پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
۰ نفر

همه چیز از علاقه دختر خانواده به نجوم و تحصیل در این زمینه شروع شد. از طرفی مادر خانواده عضو کانون‌های مختلف مانند جهاندیدگان و محیط‌زیست بود و تجربه فعالیت در تشکل‌ها را داشت. به همین دلیل، مادر و دختر تصمیم گرفتند، تشکلی دائر کنند که هدفش آشنایی مردم با رمز و راز آسمان‌ها باشد.

رصد

همشهری آنلاین‌ـ مریم باقرپور: سال ۱۳۸۸، «نرجس پاک نهال» بانویی که سال‌ها سابقه حضور و فعالیت در زمینه تشکل‌های مردمی را دشته با فارغ‌التحصیل شدن دخترش، تصمیم می‌گیرد با توجه به امکاناتی که در فرهنگسرای محله‌شان وجود داشته، کنار هم تشکلی دائر کنند که هم به مردم آگاهی بدهد و هم علاقه‌مندان به نجوم و علم ستارگان را دور هم جمع کنند.

خواندنی‌های بیشتررا اینجا دنبال کنید

جذب علاقه‌مندان با ۵۰۰ تومان

با راه‌اندازی تشکل، برای جذب علاقه‌مندان دختر خانواده فکری به ذهنش می‌رسد و آن برپایی برنامه‌ای در قالب رصد آسمان از محوطه فرهنگسرای معرفت است. برای این کار دختر خانواده تلسکوپ و تجهیزات خود را به حیاط فرهنگسرا می‌آورد و از هر فردی که می‌خواسته آسمان را با تلسکوپ ببیند ۵۰۰ تومان دریافت و در ادامه دوره آموزشی کوتاهی برگزار می‌شود. در نهایت ثبت‌نام از علاقه‌مندان انجام می‌گیرد. پاک نهال می‌گوید: «با وجود پولی بودن برنامه، استقبال عالی بود گرچه مبالغ دریافتی برای اعضا هزینه شد.»

از آسمان کویر تا رصد ماه وستاره‌ها

با شکل‌گیری تشکل، برنامه‌ها هم یکی پس از دیگری شروع می‌شود. گاهی به کویر رفته و ستاره‌ها را تماشا می‌کنند و گاه رصد ماه اولویت است. کلاس‌های آموزشی هم ادامه‌دار است. پاک نهال می‌گوید: «در شرایط شیوع ویروس کرونا هم برنامه‌هایمان تعطیل نشد و تنها زمان اوج آن به‌صورت آنلاین با اعضا در ارتباط بودیم.» همین موضوع هم باعث شد تا این تشکل مردمی ۳ دوره عنوان برتر تشکل‌هاکسب کند. 

توجه به محیط‌زیست در اولویت

در این سال‌ها صدها نفر به عضویت در تشکل نجوم شباهنگ در آمده‌اند. برخی هم پس از شرکت در دوره‌های آموزشی و کسب مهارت‌ها اکنون برای خود کانون یا کلاس‌های آموزشی در شهر تهران برگزار کرده‌اند. پاک نهال می‌گوید: «عضویت در تشکل چندان آسان نیست. چون به جز موضوع نجوم، محیط‌ زیست هم اهمیت زیادی برای ما دارد. به‌عنوان مثال اگر به کویر می‌رویم. قبل از همه به اعضا گفته می‌شود که به جز ردپایشان رد چیز دیگری مانند زباله  از خود به جا نگذارنذ و گیاه و جانوری آسیب نببیند. یا در برنامه‌های رصد اگر در ارتفاع‌ها باشیم و اطراف‌مان کثیف باشد، اعضا قبل همه شروع به جمع‌آوری زباله‌ها می‌کنند. چون مهم‌تر از بحث نجوم، بهتر زیستن است.»

پایان سال در کویر

در بین اعضای گروه نجوم شباهنگ تا ۷۰ ساله‌ها حضور فعال دارند و برای برنامه‌های جدید طرح و ایده می‌دهند تا بتوانند در کنار هم یاد بگیرند و به دیگران هم آموزش بدهند. آخرین پیشنهاد هم رصد آسمان کویر ابوزیدآباد کاشان است که با نظر مثبت همه اعضا قرار است ۲۴ و ۲۵ اسفند برگزار شود تا شرکت‌کننده‌ها به تماشای صور فلکی، سیاره‌ها و خوشه‌های ستاره‌ای و... بنشینند.»

کد خبر 745480

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha