همشهری آنلاین: 84 کودک در نیجریه به خاطر استعمال یک نوع داروی مخصوص که در دندان‌گیر مخصوص خارش دندان‌ آن‌ها استفاده شده بود جان خود را از دست دادند.

به گزارش سی‌‌ان‌ان وزارت بهداشت نیجریه اعلامک رده است از ماه نوامبر به بعد حدود 111 بچه و کودک در نیجریه به خاطر بلعیدن این ماده که دی‌اتیل گیلکوز نام دارد دچار بیماری شده‌اند که 84 نفر آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند. این ماده کاربردی ضدانجمادی دارد.

به گفته وزیر بهداشت نیجریه این دارو شربت My Pikin Baby نام دارد و برای کاهش دردهای دندان درآوردن در کودکان از آن استفاده می‌شود. مقامات بهداشت نیجریه اعلام کرده‌اند که یک سری از این دارو که برای فروش در ماه نوامبر به بازار روانه شده‌ دارای ماده سمی به نام دی‌اتیلن گلیکول بوده‌است.

این ماده رنگ و بویی شبیه گلیسیرین دارد که در مواد دارویی و غذایی استفاده فراوانی دارد. شرکت‌های دارویی قلابی معمولأ برای ارزان تمام شدن هزینه ساخت مواد غذایی و دارویی از دی‌اتیلن گلیکول که بسیار ارزان‌تر است استفاده می‌کنند.

دی‌اتیلن گلیکول می‌تواند باعث آسیب جدی به کلیه و کبد شود و در مواردی نیز اختلالاتی در تنفس ایجاد کند. آسیب در سیستم عصبی بدن نیز از اثرات مسمومیت این ماده است.

در اواخر ماه نوامبر سال گذشته، چندین مورد مشکوک تب و استفراغ کودکان در نیجریه مشاهده شد. تعدادی از این کودکان نمی‌توانستند ادراد خود را خارج کنند و بعضی هم اسهال بسیار شدیدی گرفتند. با گذشت زمان تعداد کودکانی که با این نشانه‌ها به بیمارستان‌های نیجریه مراجعه کردند افزایش یافت.

سرانجام غلظت بالای دی‌اتیلن گلیکول در شربت باعث کشته شدن سه‌چهارم کودکان مسموم به این ماده در بیمارستان‌ها شد.

بابتونده اسومتهین؛ وزیر بهداشت نیجریه‌ای در بیانه‌ای می‌گوید: "این ماده سمی کشته‌های زیادی از کودکان بین 2 ماه تا 7 سال گرفته‌است. مرگ هر کودک در نیجریه‌ای ضایعه‌ بزرگی برای ملت ماست. "

مسئولان اداره نظارت بر دارو و غذاری نیجریه در مسیر تحقیقات خود به کارخانه‌ای در لائوس برخوردند که به کارخانه فاقد پروانه تولیدی به نام Barewa در نیجریه شربت دی‌اتیلن گلیکول می‌فروخته‌است. سرانجام این کارخانه بسته شد و صدها محصول مسموم تولیدی نیز ضبط شدند ولی معلوم نشد که چه تعداد از داروی درد دندان آلوده در بازار پخش شده‌است.

این اولین باری نیست که دی‌اتلین گلیکول از بین مصرف کنندگان داروها قربانی می‌گیرد. در سال 2009 حدود 365 نفر در پاناما به دلیل مصرف دارویی که از چین وارد شده‌بود جان خود را از دست دادند. 109کودک دیگر نیز در نیجریه در سال 1990 به دلیل مصرف ترکیباتی مشابه مسموم شدند.

کد خبر 74810

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز