از قدیم گفته‌اند «شهر است و خدمات شهری‌اش» چون شهر و محله‌ای که از خدمات شهری مناسب برخوردار نباشد دیگر جای مناسبی برای زیستن نیست. بر این اساس، معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری در این زمینه مسئولیت‌های مهمی دارد و برای درک این موضوع کافی است سری به کوچه و بازار محله‌تان بزنید.

مرمت مخازن زباله

همشهری آنلاین - مریم قاسمی : فعالیت حوزه خدمات شهری و محیط زیست شهرداری بسیار گسترده است. اگر در محله‌تان می‌بینید که وانتی‌های میوه‌فروش و دستفروشان کمتر در خیابان‌ها و معابر حضور دارند، یا هنگام عبور از کنار سطل‌های زباله مکانیزه بوی ناخوشایند به مشامتان نمی‌رسد و یا اینکه کوچه و خیابان‌ها را همیشه رفت‌وروب‌شده و پاکیزه می‌بینید و یا برعکس، نشانه این است که هرکدام از مدیران اداره‌های تابعه معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری از جمله خدمات شهری، ساماندهی، فضای سبز، پسماند و زیباسازی در انجام مسئولیت‌ها و وظایف خود موفق عمل کرده‌ یا کوتاهی کرده‌اند. خوشبختانه آمارهای ثبت‌شده از دیدگاه شهروندان در زمینه‌های مختلف در سامانه‌های نظارتی شهرداری تهران نشان می‌دهد که میزان رضایتمندی شهروندان منطقه۱۸ در حوزه خدمات شهری رو به افزایش است.

راه‌اندازی کارواش و تعمیرگاه مخازن زباله

چند وقتی است که هنگام عبور از خیابان‌ها با سطل‌های مکانیزه نقره‌ای رنگی مواجه می‌شوید که در نگاه اول تصور می‌کنید کاملا نو و جدیدند و انگار تازه خریداری شده‌اند. «محسن امیری»، سرپرست معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه۱۸، قبل از هر صحبتی در این زمینه به هزینه‌های سنگین خدمات شهری و منابع مالی محدود شهرداری‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «در محدوده نواحی ۷گانه منطقه۱۸ بیش از ۲ هزار سطل زباله مکانیزه وجود دارد که اگر هر کدام از مخازن معیوب و خراب از چرخه خدمات دور شود، به ازای خرید هر سطل زباله مکانیزه نو باید ۱۰میلیون تومان هزینه کنیم. خوب اگر به آمار سالانه مخازن زباله خراب و معیوب در محله‌ها دقت کنید، متوجه می‌شوید که اگر در این زمینه تدبیری اندیشیده نشود، چه اتفاقی می‌افتد؟»

امیری از راه‌اندازی کارواش و کارگاه تخصصی تعمیر و بازسازی مخازن مکانیزه صحبت می‌کند و می‌گوید: «این کارگاه به صورت شبانه‌روزی فعالیت دارد و طی آن همه سطل‌های زباله مکانیزه معیوب و خراب توسط پرسنل متخصص بازسازی و پس از رنگ‌آمیزی مجددا در محدوده‌های تعیین‌شده استقرار پیدا می‌کند. در واقع، راه‌اندازی این مرکز به نحو چشمگیری در اسراف بیت‌المال و حفظ اموال عمومی شهر در حد امکان تاثیرگذار بوده است.»

 البته معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۱۸ تاکید می‌کند که هرساله تعدادی مخزن جدید زباله نیز خریداری و تحویل نواحی مختلف شهرداری برای جانمایی و نصب می‌شود.

 از راه‌اندازی کارگاه تعمیر مخازن‌ زباله تا ترویج فرهنگ تفکیک پسماند در خانه‌ها

استقبال شهروندان از مراکز گلماند و غرفه‌های بازیافت

امیری عنوان می‌کند که علاقه شهروندان به کاشت و نگهداری انواع گل و گیاه باعث شد تا مراکز گلماند مخاطبان خاص خودش را پیدا کند. شهروندانی که پیش از این زباله‌های خشک خود را با بی‌انگیزگی داخل سطل‌های زباله می‌ریختند وقتی متوجه شدند که شهرداری در قبال تحویل پسماندهای خشک خانگی به آنها گلدان و یا سایر اجناس ضروری خانه را تحویل می‌دهد، رفتار اشتباه خود را اصلاح و راه تازه‌ای برای سبز کردن محیط خانه و زندگی‌شان پیدا کردند؛ بدون تردید تماشای گلدان و گل و گیاه در فضای خانه تاثیرات مثبت روحی و روانی بسیاری بر خانواده می‌گذارد.»

سرپرست معاونت خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۱۸ در ادامه به نکته جالبی اشاره می‌کند و می‌گوید: «در مدت زمانی که از راه‌اندازی مراکز گلماند، خیرماند و همچنین رونق خدمات غرفه‌های بازیافت در نواحی ۷گانه گذشته، حجم زباله‌های داخل مخازن زباله کاهش چشمگیری داشته و علت اصلی آن جداسازی پسماندهای خشک توسط شهروندان قبل از انتقال زباله‌های خانگی به داخل مخازن زباله بوده است.»

 این مقام مسئول عقیده دارد فراهم کردن اینگونه امکانات شهری، فرهنگسازی در جامعه و همکاری شهروندان در تفکیک پسماندهای خشک مزایای زیادی دارد از جمله کاهش زباله‌های شهری، جلوگیری از هدر رفتن پسماندهای باارزش، کوتاه کردن دست مافیای در جمع‌آوری پسماند داخل سطل‌های زباله و همچنین بهرهکشی از کودکان کار، ارتقای خدمات رسانی به شهروندان و .... 

کد خبر 747310

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha