مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان روشی برای استفاده از قطعات سیلیکونی در ترمیم و کشت بافت‌های آسیب‌دیده عصبی کشف کرده‌اند.

محققان دانشگاه ادینبرو انگلستان مشغول مطالعه بر روی تکنیکی هستند که به کمک آن می‌توان نرون‌ها را بر روی چیپ‌ها و قطعات الکترونیک سیلیکونی با نقش‌های خاص رشد داد.

نرون‌ها بافت‌های پایه سیستم عصبی انسان هستند.

دانشمندان این تیم امیدوارند که تحقیق بر روی این روش باعث جایگزین کردن چیپ‌ها و قطعات الکترونیکی به جای بافت‌های عصبی و ماهیچه‌ای شود.

در این روش دانشمندان با ایجاد نقوش ظریفی بر روی صفحات سلیکونی و آغشته کردن آن‌ها با نوعی پروتئین توانستند نرون‌ها را بر روی این نقش‌ها کاشت دهند.

به این ترتیب محققان در آینده نزدیک به فن‌آوری رشد بافت‌های زنده با ساختار‌های ظریف و استفاده از آن‌ها در پیوند عضو دست خواهند یافت.

پرفسور الن موری، رئیس دپارتمان مهندسی و برق دانشگاه ادینبرو که رئیس این تیم تحقیقاتی نیز هست، می‌گوید: "این اولین قدم بسیار مهم در رسیدن به هدف بسیاری از دانشمندان برای استفاده از چیپ‌های سیلیکونی در ساخت و پیوند عضو با استفاده از چیپ‌های سیلیکونی است. ما هم‌اکنون می‌توانیم چیپ‌های سیلیکونی درست کنیم که علاوه بر قابلیت گذر دهی جریان، نقش و شکل خاصی به بافت می‌دهد."

وی می‌افزاید: "یکی دیگر از امید‌های ما به این پروژه، استفاده از بافت‌های رشد کرده بر روی سیلیکون برای تست داروها و مواد شیمیایی است. به این ترتیب دیگر نیازی به استفاده از حیوانات و انسان‌ها در این زمینه نخواهد بود."

کد خبر 74749

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز