صادق کرمیار، نویسنده، کارگردان و فیلمنامه‌نویس می‌گوید: «برای تعطیلات نوروز خواندن رمان «طبل آتش» علی اصغر شیرزادی را پیشنهاد می‌کنم. مجموعه داستان «جشن طلاق» علی موذنی که سال گذشته از سوی انتشارات نیستان منتشر شد، جذاب است.»

صادق کرمیار

همشهری آنلاین: رمان «نامیرا» صادق کرمیار از جمله معدود آثاری است که تحسین همگان را برانگیخت. حتی رهبر انقلاب هم بر آن تقریظ نوشت. کرمیار در گفت‌وگو با همشهری آنلاین عنوان کرد: «برای تعطیلات نوروز مطالعه رمان «طبل آتش» اثر علی اصغر شیرزادی را به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم. این رمان جزو معدود رمان‌هایی است که مقطع خاصی از تاریخ را دربرمی‌گیرد و برخلاف دیدگاه بسیاری از نویسندگان سوسیالیست، مستقل است و نویسنده در آن به بازآفرینی وقایع پرداخته و ادبی است و نه صرفاً سیاسی. همچنین مجموعه داستان «جشن طلاق» علی موذنی جزو آثار شاخص داستان کوتاه است که خواندن آن را هم توصیه می‌کنم.

برای تعطیلات نوروز مطالعه چه کتابی را به مخاطبان ادبیات‌داستانی پیشنهاد می‌کنید؟

در حوزه رمان، «طبل آتش» علی اصغر شیرزادی را برای خواندن در تعطیلات نوروز پیشنهاد می‌کنم. این کتاب خیلی مظلوم واقع شد.

«طبل آتش» را پیشنهاد می‌کنم| نگاه نویسنده مستقل است| «جشن طلاق» موذنی؛ زیباست

چرا؟

به دلیل اینکه ناشرش (نشر نی) آن زمان که این رمان را چاپ کرد به شکل حرفه‌ای در حوزه ادبیات ادعایی نداشت و نتوانست این کتاب را به درستی معرفی و توزیع کند اما در عین حال جزو رمان‌های ماندگار در حوزه ادبیات‌داستانی معاصر است.

چرا این کتاب را پیشنهاد می‌کنید؟

من ساختاری متفاوت از این رمان دیدم. آن هم نسبت به رمان‌های مشابهی که مربوط به واقع پیش از انقلاب از کودتای شهریور 1320 تا سال‌های پیش از انقلاب را دربرمی‌گیرد. حتی رمان‌های کمی داریم که مقطع تاریخ دهه 40 و 50 را به شکل درست و بازآفرینی شده ادبی روایت کنند. شاید نویسندگانی مانند بهرام صادقی و هوشنگ گلشیری در این مقطع حساس تاریخی رمان نوشته باشند.

چرا تأکید روی این مقطع تاریخی دارید؟

این مقطع به لحاظ تاریخ بسیار حساس است و کمتر نویسنده‌ای به آن پرداخته است. اگر هم نویسندگانی به آن پرداخته‌اند، بخش قابل توجهی‌شان نویسندگانی با نگاه سوسیالیستی بوده‌اند که نگاه مختص خودشان را در جامعه اشاعه می‌دادند. اما نگاه شیرزادی در «طبل آتش» نگاهی مستقل است و بیشتر به ادبیات می‌پردازد تا سیاست. این رمان شخصیت‌ها و ریزه‌کاری‌های جذابی دارد. به نظرم این ویژگی‌ها، «طبل آتش» را از همتایان خودش متمایز می‌کند.

«طبل آتش» را پیشنهاد می‌کنم| نگاه نویسنده مستقل است| «جشن طلاق» موذنی؛ زیباست

در حوزه داستان کوتاه چه کتابی را برای تعطیلات نوروز پیشنهاد می‌کنید؟

به تازگی مجموعه داستانی از علی موذنی منتشر شده است با عنوان «جشن طلاق». پیش از انتشار تک‌تک داستان‌هایش را خوانده‌ام. خوشحالم که بالاخره این کتاب موذنی منتشر شد. به نظرم این کتاب در حوزه داستان کوتاه حرف برای گفتن دارد. این مجموعه داستان را انتشارات نیستان راهی بازار کتاب کرده است. داستان‌های این مجموعه درونی و ساختارمند است. در آن مجموعه داستان، داستان کوتاهی به نام «تختخواب عریض» است که خیلی زیباست. این مجموعه هم داستان‌هایی در حوزه جبهه و جنگ دارد و هم اجتماعی، خانوادگی- عشقی.

میان آثار خودتان چه کتابی را به مخاطبان پیشنهاد می‌کنید؟

کتاب «وامانده» خودم جزو کتاب‌هایی است که آن هم مغفول واقع شد. سمیناری در یکی از دانشگاه‌های امریکا برگزار شد که یکی از استادان درباره این رمان صحبت می‌کرد. او می‌گفت از جمله رمان‌هایی است که نگاه انتقادی به وضع معاصر جامعه دارد اما مغفول مانده است. با توجه به اینکه کتابفروشی خوارزمی هم تعطیل شد، نمی‌دانم پخش این کتاب چگونه انجام می‌گیرد.

کد خبر 749511

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha