سازمان جهانی بهداشت پس از تایید دو مورد عفونت انسانی با ویروس H5N1 آنفلوانزای پرندگان در میان یک خانواده در کامبوج که از جمله به مرگ یک دختر ۱۱ ساله انجامید، با مقامات در این کشور در حال همکاری است.

bird flu

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز  دکتر سیلوی بریاند، رئیس بخش آمادگی و پیشگیری همه‌گیری‌ها و عالمگیری‌های سازمان جهانی بهداشتدر یک کنفرانس خبری مجازی به گزارشگران گفت این سازمان در حال بازبینی ارزیابی‌اش از خطر جهانی ویروس آنفلوانزای پرندگان در پرتو تحولات اخیر است.

این سازمان وابسته به سازمان ملل برای آخرین بار در ابتدای این ماه خطر آنفلوانزای ماکیان یا پرندگان را برای انسان‌ها  پایین ارزیابی کرد.

مقامات کامبوج روز پنجشنبه مرگ یک دختر ۱۱ ساله را به علت دچار شدن به H5N1 گزارش کردند و آزمایش ۱۲ نفر از افراد در تماس با او را آغاز کردند. پدر این دختر که علامت‌دار بوده است، نیز از لحاظ عفونت ویروس H5N1 مثبت شده است.

برایاند گفت: «وضعیت جهانی ویروس H5N1 با توجه به انتشار گسترده ویروس در میان پرندگان در سراسر جهان و افزایش گزارش‌ها درباره عفونت پستانداران از جمله انسان‌ها نگران‌کننده است. سازمان جهانی بهداشت خطر این ویروس را جدی می‌گیرد و خواستار افزایش هشیاری در همه کشورها است.»

برایاند گفت هنوز روشن نیست که آیا سایت انسان به انسان این ویروس رخ داده است یا نه و دلیل اصلی تمرکز بر موارد عفونت در کامبوج هم همین است، یا اینکه این دو مورد عفونت به علت «شرایط محیطی مشترک» برای مثال تماس نزدیک با پرندگان دچار عفونت یا سایر حیوانات رخ داده است.

یک سویه جدید H5N1 به نام دسته  2.3.4.4b که در سال ۲۰۲۰ ظهور کرد، شمار بی‌سابقه‌ای از تلفات را در پرندگان و طیور محلی ایجاد کرد. این سویه جدید همچنین باعث عغونت در میان پستانداران شده است و نگرانی‌های جهانی را افزایش داده است.

با این حال، بر خلاف شیوع‌های قبلی H5N1 که برای بیش از دو دهه رخ داده است،‌این زیرنوع جدید باعث بیماری قابل‌توجهی در انسان‌ها نمی‌شود. تا به حال، فقط نیم دو جین از موارد عفونت انسانی با این ویروس در افرادی که تماس نزدیک با پرندگان دچار عفونت داشته‌اند، به سازمان جهانی بهداشت گزارش شده است. کارشناسان پیشنهاد کرده‌اند که این ویروس ممکن است هنوز برای اینکه سرایت انسانی رخ دهد، نیاز به تغییر داشته باشد.

با این حال، سازمان جهانی بهداشت می‌گوید اقداماتش برای آمادگی در برابر این ویروس آنفلوانزای پرندگان را شدت می‌بخش و یادآور شد که در صورت تغییر وضعیت، داروهای ضد ویروسی و نیز ۲۰ واکسن تاییدشده برای شرایط پاندمی در دسترس هستند، هر چند که باید در صورت نیاز باید به شکل دقیق‌تری با سویه در حال چرخش ویروس H5N1 تطبیق داده شوند. به گفته مقامات این سازمان انجام چنین کاری، چهار تا پنج ماه طول می‌کشد اما تا آن هنگام مقداری واکسن ذخیره‌شده در اختیار است.

آزمایشگاه‌های سازمان جهانی بهداشت قبلا دو سویه ویروس آنفلوانزای پرندگان را که شباهت نزدیکی با ویروس H5N1 فعلا در حال گردش دارند، در اختیار دارند و تولیدکنندگان می‌توانند از آنها برای ساختن واکسن جدید در صورت نیاز استفاده کنند.

کد خبر 744464

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha