ایام‌ماه مبارک رمضان برای ما ایرانی‌ها دست‌کمی از ایام نوروز ندارد؛ چراکه شاکله جمعیتی ما ایرانی‌ها مسلمان است. تقارن‌ماه مبارک رمضان امسال با ایام نوروز به نوعی عید در عید محسوب می‌شود و همواره این ماجرا را به فال نیک می‌گیریم.

بهاره خسروی

همشهری آنلاین - بهاره خسروی :چراکه نوروز برای ما ایرانی‌ها فقط یک جشن ساده کوچک نیست. در واقع نوروز و آیین‌های آن برای ما ایرانی‌ها یک جشن ساده آیینی نیست بلکه در دل آن کلی درس زندگی و انسانیت نهفته است. به همین دلیل با آمدن اسلام به ایران نه‌تنها این سنت زیبای ایرانی از میان نرفت بلکه با تلفیق سنت‌های اسلامی، نوروز برای ما رنگ  و بوی زیباتری گرفت و عمده‌ترین دلیل کم‌رنگ‌نشدن توجه و اهمیت ایرانی به مسائل مذهبی و حفظ شأن آداب دینی و مذهبی در کنار این جشن باستانی است.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا بببینید

گلدسته‌خوانی

از چند روز مانده به شروع ‌ماه مبارک مانند عید نوروز مردم با غبارروبی مساجد و نوکردن لباس‌ها و آشتی و رفع کدورت و حلالیت‌طلبیدن به استقبال ‌ماه مبارک می‌روند. یکی از رسم‌هایی که در تهران  و شهرری همزمان با ‌ماه مبارک انجام می‌شد گلدسته‌خوانی است. مساجد شیعیان اغلب 2گلدسته دارد. در این مراسم 2نفر بالای گلدسته‌های مسجد می‌ایستند و هرکدام نیم‌بیت‌هایی را می‌خواندند اما بخش‌هایی را هردو مشترک می‌خواندند.

لعنت به ابن‌مجلم

در ‌ماه مبارک رمضان هم ولادت مبارک امام‌حسن(ع) و ایام مبارک شب قدر و شهادت مولای متقیان حضرت علی(ع) و عید فطر را داریم. تقارن این عید مذهبی با نوروز بستگی به مناسبت‌های آن دارد. برای مثال اگر روزهای اول تقارن پیدا می‌کرد شادمانی و شعف مردم بیشتر می‌شد اما اگر ایام شهادت تقارن پیدا می‌کرد، کسی تبریک عید را بر زبان نمی‌آورد بلکه بر ابن ‌ملجم لعنت می‌فرستادند و شادی نمی‌کردند.

صله رحم بعد از افطار

دید و بازدید و در واقع رسم زیبای صله‌رحم از رسوم مشترک نوروز و رمضان است. در سال‌های تقارن این دو عید بساط افطاری و کمک به نیازمندان به راه است. بیشتر خانواده‌ها بعد از ساعت افطار به دیدار اقوام و عزیزان می‌رفتند تا میزبان و میهمان راحت‌تر از یکدیگر پذیرایی کنند. نکته مهم‌تر احترام به روزه‌داران بود. اگر فردی به‌دلیل عذر شرعی اجازه روزه‌گرفتن را نداشت به احترام‌ ماه روزه در ملأعام روزه‌خواری نمی‌کرد. مغازه‌هایی هم که خوراکی می‌فروختند پشت شیشه روزنامه می‌چسباندند.

آشتی‌کنان در زورخانه‌ها

ایجاد دوستی و محبت میان ریش‌سفیدان به‌ویژه پهلوانان از دیگر رسوم جالب ‌ماه مبارک رمضان در تهران قدیم بود. در این رسم پهلوانان در زورخانه‌ها یا کوچه تنگ و آشتی‌کنان، اسباب آشتی افرادی که با هم قهر بودند را فراهم می‌کردند.

کد خبر 748753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha