یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

کلیات اصلاحیه 5900 میلیارد تومانی بودجه امسال، به تصویب مجلس رسید.

براساس این لایحه که یک فوریت آن دهم دی ماه به تصویب مجلس رسیده بود، دولت خواستار انتقال بخشی از بودجه عمرانی امسال به بودجه جاری شده تا بتواند کسری خود برای مواردی همچون پرداخت حقوق و پاداش کارمندان و مطالبات بازنشستگان را رفع کند.

دیروز در جلسه علنی مجلس، به‌دنبال اظهارات نمایندگان مخالف و موافق و دفاع نماینده دولت از لایحه یک فوریتی اصلاح بودجه، کلیات آن به رای گذاشته شد و در نهایت نمایندگان با 147رای موافق، 74رای مخالف و 12 رای ممتنع با کلیات آن موافقت کردند ولی بررسی جزئیات آن به جلسه سه‌شنبه موکول شد.

نکته جالب توجه درباره لایحه اصلاح بودجه 87، مخالفت رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با آن بود. رضا عبداللهی در مخالفت با اصلاحیه بودجه87 گفت: اگر ما این لایحه را بپذیریم قانون بودجه سال 87 را نقض کرده‌‌ایم؛ چرا که خودمان در ماده41 قانون بودجه سال87 تصریح کرده‌‏ایم باید در بودجه جاری صرفه‌‏جویی کنیم و مانع کسری بودجه شویم.

وی این امر را غیر‌کارشناسانه و غیر‌علمی ‌خواند و گفت: طرح‌‏ها و پروژه‌های عمرانی را وقتی کسر می‌‏کنیم زمان ساخت آنها را به عقب می‌اندازیم و این خود یکی از علل تورم است.

وی در ادامه اظهار داشت: نکته بعدی این است که ما به بهانه اینکه حقوق، پاداش و عیدی کارکنان را بدهیم، از اعتبار پروژه‌ها که در آن کارگران، مهندسان و تکنیسین‌ها مشغول کارند کم‌کرده و آنها را بیکار می‌‏کنیم تا حقوق دولتی‌‏ها را کامل پرداخت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه آیا این امر با شعار عدالت‌محوری دولت نهم همگون است، افزود: این از معیار انصاف و عدالت به دور است، نباید طرف خصوصی را قربانی طرف دولتی کنیم. وی تصریح کرد: جا دارد که مجلس با اصلاحیه بودجه مخالفت کند تا روند این اصلاحیه‌ها و متمم‌‏ها را ببریم و راه آن را قطع کنیم.

علی اصغر یوسف‌‏نژاد، نماینده ساری نیز در مخالفت با این اصلاحیه گفت: مخالفت من به‌دلیل نحوه بودجه‌‏نویسی کشور است؛ چرا که ما اگر مبلغ درخواستی دولت را مقابل کل بودجه قرار دهیم، می‌‏بینیم بودجه ما چقدر انحراف دارد. چرا دولت برای لایق نشان دادن عملکردش علل کسری بودجه را اعلام نمی‌‏کند.

کد خبر 74429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز