است و عاملان چنین اظهاراتی دشمنان دو ملت هستند.

وی خاطرنشان کرد: ایران می‌خواهد عراق به کشوری با ثبات و آباد تبدیل شود و با این کشور دوست و همسایه روابط حسنه و مستحکم داشته باشد.

کد خبر 75103

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز