همشهری آنلاین: یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: اگر مجلس هفتم طرح تثبیت قیمت‌ها را تصویب نمی‌کرد، چالش‌های اقتصادی و مشکلات اجرایی دامن‌گیر دولت نمی‌شد.

عزت‌الله یوسفیان در گفت‌وگو با ایسنا، به بررسی ابعاد کمی و کیفی لایحه بودجه ۸۸پرداخت و افزود: در قوانین کشور زمان مشخصی برای ارائه لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس تعیین نشده است از این رو بر اساس رویه سالانه، لایحه بودجه قبل از پایان هر سال ارائه می‌شود بنابراین نمی‌توان گفت لایحه بودجه ۸۸ دیر به مجلس ارائه شد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: طبق قول رییس‌جمهوری قرار بر تدوین واقعی‌تر بودجه ۸۸ از سوی دولت بود، یعنی قرار بر پیش‌بینی اعداد و ارقام واقعی در بخش درآمدها و پرهیز از پیش‌بینی درآمدهای رویایی بود، علاوه بر آن رییس‌جمهوری بر کاهش حجم و میزان لایحه بودجه تاکید داشت، که همه وعده‌ها در لایحه بودجه ۸۸ تحقق یافته است.

نماینده مردم آمل در خانه ملت با بررسی قیمت نفت در بودجه‌های ۸۷ و ۸۸ گفت: در بودجه ۸۷ قیمت نفت افزایشی پیش‌بینی شد ولی قیمت نفت در بودجه ۸۸ کاهشی پیش‌بینی شده است؛ به عبارت دیگر به دلیل رونق بازار جهانی نفت مبنای بودجه ۸۷ بر اساس نفت ۵۵ دلار و به بالا هدف‌گذاری شده بود، ولی همین عدد در بودجه ۸۸ به دلیل کاهش جهانی قیمت نفت ۳۷.۵ دلار و به پایین پیش‌بینی شده است و این اتفاق بزرگ‌ترین چالش پیش روی کشور است.

قدرت مانور بودجه‌نویسان و دستگاه‌های اجرایی سال گذشته در سقف بودجه بود؛ یعنی نوسان را در سقف لحاظ می‌کردند ولی برای اولین بار است که نوسان بودجه در کف و پایین‌تر پیش‌بینی شده است.

وی با استناد به توضیحات فوق چنین استنباط کرد که لایحه بودجه ۸۸ حساب شده تدوین شده است.

یوسفیان در ادامه با انتقاد به حذف ماده ۳ قانون برنامه چهارم توسعه از سوی مجلس هفتم و جایگزین کردن طرح تثبیت قیمت‌ها، گفت: مجلس ششم در قالب ماده ۳ قانون برنامه چهارم توسعه بر افزایش ۲۰ درصدی قیمت سوخت در طول سال‌های برنامه تاکید داشت تا در پایان سال ۸۸ و به صورت تدریجی قیمت فروش بنزین و گازوئیل واقعی شود، ولی متاسفانه مجلس هفتم در قالب طرح تثبیت قیمت‌ها این اشتباه را مرتکب شد و قیمت بنزین را در سقف ۸۰ تومان نگهداشت و این در حالی است که اگر این مجلس چنین نمی‌کرد چالش‌های اقتصادی و مشکلات اجرایی دامن‌گیر دولت نمی‌شد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: توقف افزایش تدریجی قیمت بنزین و گازوئیل اشتباه بزرگ مجلس هفتم بود که کشور و مردم را با مشکلات زیادی مواجه کرده است و این در حالی است که علاوه بر برنامه‌های توسعه‌ای در بودجه‌های سنواتی نیز بر هدفمندسازی یارانه‌ها و حذف یارانه‌ها به ویژه یارانه‌های انرژی در جهت احقاق حقوق حقه دهک‌های محروم و تحقق عدالت اجتماعی تاکید شده است.

نماینده مردم آمل جدیت دولت در هدفمندسازی یارانه‌ها را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: یقینا هدفمندسازی یارانه‌ها ردیف و بودجه نیاز دارد چرا که بار مالی دارد و آنچه که مسلم است در بخش "ارزاق عمومی" یقینا یارانه‌ها به شیوه فعلی ادامه می‌یابد، ولی مجلس در بخش انرژی به ویژه یارانه سوخت به تک نرخی رای خواهد داد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان این‌که این کمیسیون اعداد مختلفی را برای تک نرخی کردن قیمت بنزین در دست بررسی دارد، به ایسنا گفت: پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه حذف بنزین دو نرخی یا بنزین ۴۰۰ تومانی و در عوض عرضه بنزین به نرخ میانگین ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان است و به احتمال قوی پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه به تصویب صحن علنی مجلس می‌رسد.

یوسفیان افزود: در صورت رای مجلس به این پیشنهاد، دستگاه‌های اجرایی با رعایت حقوق مردم برای سهمیه‌های ذخیره مانده در کارت‌های سوخت تدبیری عادلانه بیاندیشند.

این عضو اصولگرای مجلس هشتم با تاکید بر این‌که مجلس قطعا توقف افزایش حقوق کارکنان دولت و کارگران را اصلاح خواهد کرد، گفت: معتقدیم تا مادامی که قیمت‌ها در نوسان است حداقل دست‌مزدها نیز باید سالی دو بار اصلاح شود. مسئولان نمی‌توانند وقتی قیمت کالاهای اساسی سیر صعودی دارد دست‌مزدها را ثابت نگه‌دارند.

یوسفیان احتمال رای مجلس به پیشنهاد فوق را قوی دانست و تصریح کرد: بسیاری از نمایندگان مجلس معتقدند به دلیل پایین بودن حداقل دست‌مزد حقوق بگیران و نوسانات فزاینده قیمت کالاهای اساسی، باید سالی دو بار حداقل دست‌مزدها بر اساس تورم افزایش یابد تا مردم بتوانند در حداقل‌ها به زندگی خود ادامه دهند.

کد خبر 74380

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز