مرکز دفن زباله منطقه انجیلسی‌ بابل در منطقه بابل‌کنار با گذشت بیش از ۲۰ سال انباشت زباله‌ها به بزرگ‌ترین معضلات منطقه تبدیل شده است که به‌گفته اهالی روستاهای ‌منطقه، انواع بیماری پس از تأسیس دپوی زباله انجیلسی شیوع فراوان یافته است.

به گزارش همشهری آنلاین، مازندران به‌عنوان سرسبزترین استان کشور سال‌هاست به‌علت سوءمدیریت درگیر معضل زباله است. فقط در منطقه جنگلی انجیلسی بابل‌کنار مازندران روزانه در حدود ۲۵۰ تا ۲۸۰ تن زباله از شهرهای بابل، زرگرشهر، گتاب، امیرکلا، گلوگاه و روستاهای مجاور جمع‌آوری و دفع می‌شوند. روستای انجیلسی در جنوب شهرستان بابل واقع است که روزانه صدها تن زباله به‌صورت غیربهداشتی در این منطقه دفن می‌شود و دفن غیربهداشتی زباله در این منطقه سبب بروز مشکلات زیادی برای اهالی این روستا و روستاهای همجوار شده است.

در بسیاری از استان‌های شمالی کشور به‌دلیل شرایط اقلیمی موجود و رطوبت زیاد، مشکلات زیست‌محیطی فراوانی وجود دارد که حالا با قرار گرفتن در نیمه دوم سال و فصل بارش‌ها، گستردگی‌ آلودگی‌ها و تخریب‌های زیست‌محیطی، افزایش نیز یافته است.

مردم روستاهای همجوار معتقدند جدا از خسارت‌های فراوان زیست‌محیطی به مراتع و جنگل‌های سرسبز این منطقه و نادیده‌گرفتن آسیب‌های انسانی، بسیاری از دام‌هایشان نیز بر اثر استفاده از چراگاه‌ها و تغذیه زباله‌ها تلف شده‌اند و صدای اعتراض‌شان تاکنون به گوش کسی نرسیده است.

از سوی دیگر شیرابه‌ها به‌عنوان آلوده‌ترین سیال دنیا از محل دپو بدون انجام عملیات تصفیه خارج می‌شود و به‌سمت جنگل‌ها و زمین‌های کشاورزی پایین‌دست می‌رود و از آنجا به رودخانه بابل‌رود و سپس به دریا راه پیدا می‌کند. به‌گفته اهالی روستاهای پایین‌دست این منطقه، بیماری‌های سرطانی در این روستا پس از تأسیس دپوی زباله انجیلسی شیوع فراوانی داشته است.

مرکز دفن زباله منطقه انجیلسی‌ بابل در منطقه بابل‌کنار شهرستان بابل واقع شده است و حدود ۲۳ سال قبل قرار بوده است در آن مکان به‌صورت موقت و یک‌ساله، زباله‌های شهر بابل به‌شرط کمپوست از اداره محیط زیست اخذ مجوز شود ولی با گذشت بیش از ۲۰ سال انباشت زباله‌ها به بزرگ‌ترین معضلات منطقه تبدیل شده است و یکی از دلایل بروز این مشکلات عدم رعایت مسائل بهداشتی در مکان دفن زباله است که اصلی‌ترین و اصولی‌ترین اقدامات در مرکز دفت زباله انجام نمی‌پذیرد.

به‌گفته اهالی منطقه زباله‌هایی که از ۲۰ سال قبل در انجیلسی بابل انباشت می‌شود باعث به وجود آمدن مشکلات زیست‌محیطی، آلودگی آب و خاک و حتی تلف شدن احشام مردم شده است.

حسین حیدرپور رئیس محیط زیست بابل می‌گوید: محیط زیست برای دفن زباله در این منطقه به‌شرط کمپوست مجوز یک‌ساله داد، اما متأسفانه زباله روی زباله ریخته می‌شود و آهک‌پاشی اصلاً صورت نمی‌گیرد و دفن عادی هم انجام نمی‌شود. این منطقه تبدیل به منبع تغذیه‌ای برای پرندگان شده است.

وی از شیرابه روان این مرکز دفن زباله به‌عنوان یکی از معضلات اساسی نام برد و ادامه داد: چون منطقه شیب به پایین دارد این شیرابه پس از سیراب شدن زمین جاری می‌شود و سبب معضلات فراوانی شده است و مشکلات فراوانی برای مردم منطقه به وجود آورده است.

یکی از اهالی روستای هلی‌خال که ۲۰۰ خانوار در آن زندگی می‌کنند می‌گوید: رودخانه‌ای که قبلاً مردم از آن استفاده می‌کردند این ‌روزها حال‌وروز خوشی ندارد و همان‌طور که می‌بینید شیرابه زباله‌ها به‌جای آب از این رودخانه جاری شده است و وقتی از کنار این رودخانه عبور می‌کنید بوی این رودخانه به‌حدی آزاردهنده است که امکان ندارد بتوانید تحمل کنید.

کد خبر 747918
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    این ....ها بعداز این همه سال هنوز نمیدانند که بایستی آشغال بازیافت بشود و نه دپو /............
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    واقعا چه کار مثبتی انجام دادید.اونو بگید