همشهری آنلاین: نشست دیپلمات‌های عالی رتبه‌ی پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان در آلمان درباره‌ برنامه‌ هسته‌‌ای ایران بدون نتیجه‌ای مشخص، با صدور بیانیه‌ای پایان یافت.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد:‌ مدیران سیاسی وزارت امور خارجه‌ آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین به همراه آلمان چهارشنبه (16 بهمن) در ویسبادن در نزدیکی فرانکفورت در غرب آلمان با یکدیگر ملاقات کردند.

قرار است مقامات 1+5 در ماه مارس بار دیگر برای بررسی برنامه‌ی هسته‌‌ای ایران با یکدیگر دیدار کنند.

به گزارش رویتر، یک مقام رسمی اروپایی در این باره گفت: به کمی زمان نیاز است تا آمریکا سیاست‌هایش را مجددا بررسی کند و احتمالا مجددا در لندن با یکدیگر دیدار خواهیم کرد. این دیدار می‌تواند در نیمه دوم ماه مارس اتفاق بیفتد.

به نوشته روزنامه هاآرتص، مقامات عالی رتبه‌ 1+5 در این دیدار خواستار همکاری کامل سازمان ملل درباره برنامه هسته‌‌ای ایران شدند و گفتند که یک تعهد مشترک نسبت به یافتن راه‌حلی دیپلماتیک در این باره وجود دارد.

آن‌ها گفتند که از پیشنهاد دولت جدید آمریکا برای مذاکره مستقیم با تهران درباره برنامه‌ هسته‌‌ای‌اش استقبال می‌کنند.

آن‌ها در بیانیه‌ای مشترک پس از پایان نشست امروزشان گفتند: ما درباره گام‌های بعدی مشاوره خواهیم کرد و در این فاصله دولت آمریکا سیاست‌هایش را مرور خواهد کرد.


به نوشته نیویورک تایمز، ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه‌ آمریکا در امور سیاسی نماینده‌ واشنگتن در مذاکرات امروز بود.

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در آسانه‌ مذاکرات امروز در یک کنفرانس خبری مشترک با دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه انگلیس گفت که "روشن است که ایران فرصت دارد به عضو فعال جامعه بین‌المللی تبدیل شود. " وی افزود: ما دستی را دراز کرده‌ایم اما این مشت باید باز شود.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، کلینتون روز سه شنبه اولین روز فشرده دیپلماسی را پشت سر گذاشت و در دیدارهایی جداگانه با وزیران امور خارجه انگلیس و آلمان دیدار کرد و گزارشی را در خصوص سفر نماینده‌اش به خاورمیانه دریافت کرد.


کلینتون به متحدین اروپایی‌اش اطمینان داد که دولت آمریکا درخصوص تلاش‌های درحال ظهور برای انجام مذاکرات مستقیم با ایران با آنها هماهنگی نزدیکی خواهد داشت.

وی در حالی که فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان درکنارش ایستاده بود گفت: رئیس جمهور اوباما قصدش را برای حمایت از دیپلماسی سخت و مستقیم با ایران اعلام کرده است، اما در صورتی که تهران به دستورات شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمل نکند پیامدهایی در انتظارش خواهد بود.

در دوران ریاست جمهوری جرج بوش آمریکا به همراه روسیه و چین به تلاش تحت رهبری اروپا برای محدود کردن برنامه هسته‌‌ای مشوق‌های اقتصادی و یا در غیر این صورت تحریم را به ایران پیشنهاد کردند اما بوش محدودیت‌های شدیدی برای ماهیت حضور آمریکا تعیین کرده بود.

شش کشور خواستار آن شدند که ایران ابتدا فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم را تعلیق کند تا مذاکرات بتواند آغاز شود. موضعی که ایران بارها آن را رد کرد؛ حتی با وجودی که متحدین آمریکا درخواست‌ها برای تعلیق را بسیار ملایم تر کردند.

در حالی که مقامات اروپایی تمایل اوباما برای رفع محدودیت‌ها در خصوص گفت‌و‌گوی مقامات آمریکایی با مقامات ایرانی را تحسین می‌کنند، نگرانی هایی وجود دارد مبنی بر این که آمریکا تلاش یک جانبه را رها کند و دیپلماسی مستقیم خود را دنبال کند اما دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه انگلیس پس از دیدار با کلینتون گفت که وزیر امور خارجه آمریکا به روشنی گفته است که دولت آمریکا با دقت حرکت خواهد کرد و با متحدینش هماهنگ خواهد بود.

میلیبند به خبرنگاران گفت: رویکرد دولت جدید کاملا مطابق با استراتژی دو سویه‌ای است که دنبال شده است.

وی افزود که این (رویکرد جدید)، (استراتژی دو سویه) را به سطح جدیدی وارد می کند.

وزیر امور خارجه انگلیس ادامه داد: آنها گفته اند که دست دوستی در صورتی که ایران مشتش را باز کند، ( به سوی آنها) دراز شده است.

وی براساس گفت و گویش با کلینتون تاکید کرد که قطعا این دولت به هیچ وجه قصد ندارد که در رویکردهای چند جانبه‌ای که دنبال شده است کارشکنی کند.

کد خبر 74668

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز