جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۶
۰ نفر

عباس دهقان* براساس برنامه، سازمان خصوصی‌سازی‌ قصد دارد در روز‌های باقیمانده از سال‌جاری سهام برخی شرکت‌های دولتی از جمله سهام بانک ملت را در بورس عرضه کند.

با توجه به تاثیر ویژه عرضه‌های اولیه بر بازار سهام توجه به برخی نکات ضروری است. نخستین موضوعی که در مورد عرضه‌های اولیه مخصوصا عرضه سهام شرکت‌های اصل 44 قابل توجه است، کاهش حجم نقدینگی بازار سهام است؛

چون تجربه عرضه‌های گذشته نشان داده است که فعالان بازار برای خرید سهام شرکت‌های تازه وارد اقدام به نقد کردن و فروش برخی سهام موجود در بازار می‌کنند، دلیل این موضوع تامین منابع لازم برای خرید سهام شرکت‌های جدید است بنابراین با توجه به آنکه سازمان خصوصی‌سازی‌ نقدینگی به دست آمده از فروش سهام شرکت‌های جدید را براساس قانون به خزانه دولت واریز می‌کند این عرضه‌ها از حجم نقدینگی موجود در بازار کم می‌کند.

به این ترتیب در شرایط فعلی که بازار در یک رکود دوره‌ای به سر می‌برد کاهش حجم نقدینگی موجود در بازار می‌تواند منجر به نزول دوباره شاخص‌های بورس تهران شود.

در هر صورت تجربه نشان داده عرضه‌های اولیه حتی در وضعیتی که بازار در شرایط مساعدی قرار دارد، باعث نزول بازار چند روز پس از عرضه می‌شود؛ چرا که منابع مالی مورد نیاز برای خرید سهام شرکت‌های جدیداز درون بازار تامین می‌شود و در نهایت این منابع از درون بازار حذف می‌شوند.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، این است که در شرایط فعلی بازار سهام پس از یک دوره رکود طولانی مدت هم‌اکنون در انتظار شرایط آینده و تعیین تکلیف قوانین جدید از جمله بودجه سال آینده و مباحثی از قبیل هدفمندکردن یارانه‌ها و طرح تحول اقتصادی است، این موضوع باعث شده تا فعالان بازار در انتظار روز‌های آینده باقی بمانند و کمتر به فعالیت در بازار بپردازند.

در واقع می‌توان گفت بازار سهام هم‌اکنون در حال تست کردن خود است.

* رئیس هیأت‌مدیره و کارگزاری کارآمد

کد خبر 74261

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز