مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین جشنواره نجوم از 19 تا 22 بهمن در تنها ژئوپارک خاورمیانه در جزیره قشم برگزار می‌شود که طی آن اقدام به رصد اعماق آسمان و رصد صورت‌های فلکی نیمکره جنوبی می‌شود

ژئو پارک قشم

به گزارش خبرگزاری مهر، هومن نجفی - مجری جشنواره نجوم قشم، با اشاره به سابقه جشنواره‌های نجومی در دنیا، گفت: برگزاری star Party سابقه 50 ساله دارد و در این برنامه مناطقی که عاری از آلودگی‌های نوری است انتخاب و رصدگران اقدام به رصد اجرام آسمانی و سایر برنامه‌های مرتبط با حوزه نجوم می‌کنند.

وی با بیان اینکه این گونه جشنواره‌های نجومی تاکنون برگزار نشده است، به برگزاری جشنواره نجوم در قشم اشاره کرد و اظهار داشت: این جشنواره از سوی موسسه علمی- آموزشی مدار 27 درجه با همکاری ماهنامه نجوم، سازمان منطقه آزاد قشم، مرکز بین‌المللی رشد قشم و دفتر خدمات توریستی جزیره رنگین کمان از 19 تا 22 بهمن ماه جاری در جزیره قشم برگزار می‌شود.

مجری این جشنواره با تاکید بر اینکه این جشنواره در محل تنها ژئوپارک خاورمیانه در جزیره قشم برگزار خواهد شد، ادامه داد: این جشنواره که به صورت کمپ صحرایی برگزار می‌شود، فرصت بسیار مناسبی برای علاقه مندان به نجوم و طبیعت است تا در این فصل از سال که سرما بیشتر نقاط کشور را در برگرفته‌ است، در هوای مطبوع جزیره قشم در کنار یکدیگر و در محیطی آرام و مناسب اقدام به رصد آسمان در طی دو یا سه شب کنند.

نجفی به جزئیات شب‌های رصدی این جشنواره اشاره و اضافه کرد: جذابیت ویژه این برنامه رصد اجرام اعماق آسمان با یک تلسکوپ 14 یا 16 اینچ است که با همکاری مؤسسه طبیعت آسمان شب برای رصد عموم در محل کمپ رصد، نصب خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در شب‌های رصدی ضمن پخش اسلاید عکس‌های نجومی از عکاسان مجرب نجوم، اقدام به رصد اعماق آسمان و رصد صورت‌های فلکی نیمکره جنوبی آسمان همچون "کشتیدم"، "بادبان"، "حمال" یا ستاره سهیل، "اسکنه"، "ساعت"، "قنطورس" و "صلیب جنوبی" که رصدشان از نواحی شمالی کشور دشوار و حتی ناشدنی است، می‌شود.

وی به دیگر برنامه‌های این جشنواره اشاره کرد و یادآور شد: در این جشنواره علاوه بر رصد‌ آسمان، اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی توسط مدرسان نجوم در ایران و اجرای تورهای تفریحی و گردشگری در جزیره‌ قشم برای علاقه مندان به نجوم و طبیعت گردی می‌شود ضمن آنکه توزیع کنندگان و تولید کنندگان تجهیزات نجومی محصولات خود را در روزهای جشنواره عرضه می‌کنند.

مدیرعامل موسسه مدار 27 درجه، ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این جشنواره در آینده جشنواره نجوم ایران در تقویم نجومی دنیا وارد شود.

کد خبر 124995
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز