سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

شاخص‌ترین ویژگی ماه مبارک رمضان تغییر عادت‌های غذایی‌مان است. تغییری که باعث پاکسازی بدن از انواع سموم شده و سلامتی را به روزه‌داران هدیه می‌دهد. اما برای رسیدن به اثربخشی روزه و پاکسازی بدن از تمام سموم، روزه‌دار باید درست و اصولی روزه بگیرد.

رمضان

به گزارش همشهری آنلاین، «شیوا فرجی»، کارشناس سلامت و تغذیه منطقه ۱۵، با ارائه الگوی یک سحری و افطاری مطلوب می‌گوید: «به دلیل طولانی بودن مدت زمان روزه، روزه‌داران باید در فاصله زمانی افطار تا سحر تا می‌توانند مایعات مصرف کنند. همچنین روزه خود را با یک مایع ولرم شیرین مانند شیرعسل، چای کمرنگ یا حتی یک استکان آب جوش با یک خرما باز کنند. این در حالی است که خوردن غذاهای چرب در این ماه به‌طور کلی ممنوع است و روزه‌داران باید به جای خوردن بادمجان، سوسیس و کالباس، انواع کوکو و کتلت، کباب و خورش‌های چرب، به خوردن غذاهای آب‌پز، کم‌چرب و کم‌نمک و استفاده از میوه‌ها و سبزی‌های آب‌دار مانند هندوانه، خربزه، طالبی، کاهو، گوجه و خیار و... روی بیاورند.»

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

فرجی چند پیشنهاد ویژه هم برای روزه‌داران دارد: «برخی عرقیات مانند کاسنی هستند که باعث کم کردن عطش و خنک کردن کبد می‌شوند. بهتر است یک لیوان شربت حاوی کاسنی، گلاب، خاک شیر و عسل درست کرده و در فاصله افطار تا سحر بخورید. خوردن فالوده نعناع هم کمک‌کننده است. به این‌ترتیب که برگ نعناع را خرد کرده و با خیار رنده شده مخلوط کنید. این یک ترکیب فوق‌العاده برای جلوگیری از عطش در طول روز است. شربت تمر هندی هم گزینه خوبی است! تمرهندی را خیس کرده، رشته‌های آن را جدا کنید و با اضافه کردن آب، مرتب آن را صاف کنید تا تبدیل به یک مایع شود. بعد کمی عسل به آن اضافه کنید و شربت مذکور را بخورید تا در طول روز کمتر تشنه شوید. مصرف ذرت را هم فراموش نکنید. ذرت باعث می‌شود تا انرژی موجود در غذاها، به آرامی در بدن‌تان آزاد شود و همین موضوع باعث می‌ شود دیرتر گرسنه شده یا ضعف کنید.»

در این روزها که همزمان با ایام عید است بهتر است دید و بازدیدهای نوروزی را هم به بعد از افطار موکول کنیم تا هم سنت حسنه صله رحم را به‌جا آوریم و هم عیددیدنی‌هایمان انجام شود. کارشناس سلامت منطقه می گوید: «اهالی در این ایام ورزش را هم فراموش نکنند که هم می توان این کار را در خانه انجام داد و هم در برخی از استخرهای و سالن‌های ورزشی که ساعات کارشان را به بعد از افطار موکول می‌کنند به ورزش پرداخت تا پیامد روزه‌داری برای روزه‌داران عزیز سلامت روح و جسم‌ به طور همزمان باشد.»

کد خبر 748361

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha