گروه بورس: یک ماه پیش، سال 2008 میلادی در شرایطی برای اهالی بورس تهران به آخر رسید که پس لرزه‌های سقوط اقتصاد جهانی تازه به تالار حافظ رسیده بود

 و متولیان بورس و اقتصاد کشور که تا پیش از آن نمره درخشان تابستانی بازار سهام را در کارنامه خود به ثبت رسانده بودند، تلاش می‌کردند رکود شاخص وسقوط ارزش بورس را به حساب بحران جهانی بنویسند.

به این ترتیب، مشتریان بازار سهام تهران سال 2008 را با طوفان بهره مالکانه آغاز کردند و در نهایت با تبعات تب تند سنگ آهنی و بحران اقتصاد جهانی به آخر رساندند تا دست آخر بورس، ظرف چند ماه 25میلیون دلار از ارزش و اعتبار خود را از کف بدهد.

به جز این ظاهرا طرفداران سرمایه‌گذاری در بازار سهام تهران هم در سال میلادی به‌شدت کاهش یافته‌اند؛ چون به استناد گزارش سالانه فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، تعداد سهام معامله‌شده تنها در آخرین ماه سال نسبت به ماه پیش از آن بیش از 55 درصد کاهش یافته و به عبارت بهتر نصف شده است.

براساس آخرین گزارش این فدراسیون، ارزش بورس تهران هم که در نیمه نخست سال روی نردبان رشد حرکت می‌کرد و در آگوست 2008 به 6/68میلیارد دلار هم رسید، در آخرین ماه دوباره به نقطه آغاز حرکت خود بازگشت و روی عدد 7/48 میلیارد دلار ثابت ماند که این میزان حکایت از رشد 6/17 درصدی ارزش بازار نسبت به سال 2007 دارد.

از سوی دیگر شاخص معاملات بازار (قیمت و سود نقدی) هم که ابتدای سال میلادی گذشته به مرز 37 هزار واحد دست یافته بود در ماه‌های بعد، حرکت صعودی خود را آغاز کرد و در ماه جولای 49هزار واحد را هم پشت سر گذاشت، اما با انتشار خبر افزایش قیمت سنگ آهن و تشکیل صف‌های فروش برای سهام 3 قلو‌های فولادی سقوط آزاد شاخص هم آغاز شد وروزهای طلایی بورس تهران تا زمانی نامعلوم به آخر رسید.

به گزارش فدراسیون جهانی بورس، شاخص معاملات بازار سهام تهران در آخرین ماه مورد بررسی به 34 هزار و650 واحد رسید که نشان از نزول 7/0درصدی نسبت به دسامبر 2007 دارد.

این گزارش همچنین می‌افزاید: عمق بورس اوراق بهادار ایران کماکان ناچیز است ودر بهترین شرایط فقط 26 درصد از کل سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازار، میان سهامداران دست به دست می‌شود که چندان آمار امید بخشی نیست وبا وضعیت بورس‌های معتبر جهانی، فرسنگ‌ها فاصله دارد، چون به‌عنوان مثال گردش بازار در بورس در آخرین ماه مورد بررسی به هزار درصد هم رسیده به عبارت بهتر در دسامبر 2007 کل سهام شرکت‌های صاحب نماد در این بازار معتبر 10‌بار بین مشتریانش دست به دست شده است.

اما در کنار همه این آمار و ارقام نه چندان درخشان، اطلاعات امیدوارکننده‌ای هم به چشم می‌خورد.

در گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار آمده است که ارزش سهام معامله شده در بورس تهران با وجود کاهش 50‌درصدی در تعداد، از نظر ارزش نسبت به آخرین ماه سال پیش از آن 89 درصد رشد کرده است.

علاوه بر این، هر چند در سال گذشته شرکت‌ها و صنایع تولیدی در بورس تهران روزهای پررونقی را پشت سر نگذاشته‌اند، اما شرکت‌های گروه واسطه گری مالی با رشد 96درصدی ارزش معاملات سهامشان در بازار مواجه شده‌اند.

نکته آخر هم اینکه با وجود تلاش بورس برای جذب سرمایه‌های خارجی و جلب اعتماد صاحبان سرمایه، بازار سهام تهران کماکان جذابیتی برای سرمایه‌گذاران غیرایرانی ندارد و آنها بورس تهران را برای حضور، باز هم امن و سودده نمی‌دانند.

کد خبر 74260

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز