شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۹
۰ نفر

روسیه رفته‌رفته به عاملی مهم در تحولات افغانستان تبدیل می‌شود.

 حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان، هفته گذشته در سخنانی خطاب به دانش‌آموختگان آکادمی نظامی کابل گفت: اگر آمریکایی‌ها اجرای برنامه تدارک و اعزام نیروهای مسلح بیشتر را سرعت نبخشند، این کار را از طریق کشور دیگری انجام می‌دهد. خبرگزاری روسی نووستی با اعلام این خبر و با اشاره به نامه‌نگاری اخیر کرزی و دیمیتری مدودف همتای روس او در روزهای اخیر نوشت: در آینده نزدیک قرار است یک هیئت افغان متشکل از مقامات بلند‌پایه نظامی و غیرنظامی از مسکو دیدن کند. موضوع مذاکرات این هیئت در مسکو،  توسعه همکاری فنی نظامی دوجانبه خواهد بود.

دلیل این تمایل کرزی به سوی روسیه در ماه‌های اخیر از نظر خبرگزاری روسی نووستی روشن است. باراک اوباما، رئیس‌جمهور جدید آمریکا، افغانستان را جبهه اصلی مقابله با تروریسم برای آمریکا دانسته و می‌خواهد شمار نظامیان خود را در این کشور دوبرابر کند. کرزی تلاش می‌کند با تکرار اینکه از کشورهای دیگر کمک می‌گیرد،  در حقیقت غرب را بترساند. اوباما و تیم او این روزها با رهبران بانفوذ افغان ازجمله وزرای خارجه و کشور سابق و همچنین بعضی از فرمانداران مذاکره می‌کند.

تحلیلگران بر این باورند که کاخ سفید دیگر از کرزی حمایت نمی‌کند زیرا او را مسئول نابسامانی‌های اجتماعی و فساد کنونی درون دولت کابل می‌داند. به همین دلیل کرزی در حال نزدیک‌شدن به روسیه و تکیه به این کشور است. در گذشته ارتش افغانستان با آموزش نیروهای شوروی پیشرفت زیادی کرد و یکی از قدرتمندترین ارتش‌های منطقه به شمار می‌آمد.

در سال‌های اخیر روسیه بیش از 200 میلیون دلار به ارتش افغانستان کمک کرده‌است. البته این کمک از نظر کابل کافی نیست و به همین دلیل به‌دنبال توسعه همکاری‌های فنی و نظامی با روسیه است. در افغانستان به‌طور سنتی و از دیرباز،  ارتش اهمیت و نقش زیادی در سیاست داشته‌است.

کد خبر 74790

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز