محمد جواد عسکری می‌گوید در زمینه تولید، عرضه و قیمت گوشت و مرغ و لبنیات و... در قالب ۶۰مکاتبه به رئیس جمهور، سازمان بازرسی کل کشور و قوه قضائیه ایرادات و کم کاری‌ها ارائه شده است.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی- ۹ بهمن ۱۴۰۱

همشهری‌آنلاین - فتانه احدی:قیمت افسار گسیخته گوشت در روزهای اخیر تنش‌های زیادی با خود به همراه داشته است. به طوری که بنا به گفته محمد جواد عسکری فردا وزیر جهاد کشاورزی برای پاسخگویی به مجلس دعوت شده است. این وزیر اخیرا از مجلس کارت زرد دریافت کرده است حال باید دید فردا کارت قرمز را خواهد گرفت یا صرفا با تذکر مواجه خواهد شد.

گفت‌وگوی همشهری آنلاین با محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره گرانی گوشت و مشکلات پیش آمده در این بخش را در ادامه بخوانید.

افزایش قیمت گوشت و واکنش نمایندگان؛ وزیر فردا به مجلس می رود | وعده مهم به مردم درباره قیمت گوشت و میوه در شب عید | مجلس به یک وزیر کارت قرمز می دهد؟


با توجه به اینکه از چند ماه قبل در مورد گرانی گوشت هشدار داده شده بود و گران شدن نهاده‌های دامی و ناتوانی دامداران در نگهداری از دام‌های خود هم مطرح شده بود، چرا دولت چنین وضعیتی را پیش بینی نکرده و برای رفع مشکلات احتمالی برنامه ریزی نکرده است؟

ما در حوزه نهاده‌های دامی و پروتئین قرمز دچار افزایش قیمت جهانی شده‌ایم. منتها ما باید فضا را مدیریت کنیم. امروز در بازدید از غرفه فروش گوشت در میادین میوه و تره بار، مشاهده کردم که گوشت‌های بی‌کیفیت به مردم عرضه می شود گوشتی که ۳۰ تا ۴۰ درصد چربی داشت. احتمال می‌رود که این گوشت‌ها اغلب دام‌های حذفی یا مازاد کشورهای دیگر هستند. تاکید من این است که این حوزه باید با دقت بیشتری مدیریت و بر آن نظارت شود.

فردا بعدازظهر هم از وزیر کشاورزی برای سوال و جواب و توضیحات به مجلس دعوت شده است. قبلا هم تاکید کرده بودیم در مورد میوه شب عید و پروتئین سفید و قرمز به گونه‎‌ای عمل شود که مشکلی پیش نیاید.

در شرایط این چنینی اقدامات مجلس چیست؟ آیا ممکن است وزیر استیضاح شود؟

با پیگیری‌هایی که تاکنون مجلس انجام داده است، وزیر کشاورزی در رابطه با کل مشکلات بخش کشاورزی کارت زرد گرفته است. در راستای بحث نظارتی ما گفتیم که حوزه ماموریتی خود را اصلاح کند.

حدود ۶۰ مکاتبه در مورد مسائل حوزه کشاورزی مرغ، تخم‎‌مرغ، نهاده‌های دامی و کشاورزی، گوشت سفید و قرمز و لبنیات با آقای رئیس جمهور صورت گرفته است و ایرادات و کم‌کاری و سهل‌انگاری‌ها را در قالب بازرسی به سازمان بازرسی کل کشور و دستگاه قضایی اعلام کرده‌ایم. فردا هم نتیجه نشست کمیسیون را اعلام خواهیم کرد.

آیا فردا آقای وزیر کارت قرمز دریافت خواهند کرد؟

مجلس باکسی تعارف ندارد و با هر فردی که در حوزه خدمت‌گزاری نتواند خوب انجام وظیفه کند،  برخورد می‌کند و حتما پیگیری قانونی صورت خواهد گرفت.

ضمن اینکه رویکرد ما تعامل با دولت  است و معتقدیم که باید به دولت کمک کنیم که در حال کمک هم هستیم، ولی در جایی که وزرا نتوانند به درستی کار انجام دهند این حق قانونی مجلس است که تذکر، کارت زرد و قرمز بدهد.

برای کنترل قیمت مجلس چه راه‌کارها و پیشنهادهایی دارد؟

اکنون با توجه به شکل‌گیری نشست‌های مشترک بین مجلس و دولت، پیش بینی ما این است که به زودی قیمت‎ها تغییراتی از نظر کاهشی خواهد داشت.


یعنی مردم منتظر کاهش قیمت باشند؟
الان گوشت را در بازار باید کیلویی ۲۳۰ هزار تومان عرضه ‌کنند و بیش از این نیست.

قیمت‌های گزاف و گران را مجلس اصلا نخواهد پذیرفت و قبول نخواهیم کرد، اگر چنین موردی باشد حتما با آن برخورد خواهد شد و سریع ورود خواهیم کرد تا دستگاه قضایی ورود کند و برخوردهای لازم صورت گیرد.

قسمتی از مشکلاتی که برای کشور  در بحث گرانی‌ها به وجود آمده است، مربوط به فضای بین‌المللی است. جنگ اوکراین و روسیه روی همه اینها تاثیر گذاشته است.

مشکلات اقتصادی در کشورهای دیگر جهان نیز وجود دارد به طوری که در کشورهای اروپایی فروشگاه‌ها را غارت می‌کنند، اما در ایران کنترل و مدیریت صورت می‌گیرد.

مجلس نیز با دولت در تعامل است و نگاه ما این است که با تعامل کارها را پیش ببریم همانطور که تا کنون اینگونه بوده است. در جاهایی ایراداتی وجود دارد، برخیس از دستگاه‌ها کم‌کاری می‌کنند ما نیز طبق قانون برخورد و پیگیری کنیم.

آیا با توجه به نزدیک شدن به عید نوروز و افزایش تقاضا، فکری برای این موضوع شده است؟

با جلساتی که با دولت داریم به وی‍ژه جلسه فردا درباره میوه، تخم مرغ، مرغ و گوشت شب عید تصمیم گیری خواهیم کرد که در آستانه عید نوروز در این اقلام با کاهش قیمت صورت گیرد. 

آیا با توجه به این شرایط به واردات گوشت نیاز داریم؟

به خاطر افزایش قیمت نهاده‌های دامی تعدادی از دام‌های مولدمان از بین رفته است، اما تعداد دام‌ها در شرایطی است که نیاز کشور را فراهم کند و به واردات نیز، نیازی نیست چرا که ما در حال صادرات دام سبک هستیم و اگر بحث صادرات را مدیریت کنیم، نیازی به واردات نداریم. اگرچه می توان برای روزهای نیاز واردات نیز باید صورت گیرد.

با توجه به‌ این‌ که‌ می گویید به واردات نیازی نیست پس ایراد کار کجاست و دلیل این افزایش قیمت چیست؟ 

من ضمن اینکه معتقدم دولت و مجلس باید با هم تعامل داشته باشند و تا کنون این چنین بوده است، اما تاکیدمان بر این است که دستگاه‌های متولی مانند وزارت جهاد کشاورزی و صمت باید ورود جدی در حوزه توزیع و نظارت داشته باشند. میزان تولید محصولات پروتئینی قرمز و سفید در کشور به گونه‌ای است که نیاز کشور را تامین می‌کند.

ایرادات در دستگاه‌های اجرایی و مربوط به مدیران است. در توزیع و نظارت مشکل وجود دارد، اگر در این دو حوزه مشکلات حل شود، به طور کل مشکلات حل خواهد شد و قیمت‌ها تثبیت خواهد شد. تلاش خواهیم کرد که تا عید قیمت‌ها تثبیت شود.

در مورد میوه شب عید هم فردا گزارش نهایی داده خواهد شد و قرار است که سیب قرمز و سیب طلایی، پرتقال تامسون و والنسیا با قیمت مناسب در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

کد خبر 742986
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 33
  • علی IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    73 4
    بازم مثل همیشه گران فروشی خواهند کرد و اتفاقی نخواهد افتاد کارت زرد و قرمز دادن برای من حداقل بگیر چه فرقی می کند !؟ قیمت ها کاهش می یابد یا گران فروشی تکرار نخواهد شد و .... . چه سودی برای مصرف کننده خواهد داشت ؟!
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      48 3
      آقایان بفرمایند گوشت ۲۳ تومان موسم انقلاب چگونه با رشد قیمت بیش از 10,000 برابری مواجه شد؟
    • فرزاد IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      47 15
      کاربر محترم ۱۹:۴۹ اولا با قیمت امروز ۱۵۰۰۰ برابر شده نه ۱۰۰۰۰ برابر. ثانیا احتمالا بدلیل سرعت بیش از حد قطار پیشرفت بوده که آقای احمدینژاد ترمز و دنده عقب اونو در آورده بود !
    • به فرزاد IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      59 2
      تو همین دولت هم ماشاالله یه جراحی انجام شد عفونتش همجارو برداشت
    • غلامحسین محمد نژاد IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      47 0
      قبوله ؛ گوشت در سطح جهانی گران شده است ؛ عوامل دشمن گوشت ها را قاچاق می کنند یا زیاد گوشت می خورند و... شما یک مورد نشان بدین که تورم مهار شده است ! فقط یک مورد کافیست ! مگر می شود این همه سوء مدیریت داشت !؟!؟
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    56 0
    کار وزیر برای خودکفایی درسته هر چه گوشت گران تر شود افراد فقیر نمی توانند بخرند و طبیعی است که خودکفا شویم
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    64 1
    هر چه دلسوزان کشور گفتن ارز ۴۲۰۰رو حذف نکن که غوغا میشه، متاسفانه با لجبازی مملکت و ملت رو به قهقرا بردن، تنها سالی هست که دلم نمی‌خواهد عید بیاد، شرمنده ام جیب خالی و پز عالی
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    61 0
    اگر تصور میکنید سوال از وزیران دولت و استیضاح و کارت زرد و قرمز میشود دولت را وادار به اداره امور کشور کرد و جلوی تورم و گرانی را گرفت قطعا تصوری عبث و بیهوده است این دولت ناتوان ترین دولت است .
  • کلانتری GB ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    52 2
    نجومی بگیران مجلس کاره ای نیستند.کشور بدست دلال می‌چرخد.
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    4 44
    با سلام ایراد اصلی همدستی صنف ها ‌ و اتحادیه ها هستند که نمیگذارند قیمت پایین بیاید کاش دادگستری ورود کند
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    60 2
    این مملکت شدنی نیست و درست بشو هم نیست و مجلس هم فقط نمادین هست .. برید بازار ببینید چه خبره .. پیاز ۳۵ سیب درختی ۵۰ خیار ۳۰ وووووو . وبی لیاقتی مسعولان و ادارت مربوطه . این کار و گرانی عواقب بدی به دنبال خواهد داشت ... و فقط خدا بفریاد ملت برسه از دست این اوضاع اسفبار مملکت
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    20 3
    شاه بیت نظر نمایندگان: دولت باید با مجلس همکاری کند... آقا واقعا چی میشه شما نمایندگان کمتر در کار اجرایی دخالت کنید تا دولت بتواند به جای جلب رضایت شما در حوزه های کوچک، کار بزرگ ملی انجام دهد
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    49 2
    در این کشور هیچی پایین نمیاد بلکه گرونتر هم میشه
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    51 1
    مگه تنها گوشت شما بگویید کدام جنس وارزاق عمومی قیمتش امروز با فردا فرق نمی کنه
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    52 2
    اینم از دولت یکدست شدن باید چراغ قوه گرفت دنبال روحانی رفت شاید همه مشکلات مربوط به دولت قبل است
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    17 54
    اشکنه می خوریم و لنگ می پوشیم....اگر دلار ۴۴ ملیون تومان هم بشود پای انقلاب اسلامی ایستاده ایم و از نظام دفاع خواهيم کرد. راهپیمایی ملیونی ۲۲ بهمن ۸ روز پیش یادتان رفته؟؟!!
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      46 5
      خودت موقع نوشتن این نظر خندت نگرفت انصافا ؟ فکر کنم منظورت 220 هزار نفر بوده
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      36 1
      صفت جمع بکار نبر
  • احمد IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    36 2
    گوشت اصلا بشه کیلویی یک میلیون آسوده منم که خر ندارم البته به لطف اون بالا نشینها میوه و گوشت و غیره واسه امثال من دیگه فقط در خواب میتونیم بخریم
  • مهدی IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    36 3
    هیچ دردی دوا نمیشه سال بعد موقع انتخابات مجلسه نمایندگان مثل همیشه وعده میدن و میرن دوباره روز از نو و روزی از نو شما صد تا کارت دیگه بدین کدومش عملی شده
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    37 5
    عزیز از این دولت مجلس هیچ کاری بر نمی آید اینها فقط حقوق بگیر بیت المال هست اینها اسم هر اجناسی که بیارن نابود میشه
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    38 5
    مسئولین ی سری به فروشگاه های زنجیره ای بزنن قیمت یک کیلو گوشت ۵۰۰هزار تومان یعنی نیم میلیون چقدر برای بچه ها چقدر کرایه خانه چقدر بهداشت ودرمان چقدر مدرسه اگر این حقوق ها را بدید دست بزرگترین اقتصاد دان دنیا قطعا خودکشی خواهد کرد برای ما مردم بیچاره
  • فرزاد IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    44 2
    الان مسؤلین تنها کاری که میکنن فوری تشکیل جلسه میدن و راهکار میدن که گرونی گوشت و پیاز و... رو هم به اقدامات دشمن همیشگی ربط بدن!!!
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    33 10
    کارت قرمز چه دردی را از مردم دعوا می کند اگر یک وزیر را از کار برکنار کنند البته اگر مجلس قدرت ابن کار را داشته باشد هیچ وزیری تخصص وزارتخانه اش را ندارد
  • علیزاده IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    39 0
    مردم رو به خاک سیاه نشوندین
  • علی IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    37 2
    بهترین کار دولت و مجلس ، استعفا هست.
  • محسن IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    33 1
    من موندم که این همه وکیل وزیر نماینده مجلس پول مفت می گیرن برا چیه گوشت،خودرو ،مواد خوراکی هر وقت دلال دلش بخواد گرون می کنه اینه همه وکیل وزیر هسچ کاری از دستشون بر نمیاد
  • محمد IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    27 1
    کارت قرمز؟یعنی اوضاع درست میشه؟... مردم هم به مسخره نگرید اینجا مثلث سبز فوتبال نیس با کارتم چیزی درس نمیشه بدبخت مردم
  • عرب سرخی IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    15 10
    امام خمینی ره 40 سال پیش فرمودند معیشت مردم را دست کارمند جماعت ندهید... وقتی بیش از 90 درصد اقتصاد کشور دولتی و متولی و مجری اصلی آن هم کارمندان دولت هستند بالطبع هیچ امیدی به اصلاح امور نیست...
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    26 1
    مگه فقط گوشت گرونه ؟ یعنی چیزهای دیگه ارزومه ؟ بقیه مسائل کشور رو رواله ؟ مسئولین فقط دستور میدهند اما فارغ از اینکه کسی نیست که دستورات را اجرا کند
  • کمال CA ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    30 2
    تا زمانی که ایران در انزوای جهانی بسر میبرد شرایط هر روز بدتر خواهد شد , دلار نسبت به ۲ ماه پیش از ۴۰۰۰۰ تومان به حدود ۵۰۰۰۰ تومان رسیده است و این روند افزایش قیمت دلار همچنان ادامه دارد .با حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین کشور ما عملا وارد جنگ با ناتو به سرکردگی آمریکا شده است و به همین دلیل آمریکا به دنبال بستن همه راه های تنفسی ایران است , بدون بازنگری جدی در سیاست خارجی آینده تیره و تاری در انتظار مردم ایران است .
  • رضا IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    27 1
    طبق معمول میندازن گردن آمریکا ،گرانی دلار ،تورم جهانی و جنگ اوکراین
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    30 1
    خداییش کسی هست صدای مردم رو بشنوه ؟ کسی هست درک کنه گوشت کیلویی ۳۸۰ هزار تومان برای کارگر و کارمند تهیه کردنش چقدر سخته؟ کسی هست بفهمه کمر مردم زیر بار گرانی شکسته؟؟ اون زمان که انتخابات رو مهندسی کردید فکر امروزتون رو میکردید، آبرو براتون نذاشت.
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    28 3
    استیضاح هم شد سودش برای ملت چیه ؟؟ با این سیاست خارجی و داخلی و سیستم فعلی بی رقیب که لازم نیست به کسی جوابگو باشه و فرمالیته بودن نظر و رای ملت باز هم تورم گرانی عدم رونق اقتصادی فقر بیشتر ملت و... اگر روزی توانستید نیم کلیو شلغم را که پنج تومان گران شده به قیمت قبل بازگردانید نظام و طرافدارانش یک کار مفید و قابل دفاع در کارنامه خود خواهند داشت