اجرای کامل سبک زندگی مدیترانه‌ای می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان و مرگ زودرس کمک کند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای

همشهری آنلاین - آرش نهاوندی: سبک زندگی مدیترانه‌ای از جمله عواملی مانند رژیم غذایی، عادات غذایی، استراحت و ورزش بدنی، به دلیل مزایای بی شماری که برای سلامتی دارد، مورد توجه قرار گرفته است، که هم برای سلامت قلب و هم محافظت کننده در برابر سرطان است. اما آیا این مزایا در خارج از جغرافیای منحصر به فرد منطقه مدیترانه قابل تکرار هستند؟

به گزارش هلت لاین، در مطالعه‌ای که نتایج آن در مجموعه مقالات «کلینیک مایو» منتشر شده است، محققان بر این نکته تاکید کردند که پیروی از سبک زندگی مدیترانه‌ای توسط افراد میانسال ساکن بریتانیا، مرگ و میر به دلایل مختلف جسمانی و مرگ ناشی از سرطان را به ترتیب ۲۹ و ۲۸ درصد کاهش داده است.

دانستنی های جالب درباره سبک زندگی مدیترانه‌ای | رژیم مدیترانه ای چیست؟ | چگونه انسان مقابل بیماری‌ها ضد ضربه می‌شود؟

دکتر مرسدس سوتوس پریتو نویسنده اصلی مطالعه، اپیدمیولوژیست تغذیه در دانشگاه «خودمختار مادرید» اسپانیا، و استاد کمکی در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد تی اچ چان، می‌گوید: این مطالعه همچنین نشان‌گر آن است که فراتر از رژیم غذایی، سایر اجزای سبک زندگی مدیترانه‌ای می‌توانند نقش ترکیبی و قوی‌تری در کاهش خطر مرگ و میر، سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی، نه تنها در کشورهای مدیترانه‌ای بلکه در کشورهای غیر مدیترانه‌ای ایفا کنند.

مرسدس سوتو پریتو و همکارانش از داده‌های گروهی افراد از «بیوبانک بریتانیا» استفاده کرده‌اند، داده‌های این بانک از یک مطالعه که برای تجزیه و تحلیل سبک زندگی و عادات غذایی ۱۱۰ هزار و ۷۹۹ نفر بین  ۴۰ تا ۷۵ ساله در سراسر بریتانیا در طی ۹ سال انجام گرفته، استخراج شده است.  

با استفاده از سیستم «مد لایف»( MEDLIFE)، محققان توانستند امتیازهایی را برای اعضای گروه ایجاد کنند که نشان‌دهنده تبعیت آن‌ها از سبک زندگی مدیترانه‌ای است. عوامل «مد لایف» به سه دسته اصلی تقسیم شدند: رژیم غذایی مدیترانه‌ای، عادات غذایی، و عادات فیزیکی و اجتماعی.

چرا رژیم مدیترانه‌ای؟

دانستنی های جالب درباره سبک زندگی مدیترانه‌ای | رژیم مدیترانه ای چیست؟ | چگونه انسان مقابل بیماری‌ها ضد ضربه می‌شود؟

رژیم مدیترانه‌ای با مصرف زیاد میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، چربی‌های سالم (مانند روغن زیتون) و پروتئین بدون چربی، عمدتا ماهی تعریف می‌شود. عادات غذایی کشورهای این منطقه شامل محدود کردن مصرف نمک و شکر و کاهش قرار گرفتن در معرض غذاهای فرآوری شده است. عوامل اجتماعی همانطور که در این تحقیق نیز به آن اشاره شده، شامل معاشرت با دوستان، به ویژه در زمان صرف وعده‌های غذایی و ورزش‌های دسته جمعی است.

محققان با استفاده از ارزیابی‌های گزارش‌شده در مورد رژیم غذایی و فعالیت بدنی، توانستند تعیین کنند که اعضای گروه «بیوبانک» بریتانیا تا چه اندازه به مؤلفه‌های اولیه سبک زندگی مدیترانه‌ای پایبند هستند.

نتایج این مطالعه نشان داد افرادی که بیشترین میزان پایبندی به سبک زندگی مدیترانه‌ای را داشتند، در مقایسه با افرادی که کمترین میزان پایبندی را داشتند، دارای بیشترین مزایای محافظتی بودند. در آن دسته از میانسالانی که بالاترین میزان پایبندی را داشتند، مرگ و میر ناشی از همه علل جسمانی مرگ و سرطان به ترتیب ۲۹ و ۲۸ درصد کاهش یافته بود. درواقع، محققان تشخیص دادند که هر دو امتیاز افزایش در امتیاز «مد لایف» یک فرد، با کاهش ۹ درصدی خطر مرگ و میر ناشی از همه علل جسمانی و سرطان مرتبط است.

در حالی که شواهد در مورد اثرات مفید رژیم مدیترانه‌ای، به‌ویژه در رابطه با بیماری‌های قلبی و عروقی، همچنان در حال افزایش است، پرسش‌هایی در مورد امکان‌پذیری آن در خارج از منطقه جغرافیایی که از آن سرچشمه گرفته (کشورهای اطراف دریای مدیترانه)، اذهان محققان را به خود مشغول کرده است. در واقع، در مقاله‌ای که همین امسال منتشر شد، هم به فواید این رژیم اشاره شده و هم نگرانی‌ها را در مورد آن افزایش داده است: الزام پیروی دقیق از این رژیم برای کسب بهترین اثرات پیشگیرانه برای اکثر مردم در دنیای امروز عملی نیست. بنابراین، درک این نکته بسیار مهم است که وقتی پایبندی به این رژیم غذایی در یک ماهیت اپیزودیک اتفاق می‌افتد یا زمانی که فقط بخش‌های خاصی از رژیم غذایی دنبال می‌شود، فواید آن به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

کد خبر 781598
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha