۲خط آهن از میان خانه‌های مسکونی منطقه۱۷ گذشته و این بخش از پایتخت را ۳تکه کرده است. یکی از آنها خط‌آهن تهران‌ـ تبریز است که ایجاد آن قبل از جنگ جهانی دوم شروع شد و به نوعی، هویت این منطقه به‌حساب می‌آید.

قطار

همشهری آنلاین- ابوذر چهل امیرانی: خط آهن‌های تهران- تبریز و تهران- اهواز، هنوز هم در بافت مسکونی منطقه۱۷ قرار دارند. البته چندسالی است خط‌آهن تهران- تبریز به زیر زمین منتقل شده و مسئولان شهری درحال ساخت باغ‌راه حضرت فاطمه(س) در بام تونل این خط آهن هستند تا سرانه‌های این منطقه کمتر توسعه‌یافته را افزایش دهند. با این وجود، هنوز هم ساکنان این منطقه، هر روز با مسافران قطارهای تهران- اهواز و شهرهای حومه تهران چشم در چشم شده و گاهی برای همدیگر دست تکان می‌دهند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

خط‌آهن تهران- تبریز نسبت به این خط، قدمت زیادی دارد و حتی در شکل‌گیری بسیاری از محله‌های منطقه۱۷ تأثیرگذار بوده است. این خط‌آهن یکی از مهم‌ترین خطوط ریلی کشور است که ریل‌گذاری آن در سال۱۳۱۷ شروع شد و ۵سال طول کشید تا خط‌گذاری آن تا شهر میانه انجام شود. همان زمان که مسئولان قصد داشتند خط آهن را تا شهر تبریز ادامه دهند، جنگ جهانی دوم شروع شد و این کار تا پایان جنگ به تعویق افتاد. پس از فروکش کردن شعله‌های جنگ در دنیا و به ثبات رسیدن کشورمان، ادامه ایجاد مسیر ریلی تهران‌ـ تبریز در دستورکار قرار گرفت و بالاخره ۴اردیبهشت سال۱۳۳۷ به بهره‌برداری رسید.

خاطرات تلخ و شیرین خط‌آهن در منطقه۱۷ | ماجرای شنیدنی سوزن‌بان فداکار

در این ۶۵سال، این خط‌آهن خاطرات تلخ و شیرین زیادی برای ساکنان منطقه۱۷ رقم زده و اهالی بارها شاهد برخورد قطارها با کودکان و خودروهای عبوری بوده‌اند. یکی از این اتفاق‌ها، ۱۱بهمن سال۱۳۸۰ رخ داد که البته به ‌خیر گذشت. در این روز، اتوبوس شرکت واحد روی خط‌آهن خراب شد و «گل‌لر نصرتی» که سوزن‌بان خط بود، برای جلوگیری از کشته شدن مسافران، با دویدن روی خط و آگاه کردن راننده قطار، مانع از برخورد آن با اتوبوس شد.

خاطرات تلخ و شیرین خط‌آهن در منطقه۱۷ | ماجرای شنیدنی سوزن‌بان فداکار
نصب لوح یادبود برای قدردانی از گل‌لر نصرتی روی دیوار سوزن‌بانی که اکنون از بین رفته است

کد خبر 750946

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha