کارشناسان پیشگام جهانی درباره آنفلوانزا این هفته دیدار کردند تا درباره تهدید انسان‌ها بوسیله سویه H5N1 آنفلوانزای ماکیان که در ماه‌های اخیر باعث مرگ شمار بی‌سابقه‌ای از پرندگان در سراسر جهان شده است، به بحث بپردازند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این گروه از دانشمندان، قانونگذاران و تولیدکنندگان واکسن هر سال دو بار دیدار می‌کنند تا تصمیم بگیرند کدام سویه از ویروس آنفلوانزای فصلی را در واکسن‌ها برای فصل بعدی زمستان در نیمکره شمالی بگنجانند.

اما همچنین این دیدار امکان بحث درباره خطر گسترش ویروس‌های حیوانی آنفلوانزا را به انسان‌ها و ایجاد پاندمی را فراهم می‌کند. در دیدار این هفته دسته 2.3..4.4b آنفلوانزای H5N1 یکی از موضوع‌های اصلی بحث بود.

سیلوی بریاند، رئیس بخش آمادگی برای خطر عفونت‌های جهانی سازمان جهانی بهداشت گفت: «ما نسبت به هنگام شروع پاندمی کرونا آماده‌تر هستیم، اما حتی اگر آماده‌تر هم باشیم، باز هم به اندازه کافی آماده نیستیم. لازم ست به تلاش‌ها برای رویارویی با پاندمی آنفلوانزا ادامه دهیم.»

شمار عفونت‌های انسانی اندک بوده است

کارشناسان دسته 2.3.4.4b آنفلوانزای H5N1 را از هنگام ظهور آن در سال ۲۰۲۰ دنبال کرده‌اند، اما گزارش‌های اخیر درباره مرگ‌ومیر گسترده در پستانداران از فُک گرفته تاخرس و نیز انتقال بالقوه پستاندار به پستاندار این ویروس در یک مزرعه پرورش مینک اسپانیایی در سال پیش باعث افزایش نگرانی شده است.

اما تا به حال، شمار بسیار اندکی موارد عفونت انسانی با این ویروس گزارش شده است و ارزیابی فعلی سازمان جهانی بهداشت این است که تهدید آن برای انسان‌ها پایین است.

نیکولا لویس، رئیس مرکز همکاری آنفلوانزای سازمان جهانی بهداشت در انستیتو کریک در لندن می‌گوید: «آزمایشی طبیعی در جلوی چشمان در حال انجام است و فکر نمی‌کنم که ما باید خودمان راضی باشیم.» او که پیش از این دیدار صحبت می‌کرد، گفت در این دیدار ارزیابی‌های وضعیت این ویروس آنفلوانزا در جهان ارائه خواهد شد.»

امکان تولید سریع واکسن وجود دارد

کارشناسان همچنین درباره تولید واکسن بالقوه هم بحث کردند.

آزمایشگاه های وابسته به سازمان جهانی بهداشت از قبل دو سویه ویروس آنفلوآنزا را که بستگی نزدیکی با ویروس H5N فعلا در چرخش در اختیار دارند و واکسن‌سازان می‌توانند از آنها برای تولید یک واکسن انسانی در صورت نیاز استفاده کنند. یکی از این ویروس‌ها پس از دیدار پیشین کارشناسان آنفلوانزای سازمان جهانی بهداشت در سپتامبر ۲۰۲۰ اضافه شدند و آزمایشگاه‌ه در سراسر جهان در حال آزمایش میزان نزدیکی هر دوی این زیرنوع‌ها با سویه در حال انتشار در میان حیوانات هستند تا تعیین کنند آیا لازم است روزآمدشدن‌های بیشتری در واکسن‌ها انجام شود یا نه.

شماری از شرکت‌ها که واکسن‌های آنفلوانزای فصلی تولید می‌کنند، ممکن است درصورت ضرورت واکسن‌های آنفلوانزای پاندمیک هم تولید کنند.

به گفته کارشناسان سازمان جهانی بهداشت آماده داشتن این سویه‌ها این امکان را فراهم می‌آورد که در ظرف دو ماه واکسنی را برای آنها تهیه کرد. اما مسئله تولید سریع واکسن در یک وضعیت پاندمیک هنوز یک چالش باقی می‌ماند.

کد خبر 744148

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha