دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار روز گذشته براساس وعده‌ای که قبلا طرح کرده بود، نشست نهایی خود را با رئیس‌جمهوری برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار همشهری، تحولات چند روز گذشته نشان داد که سقوط 4 هزار واحدی شاخص کل بورس تهران از تابستان تا‌کنون، به غیر از سهامداران و فعالان بازار، دولت را نیز به تکاپو وا داشته تا هرچه سریع‌تر از بحران پیش رو خارج شود.

شاخص کل بورس تهران که ابتدای امسال با عبور از مرز 12 هزار واحد همه سهامداران را امیدوار کرده بود، ابتدای هفته جاری تمام امید‌ها را به یأس مبدل کرد و پس از 5 سال بار دیگر به زیر مرز 9 هزار واحد سقوط کرد.

نزول‌های پیاپی بورس تهران که بخشی از آن تحت‌تأثیر تحولات جهانی ارزیابی می‌شود، این روز‌ها به غیر از اهالی بازار، دولتمردان را نیز به واکنش واداشته است به‌طوری که برای نخستین بار دولت نهم در سلسله نشست‌های ویژه‌ای با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، خواستار رسیدگی به شرایط کنونی بازار سهام شد.

تحولات اخیر باعث شد تا دودستگی جدیدی در بین فعالان بازار ایجاد شود. برخی از فعالان بازار بر این باورند که تزریق نقدینگی از سوی دولت باعث جلوگیری از سقوط شاخص‌ها خواهد شد. در عین حال برخی دیگر از کارشناسان اعتقاد دارند که تزریق مستقیم نقدینگی نه تنها سودی برای بورس نخواهد داشت بلکه مضر نیز هست.

نشست اولیه بورس و دولت روز پنجشنبه هفته گذشته برگزار شده بود. پس از برگزاری این جلسه علی صالح آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: این نشست برای بررسی راهکارهای کمک به بازار سرمایه برگزار شد و قرار است در نشست نهایی راه‌حل‌هایی برای خروج از شرایط کنونی به تصویب برسد.

صالح‌آبادی در پاسخ به این پرسش که آیا در این جلسه موضوع تزریق نقدینگی به بازار سرمایه از سوی دولت نیز بررسی خواهد شد، گفت: تزریق نقدینگی یکی از مواردی است که مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

او ضمن ابراز امیدواری از نتایج این جلسه افزود: خوشبختانه نتایج نشست اولیه بسیار مثبت بود و به جمع بندی مناسبی درباره بازار سرمایه دست پیدا کردیم.

به این ترتیب، روز گذشته نشست نهایی بورس تهران با دولت همان طور که قبلا علی صالح آبادی وعده داده بود، برگزار شد و آخرین اخبار حاکی از آن است که نتایج این نشست مثبت بوده، اما هنوز اطلاعات دقیق‌تری در باره این نشست در دست نیست.

در این نشست پیش‌نویس مصوبات مورد نیاز برای رونق تولید و بهبود وضعیت بازار سرمایه تدوین شده است.

در این جلسه که معاونان و مشاوران رئیس‌جمهوری و وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز حضور داشتند، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گزارشی از بحران مالی جهانی، ابعاد، زمینه‌ها، پیامدها و اثرات آن بر بازار سرمایه ایران را برای حاضران ارائه کرد.

رئیس سازمان بورس دراین‌باره گفت: در پایان این نشست، پیش‌نویس مصوبات رونق تولید و بهبود وضعیت بازار سرمایه تهیه و مقرر شد مصوبات آن برای اجرا ابلاغ شود.

او با بیان اینکه مصوبات این نشست با استقبال رئیس‌جمهوری و سایر اعضا روبه‌رو شد، بیان کرد: مصوبات این جلسه به‌زودی منتشر خواهد شد.

دولت تکلیفش را با طرح تحول اقتصادی روشن کند

با وجود تلاش دولت برای تزریق نقدینگی به بورس تهران ، نظر کارشناسان در این باره متفاوت است و اکثر فعالان بازار معتقدند تزریق نقدینگی یک عامل دست دوم برای کمک به بورس است و دولت باید پیش از تزریق نقدینگی به بازار سهام ابهام‌های موجود در بازار را مرتفع کند.

عباسعلی حقانی نسب، مدیرعامل شرکت کارگزاری آگاه  دراین‌باره گفت: 2 موضوع بسیار مهم در حال حاضر بورس تهران را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده و دولت باید پیش از هر اقدامی نسبت به رفع آنها کمک کند.

او با اشاره به دلایل ایجاد رکود در بازار سهام توضیح داد: عامل نخست در ایجاد رکود فعلی بحران جهانی و موضوع کاهش قیمت محصولات جهانی است؛ دنیا نیز هم ‌اکنون نمی‌داند که آیا در روز‌های آینده قیمت‌ها به روز‌های قبلی خود باز خواهد گشت یا خیر.

او با بیان اینکه حتی تحلیل‌های جهانی نیز از ترسیم شرایط 6 ماه آینده ناتوانند، افزود: به‌دلیل بحران‌های جهانی قیمت‌ها با کاهش روبه‌رو شد اما روشن نیست که آیا تا 6 ماه آینده بار دیگر قیمت‌ها افزایش خواهد یافت یا خیر و این موضوع چشم‌انداز سود آوری شرکت‌ها را در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد.

او ادامه داد: عامل دومی که باعث ایجاد ابهام پایدار در بورس تهران شده، اجرای طرح تحول اقتصادی است؛ در واقع اجرای این طرح به‌شدت روی هزینه شرکت‌های بورسی تاثیر می‌گذارد و هزینه شرکت‌های بورس را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد.

حقانی نسب خاطر نشان کرد: نزدیک به 80 تا 85 درصد از صنایع بورس تهران صنایع انرژی بر هستند و این در حالی است که نقطه عطف طرح تحول اقتصادی نیز افزایش هزینه‌های انرژی است. به این ترتیب، درصورت نقدی کردن یارانه‌ها هزینه‌های انرژی نیز افزایش پیدا می‌کند و این تاثیر بسیار زیادی روی میزان سود آوری شرکت‌های بورسی خواهد گذاشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در حال حاضر بازار در این ابهام به سر می‌برد که آیا طرح تحول اقتصادی اجرا خواهد شد یا خیر و درصورت اجرای طرح چه میزان تاثیر روی شرکت‌ها خواهد داشت.

بنابر این دولت باید قبل از طرح موضوع تزریق نقدینگی به بورس، ابهام‌های موجود در این باره را رفع کند.

او با بیان اینکه دولت تنها کمک اساسی که می‌تواند به بازار بکند این است که تکلیف خود را با طرح تحول اقتصادی روشن کند، یادآور شد: اولین و مهم‌ترین کمکی که دولت می‌تواند بکند این است که ابهام‌های موجود را در مورد طرح تحول اقتصادی روشن کند بنابر این بحث تزریق نقدینگی در اولویت بعدی قرار می‌گیرد. او خاطرنشان کرد: در صورت اجرای طرح تحول اقتصادی و افزایش هزینه‌های انرژی، سود آوری بسیاری از شرکت‌های بورسی تا 100 در صد کاهش پیدا می‌کند.

او افزود: ابهام‌های موجود در بازار باعث شده تا کسی در شرایط کنونی جرات خرید نداشته باشد؛ چرا که بسیاری از سهامداران بدون اطلاع از اجرای طرح تحول اقتصادی و با دید بلندمدت اقدام به خرید سهام شرکت‌های بورس کرده‌اند و با اجرای آن با ضرر مواجه خواهند شد.

کد خبر 70874

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز