سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهور آمریکا اظهار داشت که به طالبان و القاعده اجازه نخواهد داد با "مصونیت" در افغانستان عملیات‌ کند

به گزارش ایسنا، همزمان با آغاز بازنگری در استراتژی آ‌مریکا در افغانستان، باراک اوباما رئیس جمهور جدید آمریکا، به موفقیت‌های آمریکا در عراق اشاره کرد و گفت: افغانستان هنوز تلاش‌های لازم، مشابه با آنچه که در عراق صورت گرفت را برای بیرون راندن القاعده و شبه نظامیان طالبان از خود نشان نداده است.

اوباما خاطرنشان ساخت: اعتقاد من بر این است که به خاطر تلاش‌های‌ فوق العاده سربازان ما و تلاش‌های سازنده دیپلماتیک رایان کروکر، سفیر ما در عراق، انتخاباتی را در این کشور شاهد بودیم که نسبتا صلح آمیز برگزار شد و هم اکنون این احساس وجود دارد که نظام سیاسی در عراق به طور معناداری کارآمد است.

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: هنوز شاهد این اتفاق در افغانستان نیستید، قرار است انتخاباتی قریب الوقوع در این کشور برگزار شود اما به نظر می‌رسد دولت ملی افغانستان از اتفاقاتی که در جامعه اطرافش رخ می‌دهد بسیار دور افتاده است.

اوباما در سخنان خود همچنین به شبه نظامیان طالبان و القاعده که در مناطق مرزی میان پاکستان و افغانستان دست به انجام عملیات می‌زنند اشاره داشت و گفت: چیزی که تا به حال شاهد آن نبوده‌ایم تلاش‌های محسوس برای ریشه کنی و انهدام پناهگاه‌های امن شبه نظامیان است که بی‌نهایت می‌تواند در موفقیت ماموریت ما تاثیر داشته باشد.

وی عنوان داشت: ما برای موفقیت به هماهنگی‌های موثر بیشتری در تلاش‌های نظامی، تلاش‌های دیپلماتیک، تلاش‌های عمرانی و تلاش‌های موثر بیشتری با متحدان خود نیازمندیم.

اوباما اضافه کرد: من جدول زمانی خاصی برای انجام این تلاش‌ها ندارم. تنها چیزی که می‌دانم این است که به القاعده و اسامه بن لادن اجازه نخواهم داد تا با مصونیت به آمریکا حمله کنند.

رئیس جمهور جدید آمریکا همچنین خاطرنشان ساخت: خلاصه کلام من این است که ما نمی‌توانیم به القاعده اجازه انجام عملیات دهیم، ما نمی‌توانیم پناهگاه‌های امن در آن مناطق داشته باشیم و باید با هوشیاری و تداوم عمل به کار خود ادامه دهیم.

دولت اوباما اعلام کرده است که همزمان با به چالش کشیده شدن دولت کابل از سوی طالبان برای بدست‌گیری کنترل مناطق جنوبی و شرقی این کشور، دولت اوباما اعلام کرده است که در حال بازنگری استراتژی خود در افغانستان است.

 رهبری مشترک آمریکا و روسیه در خصوص تسلیحات هسته‌ای

هم‌چنین شبکه‌ خبری وستی گزارش داد: رئیس جمهور آمریکا در نخستین کنفرانس خبری در این مقام اعلام کرد که رهبری مشترک آمریکا و روسیه در عدم گسترش تسلیحات هسته‌‌ای امری مهم است.

خبرگزاری نووستی به نقل از باراک اوباما نوشته است: یکی از وظایف من، جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌‌ای است. معتقدم این که آمریکا به طور مشترک با روسیه در این مساله راه را بگشاید، مهم است و من در گفت‌وگوی خود با آقای مدودف، رئیس جمهور روسیه در این باره صحبت کردم که به او بگویم از سرگیری دوباره‌ی مذاکرات در مورد این که ما چگونه باید از زرادخانه‌های هسته‌‌ای خود به طور موثر استفاده کنیم تا جایگاه خود را به دست آ‌وریم و از دیگر کشورها نیز بخواهیم کار تعیین توافق عدم گسترش تسلیحات هسته‌یی را آغاز کنند بسیار برای ما مهم است. صادقانه بگویم که در چند سال گذشته این روند تضعیف شده بود.

اوباما در این کنفرانس خبری یکی از تهدیدات مهم را برای جهان، رقابت تسلیحات هسته‌‌ای در خاورمیانه خواند و تاکید کرد که همکاری با روسیه در این مساله امری مهم است.

خبرگزاری اینترفاکس به نقل از وی نوشته است: اگر رقابت تسلیحات هسته‌‌ای در منطقه‌ بی‌ثباتی مانند خاورمیانه روی دهد، برای تمام ما تهدید خواهد بود.

به اعتقاد رئیس جمهوری آمریکا، در خاک پاکستان پناهگاه تروریست‌ها پیدا شده است. خبرگزاری ایتارتاس خبر داده است که اوباما عنوان داشته است، شک ندارد که در این کشور در مناطق مرزی ناآرام آن با افغانستان تروریست‌ها مخفی شده و آزادانه به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم مطمئن شویم که پاکستان متحد قاطع ما در مقابله با تهدیدات تروریستی باقی خواهد ماند.

به گفته‌ رئیس جمهور آمریکا، تروریست‌ها در خاک پاکستان برای دولت اسلام آباد و آمریکا خطرناک هستند.

کد خبر 75020

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز