گروه اقتصادی: با وجود اصرار نمایندگان مجلس به دولت برای ارائه هر چه سریع‌تر لایحه بودجه سال آینده، دولت قصد ندارد زودتر از بهمن‌ماه لایحه بودجه را به مجلس ارائه دهد.

لایحه بودجه سال 88 از هم‌اکنون با 2چالش میان دولت و مجلس مواجه شده است: یکی ارتباط آن با لایحه هدفمند کردن یارانه‌هاست و دیگری ساختار تنظیم آن است که به محل اختلاف دولت و مجلس تبدیل شده است.

از سوی دیگر، به‌دنبال تاخیر دولت در ارائه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به مجلس و تاکید نمایندگان بر اولویت داشتن لایحه بودجه 88، احتمال اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در سال‌جاری، کاهش یافته است.

دولت قصد دارد فردا در نشستی با 120 اقتصاددان، بار دیگر به ارزیابی ابعاد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها بپردازد و هفته آینده آن را به مجلس ارائه کند. در همین حال، نمایندگان مجلس در مصاحبه‌های مختلف خواستار آن شده‌اند که دولت هر چه سریع‌تر لایحه بودجه سال آینده را به مجلس ارائه کند.

این در حالی است که لایحه بودجه هنوز در هیأت دولت مطرح نشده و به‌نظر می‌رسد بر خلاف جهت تاکیدات نمایندگان بر تسریع در ارائه لایحه بودجه 88، دولت عجله‌ای در این کار ندارد.

گفته می‌شود اصرار نمایندگان بر تسریع در ارائه لایحه بودجه 88 به تنظیم شیوه جدید تدوین بودجه توسط مرکز پژوهش‌های مجلس مربوط می‌شود. نمایندگان تمایل دارند که دولت هر چه زودتر لایحه بودجه سال 88 را ارائه کند و اگر این لایحه مطابق خواسته‌های نمایندگان نبود و همچون بودجه امسال تنظیم شده بود، فورا شیوه پیشنهادی مرکز پژوهش‌ها را جایگزین لایحه دولت کنند.

در بودجه امسال، دولت تغییرات اساسی در ساختار بودجه ایجاد کرد که موجب کوچک شدن لایحه شد، اما برخی تغییرات آن همچون اختصاص اعتبارات فقط به 39‌دستگاه اصلی، با مخالفت صریح مجلس مواجه شد.

با وجود تذکرات مجلس، دولت این رویه را در ضوابط اجرایی بودجه نیز ادامه داد و قصد دارد لایحه بودجه سال آینده را نیز بر همین منوال، تدوین کند. این مسئله موجب ایجاد نوعی تقابل بین دولت و مجلس درباره لایحه بودجه سال آینده شده است.

از سوی دیگر، دولتمردان در مقابل اصرار مجلس برای ارائه هر چه سریع‌تر لایحه بودجه 88 می‌گویند چون بودجه سال آینده کوچک و 50صفحه‌ای است دیگر همچون بودجه‌های سال‌های گذشته نیازی به وقت گذاشتن چند هفته‌ای مجلس روی آن نیست و به همین دلیل، دولت تا زمان تعیین تکلیف لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، لایحه بودجه را ارائه نمی‌کند.

دولتی‌ها همچنین علت اینکه سال گذشته لایحه بودجه سال‌87 را در آذرماه تقدیم مجلس کردند، در پیش بودن انتخابات مجلس عنوان می‌کنند و به گفته آنها، امسال دیگر چنین ضرورتی وجود ندارد.

لایحه بودجه بر طرح تحول اولویت دارد

در همین حال، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که درصورت ارائه همزمان لایحه بودجه 88 با لایحه تحول اقتصادی به مجلس، علی‌القاعده لایحه بودجه، لایحه تحول اقتصادی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا گفت: لایحه بودجه اولویت دارد و مجلس بین 2 لایحه، بودجه را برای بررسی انتخاب خواهد کرد و بررسی لایحه تحول اقتصادی به بعد از بررسی لایحه بودجه موکول خواهد شد.

وی بررسی لایحه تحول اقتصادی در سال آینده را محتمل دانست و تاکید کرد: درصورتی که 2 لایحه با هم به مجلس ارائه شود، موکول شدن بررسی لایحه تحول اقتصادی به سال آینده بعید نیست.

محمدحسین فرهنگی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز اظهار داشت:: به‌طور کلی، مناسب‌ترین زمان برای تحویل لایحه بودجه به مجلس آبان‌ماه است تا مجلس مباحث خود را مطرح کند و در آستانه 3 ماهه ‌چهارم بودجه سنواتی نهایی شود و فرصت برای برنامه‌ریزی‌ها و تدوین آیین‌نامه‌ها در فصلی صورت گیرد که هم فصل کاری نیست و هم به سال مالی جدید نرسیده‌ایم.

کد خبر 71322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز