بلقیس سلیمانی، داستان‌نویس می‌گوید: «برای تعطیلات نوروز کتاب «در امریکا» اثر سوزان سانتاک را توصیه می‌کنم. این کتاب گرچه سخت‌خوان است اما نویسنده در آن، انواع شگردهای داستان‌نویسی را طبع‌آزمایی کرده است.

بلقیس سلیمانی

همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی: بلقیس سلیمانی، به ویژه در دو دهه اخیر جزو نویسندگانی است که مخاطبان، با هر نحله و سلیقه آثارش را می‌خوانند. او کارش را از سه دهه پیش با نقد ادبی آغاز کرد و در آن سرآمد شد. زنان، مخاطب اصلی و همچنین مشکلات اجتماعی آنان جزو دغدغه‌های اصلی سلیمانی است. با او گفت‌وگویی کوتاه کردیم و از پیشنهادش برای مطالعه در تعطیلات نوروز پرسیدیم.

برای تعطیلات نوروز چه کتابی را به مخاطبان کتاب‌هایتان که کم هم نیستند، پیشنهاد می‌کنید؟

اخیراً کتاب «در امریکا» اثر سوزان سانتاک را خوانده‌ام. این کتاب البته قدری سخت‌خوان است اما در عین حال درخشان و مفید است.

چرا این کتاب را برای تعطیلات نوروز پیشنهاد می‌کنید؟

 رمان سخت‌خوان پیشنهاد می‌کنم| سرنخ داستان را گم نکنید!

نویسنده در این کتاب از انواع تکنیک‌های داستانی بهره برده است. او می‌خواهد ایالات متحد امریکا را در مقایسه با اروپا به مخاطباش بشناساند که خیلی هم در این راه موفق است. این کتاب را نیلوفر صادقی ترجمه کرده و از سوی نشر برج راهی بازار کتاب شده است. پیش از این کتاب هم «قرن دیوانه من» اثر «ایون کلیما» را خواندم که آقای سید علیرضا بهشتی شیرازی ترجمه کرده بود و متأسفانه ترجمه ضعیفی داشت و به هیچ وجه خواندن این ترجمه را به مخاطبان پیشنهاد نمی‌کنم. این کتاب را نشر روزنه روانه بازار کتاب کرده است. البته اثر ایوان کلیما به خودی خود خوب بود اما ترجمه غلط‌های ثایپی و نگارشی فراوان داشت.

اشاره کردید که کتاب سخت‌خوان است. مخاطب باید حرفه‌ای باشد؟

بله. چون سوزان سانتاک متفکر اندیشمند فیلسوف است و کار رمانش همه این مایه‌ها را با خودش دارد. نویسنده به شکلی کاری تجربی ارائه داده و انواع و اقسام شیوه‌های نوشتن را طبع آزمایی کرده است. به همین دلیل گم نکردن سرنخ داستان و شناخت شخصیت‌ها حواس جمع می‌خواهد و اگر مخاطبی بتواند این تمرکز ا داشته باشد، از خواندن کتاب لذت خواهد برد.

کد خبر 749497

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha