زوال عقل دارای علل مختلفی است اما مطالعات انجام شده نشان می‌دهد: حدود ۴۰ درصد افراد مبتلا به این عارضه تحت تأثیر عوامل خطرزایی هستند که فرد می تواند از طریق انتخاب سبک زندگی بر آنها تأثیر بگذارد.

زوال عقل - پیری - آلزایمر

به گزارش همشهری آنلاین، زوال عقل و آلزایمر طی سال‌های اخیر با رشد زیادی در بین جوامع مختلف مواجه شده‌اند اما متخصصین معتقدند: با اتخاذ برخی رویکردها می‌توان تا چهل درصد از احتمال بروز این مشکلات پیشگیری کرد. دکتر جودیت هایدبرینک، متخصص مغز و اعصاب دانشگاه میشیگان که یکی از رهبران هسته بالینی مرکز تحقیقات آلزایمر محسوب می‌شود، ۱۰ نکته را برای اصلاح این خطرات ارائه می‌دهند.

فشار خون را کنترل کنید: توصیه می‌شود از حدود ۴۰ سالگی تلاش کنید فشار خون سیستولیک (عدد بالایی) شما پایین ‌تر از ۱۳۰ میلی‌متر جیوه باشد. این موضوع به کاهش خطر ابتلا به اختلالات شناختی، زوال عقل، حمله قلبی و سکته مغزی کمک می‌کند.

مراقب شنوایی خود باشید: شنوایی نقش مهمی در زوال عقل ایفا می‌کند. توصیه می‌شود که در محیط‌های پر صدا از محافظ گوش استفاده کنید. در صورت نیاز حتما از سمعک استفاده کنید زیرا مطالعات جدید نشان می‌دهد، افراد مسنی که دچار کم شنوایی شده و سمعک دریافت کرده‌اند، در سه سال آینده کمتر دچار زوال عقل می‌شوند.

از تنفس در هوای آلوده اجتناب کنید: شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد آلودگی هوا، گازها و ذرات کوچک ساطع شده از ماشین‌ها و کارخانه‌ها با زوال شناختی و زوال عقل مرتبط هستند. به نظر می‌رسد که بهبود پایدار در کیفیت هوا خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد.

از سر خود در برابر ضربه محافظت کنید: جلوگیری از آسیب سر هنگام انجام ورزش‌های تماسی بسیار مهم است. توصیه می‌شود هنگام ورزش‌هایی از قبیل دوچرخه‌سواری از لباس مناسب و کلاه ایمنی استفاده کرده و بستن کمربند ایمنی در خودروها را فراموش نکنید. آسیب به سر می‌تواند عملکرد طبیعی مغز را مختل کند. در صورت وقوع ضربه مغزی یا ضربه به جمجمه، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

سیگار و مشروب را ترک کنید: اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید، حتی اگر در کهنسالی هستید. اگر برای سلامت خود ارزش قائلید به طور جدی توصیه می‌شود مصرف الکل را متوقف کنید. از مدت‌ها پیش مشخص بود که سوء مصرف الکل با آسیب به مغز و افزایش خطر زوال عقل مرتبط است.

از نظر ذهنی درگیر بمانید: فعالیت دائم مغزی برای پیشگیری از آلزایمر بسیار مهم است. موضوعی را پیدا کنید که از آن لذت می‌برید، خواه شرکت در کلاس باشد یا به چالش کشیدن ذهن خود با پازل‌ها و بازی‌ها. مهم این است که مغز شما درگیر فعالیت باشد.

فعالیت اجتماعی خود را حفظ کنید: برای اجتناب از آلزایمر داشتن روابط اجتماعی با دوستان و خانواده بسیار مهم است. با افزایش سن تلاش کنید همچنان اجتماعی بوده و انواعی از فعالیت اجتماعی را انتخاب کنید که برای شما جذاب باشد.

تغذیه مناسب و ورزش: پزشکان توصیه می‌کنند که در طول زندگی از یک رژیم غذایی سالم برای قلب پیروی کرده و فعالیت بدنی کافی داشته باشید. این موضوع شامل یک رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و چربی‌های سالم است. برای دسترسی به این هدف، رژیم مدیترانه‌ای گزینه خوبی است. این رژیم می‌تواند به محافظت در برابر وزن ناسالم، فشار خون، کلسترول بالا و دیابت کمک کند که همه این موارد به زوال عقل کمک می‌کنند. حتما ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید در طول هفته داشته باشید. پیاده روی سریع یا استفاده از دوچرخه ثابت به عملکرد بهتر مغز کمک می‌کند.

خوب بخوابید: خواب باکیفیت به مغز این فرصت را می‌دهد که خاطرات خود را حفظ کرده و توانایی یادگیری مهارت‌های جدید را به دست آورد.

مراقب سلامت روان خود باشید: فعالیت بدنی می‌تواند استرس را کاهش دهد. فعالیت‌های اجتماعی و سرگرمی‌ها نیز می‌تواند به پیشگیری از افسردگی کمک کند. اگر نگران سلامت روان خود هستید به پزشک مراجعه کنید.

منبع: سیناپرس

کد خبر 745329

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • جمیله خاتون عسکری IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    2 1
    درموردپیروز،اطلاعات صحیح ودرست به خواننده بدهید،دوساعت قبل خوندم بعلت نارسایی کلیوی دوتا از توله ها زمان اولیه تلف شدند،الان میفرمایید دوتا توله ها دراتبتدا شیربه ریه آنها ورود پیدا کرد!!!این نشان ضعف نگهداری ومواظبت بوده،نوزاد در بدو تولد نیاز به استراحت در کنار صدای قلب مادر هست نه سرشیشه پرشیر! مورد دیگردر پیروز هر دارو داشتید روی پیروز امتحان کردیدلطفا از این مواظبتها دست بردارید خداوند بهتر از شما میداند چگونه عمل کند نمی خواد سزارین کنید.🤔😢🤔