یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

تحقیقات نشان می‌دهد کلاغ‌های پایتخت که با بالا گرفتن آلودگی هوا و بخشی از آب تهران از تعدادشان به شدت کاسته شده بود

این روزها در اثر افزایش بارندگی‌ها و کاهش آلودگی هوای تهران به‌طور تدریجی در اطراف تهران دیده می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود تا آغاز فصل بهار به کاشانه خود بازگردند. به گزارش مهر، اگر چه بررسی‌های قبلی کارشناسان و مسئولان اجرایی محیط‌زیست در مورد نتایج آلودگی هوای تهران نشان دهنده تغییر رنگ و بوی گیاهان و مهم‌تر از همه مهاجرت کلاغ‌ها از پایتخت بود اما با کاهش آلاینده‌های هوای شهر تهران در روزهای اخیر، این روزها کلاغ‌ها را می‌توان دوباره در آسمان شهر و محیط‌های اطراف شهر تهران مشاهده کرد.

مهاجرت کلاغ‌ها اگرچه به شکل روزانه انجام می‌شود و کلاغ‌ها در فصل زمستان برای یافتن غذا به مکان‌های اطراف شهر که محل انباشت آشغال است مهاجرت می‌کنند اما آلودگی هوای تهران به مهاجرت دسته‌جمعی این پرندگان دامن زده بود.

با این همه مدیر روابط عمومی انجمن حمایت از حیوانات با اشاره به مطالعاتش در غرب و شرق تهران روی رفتار کلاغ‌ها به مهاجرت روزانه کلاغ‌ها به‌عنوان یک رفتار طبیعی اشاره کرد و گفت: قبل از شدت‌یافتن آلودگی هوا کلاغ‌ها در 2سمت تهران روزانه و در اوایل صبح به بیرون شهر می‌رفتند که عمدتاً زباله‌ها در آنجا جمع شده‌اند و بعد از ظهرها مجددا برمی‌گشتند اما در 2 سال اخیر جاده قزوین به سمت تهران، مکان مناسبی برای لانه‌سازی‌ و حضور کلاغ‌ها بوده است و آنها ترجیح داده‌اند در این منطقه خوش آب و هوا سکونت پیدا کنند.

عبدالرضا باقری، بازگشت کلاغ‌ها را به سالم بودن هوای تهران در این چند روز ارتباط داد و خاطرنشان ساخت: ممکن است اگر هوا به همین شکل سالم بماند، کلاغ‌ها به‌طور کامل به تهران برگردند، چرا که آلودگی هوا روی نفس کشیدن حیوانات به‌خصوص پرندگان تاثیر زیادی دارد و کلاغ‌ها به خاطر با هوش بودن به این موقعیت واکنش سریع نشان می‌دهند.

این کارشناس محیط‌زیست مراجعه آتش‌نشانان برای نجات جان پرندگان مصدوم و بیمار را در سال‌جاری به انجمن حمایت از حیوانات بسیار اندک توصیف و اضافه کرد: فقط 3 تا 4 مورد پرنده را برای درمان آورده‌اند که نشان می‌دهد پرندگان از این شهر رفته‌اند و تعدادشان به‌مراتب کمتر از سال‌های قبل است.

مهاجرت کلاغ‌ها از تهران در شرایطی اتفاق افتاده بود که در جریان افزایش آلودگی هوا در روزهای نخست دی ماه امسال بسیاری از پرندگان نظیر بلبل، توکا و قمری از تهران رفته بودند و کلاغ‌ها و زاغ‌ها به‌علت مقاومت بالایی که در برابر آلودگی هوا داشتند ماندگار شده بودند که آنها نیز تاب آلودگی هوا را نیاورده و به مناطق دیگری مهاجرت کردند.

محمدباقر صدوق رئیس محیط‌زیست تهران در گفت‌وگو با مهر در حالی از مهاجرت کلاغ‌ها از تهران ابراز نگرانی کرده بود که به گفته وی این موضوع نشانه یک فاجعه در اکوسیستم شهری بوده و درصورت ادامه این روند دیگر گونه‌های پرندگان نیز دچار این سرنوشت شده و روزی خواهد رسید که تهران جز برج‌های بلند چیز دیگری نخواهد بود.

کد خبر 74917

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز