سازمان غذا و داروی آمریکا یک اسپری جدید استنشاقی از راه بینی را به عنوان درمانی سریع برای سردرد میگرنی در بزرگسالان تایید کرده است.

drug

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان این اسپری بینی با نام ژنریک «زاوگپانت» (zavegepant) که با نام تجاری  «زاوزپرت» Zavzpre) )به فروش می‌رسد، ممکن است درد و سایر علائم آزارنده میگرن را تا ۱‍۵ دقیقه پس از مصرف بهبود بخشد.

شرکت فایزر که سازنده این دارو است، می‌گوید این دارو تا ماه ژوئیه سال ۲۰۲۳ به بازار خواهد آمد.

در حال حاضر شماری از انواع متفاوت داروها برای درمان میگرن در دسترس است، از جمله چندین نوع اسپری بینی.  زاوزپرت نخستین دارویی است که از طریق مهار کردن  «پپتید مربوط به ژن هورمون کلسی‌تونین» (CGRT) – پروتئینی که در مغز آزاد می‌شود و در التهاب نقش دارد- عمل می‌کند. قرص‌های متعددی وجود دارند که CGRP را مهار می‌کنند، اما شماری بسیاری از افراد دچار میگرن تهوع شدیدی را تجربه می‌کنند و نمی‌توانند داروهایی را که باید بلعیده شوند، تحمل کنند.

زاوزپرت همچنین داروی جایگزین برای افرادی است که دچار بیماری قلبی یا سایر بیماری‌هایی هستند که مانع از مصرف بی‌خطر سایر داروهای ضد میگرن هستند.

در دو بررسی در افراد مبتلا به میگرن که نمی‌دانستند داروی زاوزپرت یا یک دارونما را دریافت می‌کنند، این دارو در مقایسه یک اسپری بینی بدون هیچ ماده فعال در طول دو ساعت در تسکین میگرن موثرتر بود. مهمترین اثر جانبی این دارو تغییر حس بویایی بود که در یک پنجم بیماران رخ داد. سایر عوارض جانبی این دارو ناراحتی بینی و تهوع بود.

حمله میگرن می‌تواند اثر منفی قابل‌توجهی بر زندگی روزانه شخص داشته باشد. یکی از مهمترین خصوصیات داروها برای بیمارن دچار میگرن سرعت شروع اثر این داروها است. زاوزپرت به عنوان یک اسپری بینی با جذب سریع دارویی یک درمان جایگزین برای افرادی است که نیاز به تسکین درد دارند و به علت تهوع یا استفراغ نمی‌توانند داروهای خوراکی را تحمل کنند. این دارو می‌تواند به این بیماران کمک کند به سرعت کارکرد طبیعی‌شان را بازیابند.

تخمین زده می‌شود که میگرن بیش از ۱۰ درصد جمعیت جهان را مبتلا کند و این بیماری در زنان سه برابر بیشتر از مردان شایع است. علائم میگرن اغلب به صورت درد ضربان‌داری در سر است که می‌تواند برای ساعت‌ها و روزها ادامه یابد و ممکن است با حساسیت به نور و صدا، تهوع، استفراغ یا اختلالات بینایی همراه باشد.

کد خبر 747917

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha