گروه بین‌الملل: در روزهای اخیر بعضی نویسندگان مطبوعاتی و تحلیلگران رسانه‌ای آمریکا، با هشدار به دولت اوباما درباره وضعیت افغانستان، این جنگ و موقعیت آمریکا در آن را با وضعیت ویتنام مقایسه کرده‌اند

اما دریادار مایک مولن فرمانده ستاد‌کل نیروهای مسلح آمریکا می‌گوید: اشتباه نکنید! افغانستان بسیار پیچیده‌تر از ویتنام است.

مولن خطاب به رسانه‌هایی که جنگ افغانستان را با جنگ ویتنام مقایسه می‌کنند و مبنای این مقایسه را هم افزایش نیروی پنتاگون در افغانستان مانند آنچه در ویتنام روی داد می‌دانند گفت، این دو جنگ از جهات زیادی با یکدیگر تفاوت دارند که تروریسم و راهبرد عدم‌اشغال آمریکا در افغانستان، از جمله این تفاوت‌هاست.

مولن با پیچیده‌تر خواندن وضعیت افغانستان نسبت به ویتنام افزود: من خودم در ویتنام بوده‌ام و شرایط را خیلی خوب درک می‌کنم. می‌دانم اکنون کسانی هستند که چنین قیاسی می‌کنند، اما باید به بسیاری از دلایل در این باره با احتیاط عمل کرد.

پنتاگون آماده می‌شود تا 15هزار نیروی نظامی و تفنگدار دیگر به افغانستان اعزام کند. این بخشی از راهبرد دولت باراک اوباما برای نابود کردن طالبان و القاعده در افغانستان است.

تا سال میلادی آینده که عده‌ای از نیروهای نظامی آمریکا به دستور و طبق برنامه اوباما از عراق خارج می‌شوند، شمار نیروهای نظامی آمریکا در کشور افغانستان به 60 هزار نفر می‌رسد. در حال حاضر 32 هزار نظامی آمریکایی در افغانستان مستقر هستند.

امیدواری تیم اوباما آن است که به‌دلیل توانایی و محبوبیت اوباما در میان کشورهای اروپایی، او می‌تواند آنها را به پذیرش مسئولیت بیشتر در افغانستان و عمل به تعهدات‌شان متقاعد کند.

این کاری است که جورج بوش قادر به انجام آن نبود. منتقدان این سیاست اما می‌گویند که ریچارد هالبروک نماینده ویژه اوباما در امور افغانستان و پاکستان نمی‌تواند با همان سیاستی که او در دولت کلینتون در یوگسلاوی اجرا کرد و با پیمان دیتون، کار خود را در این منطقه هم پیش ببرد.

به گفته این منتقدان، درصورت ادامه این روند، واشنگتن به همان مانع سختی برخورد می‌کند که طی 2 هزار سال گذشته، شوروی، انگلیس و مغول‌ها در افغانستان برخورد کردند.

اروپایی‌ها هم، چون از این موضوع مطلع هستند خود را وارد این کارزار نمی‌کنند. منتقدان سیاست‌های واشنگتن در امور افغانستان به دولت اوباما هشدار داده‌اند که بحران ایجاد شده در مرز پاکستان و افغانستان ممکن است به‌زودی به آسیای میانه گسترش پیدا کند و منطقه‌ای وسیع را دربربگیرد.

مولن روز دوشنبه در نشست مجمع افسران ذخیره در واشنگتن اظهار کرد: نمی‌توان پیش‌بینی کرد نیروهای آمریکایی تا کی در افغانستان می‌مانند، اما آمریکا قصد ندارد در افغانستان به‌عنوان یک نیروی اشغالگر باقی بماند و این نکته متفاوتی است.

به گفته مولن، هیچ‌کدام از 42 کشوری که در افغانستان نیرو دارند قصد باقی ماندن را ندارند؛ اما تنها هدف این نیروها آن است که وقتی کشور افغانستان را ترک می‌کنند این کشور دیگر مکان امنی برای القاعده نباشد.

پنتاگون روز دوشنبه و همزمان با سخنان مولن، گزارشی را منتشر کرد که مدت‌ها واشنگتن در انتظار شنیدن آن بود. این گزارش در حقیقت تحقیقی است درباره وضعیت وخیم امنیتی و میزان خشونت‌ها در افغانستان در بهار و تابستان 2008، در این گزارش آمده‌است بین ژانویه و دسامبر 2008، بیش از 132 نیروی آمریکایی در افغانستان کشته شدند که این رقم نسبت به 82کشته سال 2007 افزایش قابل توجهی است.

کد خبر 74597

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز