پارک‌های عمومی و محلی مکانی برای تفریح و گذران اوقات فراغت افراد و خانواده‌ها هستند که با وجود مزایایی نظیر امکانات بازی بچه‌ها، دسترسی محلی، برخورداری از فضای سبز و... با استقبال گسترده مواجه می‌شوند.

بوستان قائم - تهران - منطقه 18

به گزارش همشهری آنلاین، در این میان پارک‌هایی وجود دارند که به دلیل وسعت و گستردگی امکانات کارکردهای فرامحله‌ای می‌یابند و میعادگاه خانواده‌ها و گروه‌های سنی مختلفی می‌شوند که برای رهایی از مشغله زندگی شهری جایی برای آرامش و تمدد اعصاب جست‌وجو می‌کنند. پارک قائم (عج) یکی از این پارک‌های بزرگ و فرامنطقه‌ای محسوب می‌شود که با وسعتی بیش از ۴۷ هکتار در ناحیه ۳ شهرداری و در قسمت شرقی منطقه واقع شده و هر هفته میزبان ده‌ها هزار نفر از اهالی و شهروندان است. حضور خانواده‌ها در روزهای تعطیل نیز جو فرهنگی و اجتماعی ویژه‌ای برای این پارک عمومی پدید آورده است.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های خاورمیانه؛ آماده پذیرایی از شهروندان

همه‌چیز درباره پارک قائم (عج)

سال ۱۳۷۶ باغ قدیمی‌ و متروکه «خسروانی» در حد فاصل خیابان‌های حیدری شمالی، کیهان و بلوار معلم به همت شهرداری و پس از ۲ سال فعالیت عمرانی به پارک قائم (عج) تبدیل شد. تغییر کاربری این زمین مشجر و رهاشده که به محل وقوع معضلات اجتماعی و بزهکاری تبدیل شده بود با استقبال اهالی مواجه شد و پس از آن نیز ارائه امکانات و تسهیلات رفاهی در این پارک روندی رو به رشد یافت. پارک قائم (عج)، اکنون از امکاناتی نظیر مسجد، کتابخانه، زمین بازی کودکان، ورزشگاه بانوان، زمین چمن، وسایل ورزشی، دریاچه مصنوعی، آمفی‌تئاتر و... برخوردار است که در گوشه و کنار آن به ارائه خدمات فرهنگی و تفریحی به گردشگران می‌پردازند. فضای سبز زیبا و منحصر به فرد آن نیز از گونه‌های اقاقیا، چنار، زیتون و انواع گل‌های زینتی تشکیل شده است و یکی از ویژگی‌های شاخص پارک محسوب می‌شود. دسترسی مناسب و وسعت پارک که تضمینی برای یافتن مکان دنج در هر ساعتی از روز محسوب می‌شود از دیگر ویژگی‌های آن هستند که با جلب هزاران نفر از اهالی و گردشگران ازدحام نسبی در روزهای پایانی هفته  و ایام تعطیل سال را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

دستفروش‌ها و جو فرهنگی

«حمیدرضا عباسی» یکی از اهالی منطقه است که هفته‌ای چند بار برای گذران اوقات فراغت به پارک قائم (عج) می‌آید و از امکانات آن اظهار رضایت می‌کند. او وجود این بوستان را نعمتی بزرگ برای منطقه می‌داند که همه اهالی از آن بهره‌مند می‌شوند. درباره برخی نارسایی‌های آن نیز توضیح می‌دهد: «این پارک یک بوفه بیشتر ندارد و گوشه و کنار آن از بساط‌ فروش چای، تنقلات، بلال و... پر است. چند دستفروش هم دارد که روی چرخ‌های کوچک دستی تنقلات می‌فروشند. هنگام غروب و به ویژه در روزهای پایانی هفته تعداد این دستفروش‌ها بیشتر می‌شود و به ۲۰ نفر می‌رسد.»

«فرمان سلیمانی» نیز یکی از مشتریان پر و پا قرص محیط زیبا و آرام پارک قائم (عج) است و درباره وضعیت فرهنگی و اجتماعی آن می‌گوید: «جو عمومی اینجا به دلیل استفاده دائمی سالمندان و خانواده‌های ساکن منطقه مطلوب است. هر روز در محیط پارک ورزشی صبحگاهی دسته‌جمعی انجام می‌شود که طرفداران بسیار دارد. بعدازظهرها هم خانواده‌ها و بچه‌ها به استفاده از امکانات پارک می‌پردازند.» 

او پیشنهاد می‌دهد با احداث و فعالیت مراکز فرهنگی نظیر فرهنگسرا، ایستگاه مطالعه، و... همراه اجرای برنامه‌های ویژه در این پارک وضعیت فرهنگی و اجتماعی آن بهبود یابد. اجرای برنامه‌های مفرح سامانه نشاط در این پارک را هم بسیار مفید ارزیابی می‌کند: «پارک قائم (عج) در روزهای تعطیل بیش از چند هزار گردشگر دارد و به نظرم باید کمیت و کیفیت برنامه‌های سامانه نشاط بیشتر شود. به نظر می‌رسد به دلیل ازدحام جمعیت در روزهای تعطیل برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای مدیریت اوقات فراغت استفاده‌کنندگان از محیط پارک کافی نیست.

یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های خاورمیانه؛ آماده پذیرایی از شهروندان

امکانات موجود پاسخگوی روزهای شلوغ نیست

«الهام جمشیدی» ۳۱ساله و ساکن شهرک ولی‌عصر(عج) است. او هفته‌ای چند بار فرزند کوچکش را برای بازی و تفریح به بوستان قائم(عج) می‌آورد: «خوبی‌ها و زیبایی‌ این پارک انکارناپذیر است، اما کمبودهایی هم دارد که قابل توجه است. برای مثال در قسمت غربی تعداد آبخوری‌ها کم است و در روزهای تعطیل استفاده از وسایل بازی برای بچه‌ها سخت می‌شود. در حقیقت حضور چند هزار نفر در  این پارک در روزهای تعطیل باعث می‌شود امکانات جوابگوی تعداد مراجعان نباشد.»

«اصغر عبداللهی» جوان شادابی است که به قول خودش محیط پارک قائم(عج) را بسیار دوست دارد: «همین که مکانی دنج برای گپ زدن با دوستان و استفاده از آرامش فضای‌ سبز داریم مایه خرسندی است. اینجا یک مجموعه تفریحی بزرگ است که حضور در آن دل آدم را باز می‌کند. هر پارکی هم مشکلاتی دارد که از وضعیت فرهنگی و اجتماعی محله‌های اطرافش ناشی می‌شود و اصلاح آن ساده نیست. هر مشکلی درون پارک به چشم می‌آید بیرون از آن هم وجود دارد و نباید آن را جزو معایب پارک به حساب آورد.» او یک جمله جالب را هم میان حرف‌هایش مدام تکرار می‌کند: «هر کس این پارک را ساخته خدا خیرش بدهد.»

آمفی‌تئاتر روباز

آمفی‌تئاتر پارک قائم(عج) مجموعه‌ای روباز است و علاوه بر اجرای برنامه‌های سامانه نشاط، گاهی تئاتر و نمایش همگانی نیز در آن اجرا می‌شود. البته فضای کوچک آن جوابگوی چند هزار گردشگر پارک در روزهای پایانی هفته نیست و عده زیادی را از تماشای برنامه‌ها محروم می‌سازد.

صعود از کوه سنگی

باغ صخره‌ای یا به قول اهالی کوه سنگی یکی از سازه‌های زیبای پارک قائم(عج) است که طرفداران بسیاری دارد. آبشار و محیط زیبای آن باعث می‌شود بسیاری از اهالی و گردشگران برای بار چندم زحمت صعود از آن را بر خود هموار سازند. علاوه بر آن منظره پارک از آن بالا دیدنی و مفرح است.

استخر مجانی

آبتنی بچه‌ها درون برکه کوه‌ سنگی به یک عرف تابستانی تبدیل شده که البته خالی از اشکالات بهداشتی و اجتماعی نیست. این نوع تفریح حتی در برخی حوض‌ها و نهرهای پارک نیز رواج دارد و نارضایتی برخی مراجعان را موجب شده است. البته مسئولان و نگهبانان پارک اجازه چنین کاری را به بچه‌ها نمی‌دهند، اما آنها هم خوب بلدند که چه وقت بیایند که کسی مزاحمشان نشود!

کلاس‌ها علمی گل و گیاه

کلینیک گل و گیاه یکی از امکانات علمی و فرهنگی پارک قائم(عج) است که بسیاری از مراجعان حتی از وجود آن خبر ندارند. در این مرکز کلاس‌های متعدد آموزشی برگزار می‌شود که طرفداران خاص خودشان را دارند و با استقبال خوبی مواجه می‌شوند. فضای سبز زیبای پارک نیز نتیجه فعالیت علمی و عملی پرسنل این کلینیک است.

بوفه

یک بوفه کوچک در پارک فعالیت می‌کند. یک ساختمان شیک و تر و تمیز که محصولات غذایی و تنقلات به فروش می‌رساند. کسی چه می‌داند، شاید با احداث بوفه در جاهای دیگر این بوستان  بساط دستفروشی هم برچیده شود.

دریاچه مصنوعی 

چند سال پیش کنار دریاچه مصنوعی پارکی برای تفریح و تفرج به مراجعان قایق اجاره می‌دادند، اما به دلیل خطرهای احتمالی، بساط این کار برچیده شد. حالا این دریاچه فقط یک حصار فلزی دارد و تابلویی که شنا کردن در آن را ممنوع اعلام می‌کند و البته برای برخی مراجعان خاطره‌هایی از قایق‌سواری را در دل خود دارد.

نوبتی نمی‌شود

وسایل ورزشی پارک قائم(عج) انصافاً پرتعداد و مجهزند. مجموعه‌ای از این وسایل در ۳ گوشه پارک قرار دارد که به‌طور دائمی تجهیز و بازسازی می‌شوند و استقبال گسترده و رضایت اهالی را جلب می‌کنند. خوشبختانه تعدادشان هم کافی است و استفاده از آنها کمتر نوبتی  می‌شود.

مسجد شلوغ پارک

مسجد قائم آل‌محمد(عج) در ضلع غربی پارک واقع شده است و از مساجد فعال منطقه محسوب می‌شود. حضور اهالی و گردشگران برای اقامه نمازهای یومیه و برگزاری مراسم زیارت عاشورا و دعای ندبه در صبح جمعه و مراسم ویژه در شب پنجشنبه، اوقاتی شلوغ و پرازدحام برای این مسجد کوچک رقم می‌زند.

یک تصمیم جدی

آلاچیقی هم در اینجا هست که کاربردهایی متنوع دارد و مهم‌ترین آنها برگزاری جلسات معتادان گمنام در آن است. هر روز صبح ساعت ۶ حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر از افرادی که برای اصلاح وضعیت زندگی‌شان و رهایی از چنگ اعتیاد تصمیم جدی گرفته‌اند اینجا گرد می‌آیند و برای ساختن آینده به یکدیگر مدد فکری می‌رسانند.

ورزش بانوان

احداث و تجهیز ورزشگاه‌های ویژه بانوان در پارک‌های بزرگ مناطق شهری یکی از اقدامات تحسین‌برانگیز شهرداری تهران در سال‌های اخیر است که بخشی از کمبودهای مناطق محروم در حوزه ورزش بانوان را برطرف می‌کند. ورزشگاه الزهرا(س) پارک قائم(عج) نیز یکی از این مراکز ورزشی است که میعادگاه بانوان ورزشکار منطقه محسوب می‌شود.

کد خبر 748535

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha