حوالی‌سال ١٣٣٤ هیچ مسجدی در نازی‌آباد وجود نداشت، اما آیت‌الله‌ دشتیانه، با پیگیری فراوان توانست زمین مناسبی را تملک و آن را وقف ساخت مسجدالرسول (ص) کند؛ جایی ‌که تا زمان رحلتش منشاء خدمات بسیاری برای مردم محل بود.

نیکنام

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام : واقعیت آن است که مرحوم آیت‌الله‌ دشتیانه فقط یک امام جماعت ‌ساده در محله نازی‌آباد نبود. وی در کارهای فرهنگی، اجتماعی و نیکوکارانه هم پیشقدم بود و البته تلاش می‌کرد جوانان را به مسجد جذب کند؛ عقیده داشت که مسجد پایگاه مذهبی و متعلق به همه نسل‌هاست و نباید فضای آن به گونه‌ای باشدکه فقط سال‌مندان حضور داشته باشند. او هر وقت جوانان را در مسجد می‌دید خوشحال می‌شد و آنها را برای حضور پررنگ‌تر تشویق می‌کرد. آیت‌الله محبوب محله نازی‌آباد بیش از ۵٠ سال از عمرش را صرف خدمت و گره‌گشایی از کار مردم کرد و حتی در خانه‌اش برای حل‌وفصل مشکلات اهالی باز بود.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

رفاقت ‌دیرینه با آیات‌عظام مطهری و بهشتی 

وی درسال ١٣٠٨ در برازجان به دنیا آمد و به دلیل علاقه به دروس دینی داشت وارد حوزه علمیه شد. او در محضر اساتید بزرگی همچون امام خمینی (ره) و آیت‌الله بروجردی شاگردی کردو با شهیدان مطهری و بهشتی رفاقت دیرینه داشت. از این‌روحانی انقلابی کتابی ترجمه از «عبداللطیف بری» با نام «نقدالفکر الدینی و المادی» به‌جا مانده است.

در همه حال جویای‌ حال همسایه‌ها بود

«جواد دشتیانه» پسر مرحوم آیت‌الله دشتیانه، اخلاق و رفتار پدر را اینگونه توصیف می‌کند:«پدرم بیشتر عمرش را صرف مبارزه کرد و هیچ‌گاه از این کار خسته نشد. او هر وقت حس می‌کرد اسلام و دین در خطر است و دشمنان به خاک وطن چشم دوخته‌اند دست‌به‌کار می‌شد و با سخنرانی‌های آتشین مردم را آگاه می‌کرد.»

قهرمان محله | روحانی مردمدار و خستگی‌ناپذیر نازی‌آبادی‌ها | مشکل‌گشای‌ اهالی‌ بود

                                                                                      *شرح عکس: نمایی از داخل اتاق مرحوم آیت‌ الله دشتیانه

او اضافه می‌کند:«وقتی می‌دید همسایه‌ای نیازمند است، قلبش به درد می‌آمد و می‌گفت که چقدر بد است که ما در آسایش و رفاه باشیم و همسایه دیوار به دیوارمان نیازمند باشد. حاج آقا از کمک کردن به دیگران و به‌ویژه نیازمندان لذت می‌برد و دلش می‌خواست به همه کمک کند.»

ساده‌زیست بود و صادق

فرزند این ‌روحانی جلیل القدر می‌گوید:«ساده بود و صادق. هیچ‌ وقت دروغ نمی‌گفت و هرگز حرف ناسزا به زبان نمی‌آورد و سعی می‌کرد از حق و حقوق مظلوم دفاع کند. همیشه می‌گفت باید حق را گفت اگر تلخ باشد. او هرگز برخلاف گفته‌ها و اعتقاداتش رفتار نکرد و در همه حال سعی می‌کرد حقیقت را بگوید. بسیار ساده‌زیست بود و این اخلاق را تا پایان عمرش با خود داشت. مثلا وقتی موضوع خرید لوازم نو برای خانه را مطرح می‌کردیم، می‌گفت که این کار ضرورتی ندارد و بهتر است هزینه آنها را برای کمک به نیازمندان محل در نظر بگیریم.»

با صبوری پای حرف‌هایمان می‌نشست

«خدیجه دشتیانه» دختر مرحوم آیت‌الله محمد باقر دشتیانه می‌گوید: «پدرم مانند کوه استوار و محکم بود. در سختی‌ها با آرامش و اطمینان به او تکیه می‌کردیم، راهنمایی‌های پدر در خیلی از موارد گره گشای مشکلات زندگی ما بود. او نه‌تنها یک پدر بلکه یک دوست و همراه بود و با صبوری پای صحبت‌هایمان می‌نشست و اگر از مشکلات روزگار گلایه و شکایت می‌کردیم، ما را به صبوری دعوت می‌کرد. بردباری، تلاش، انجام تکالیف دینی و مفید بودن، درس‌هایی است که پدر به من و برادرانم آموخته است. هیچ‌وقت ما را نصحیت نمی‌کرد و معتقد بود که نسل جوان باید آزادانه مسائل دینی و مذهبی را بشنوند و انتخاب کنند. پدرم از اجبار و زور بیزار بود و هیچ‌وقت چیزی را برای من و برادرنم اجبار نکرد.»

تلاش برای پایان دادن به اختلاف‌ها

«مجتبی ده‌بزرگی» از معتمدان و نمازگزاران مسجد الرسول (ص) نازی‌آباد می‌گوید:«حاج آقا درکارهای خیر همیشه پیشقدم بود. همیشه به دیگران کمک می‌کرد و اگر نیازمندی به مسجد می‌آمد او را دست خالی راهی نمی‌کرد. به زوج‌های جوان، مستاجران و بیماران توجه ویژه‌ای داشت. خانه‌اش به تعبیری شورای حل اختلاف خانواده‌ها تبدیل شده بود و برای پایان دادن اختلاف بین زوج‌ها و خانواده‌ها خیلی تلاش می‌کرد و به نتیجه هم می‌رسید.»

گره‌گشا و سنگ صبور اهالی بود

«حسین ملکی» از اهالی نازی‌آباد درباره اخلاق و مرام امام جماعت مسجدالرسول (ع) می‌گوید:«حاجی دشتیانه، برای ساخت این مسجد زحمات زیادی کشید. او نیم قرن امام جماعت مسجد بود و هر روز بعد از نمازهای جماعت پای صحبت مردم می‌نشست و به درددل‌شان گوش می‌داد و سعی می‌کرد مشکلات اهالی را رفع کند. خدمت به اهالی دغدغه اصلی او بود و زمانی هم ‌که در بستر بیماری بود و نمی‌توانست به مسجد بیاید اگر اهالی مشکلی داشتند به منزل وی می‌رفتند و وی هم با صبوری و مهربانی کمکشان می‌کرد.»

قرائت خطبه عقد رایگان برای بسیاری از جوانان

«حسین احمدی» از اهالی نازی‌آباد تعریف می‌کند:«حاجی دشتیانه، اتاقک کوچکی در مسجد داشت که در همان‌جا بدون دریافت حتی یک ریال، خطبه عقد زوج‌های جوان را جاری می‌کرد. چون به تشکیل خانواده اهمیت می‌داد و همیشه در سخنانش جوان را به ازدواج و تشکیل خانواده ترغیب می‌کرد. وی عقیده داشت‌ که اگر از جوانان حمایت نشود ممکن است به مسیر اشتباه کشیده شوند. خودش را خدمتگزار مردم می‌دانست و همیشه با مهربانی و رویی گشاده وارد مسجد می‌شد.»

مرحوم آیت‌الله «محمدباقردشتیانه» بانی و واقف مسجد الرسول(ص) نازی‌آباد در سن ٨٧‌سالگی‌دار فانی را وداع گفت و طبق وصیت نامه اش در صحن این مسجد به خاک سپرده شد.

                                                                                                          ‌بدرقه اهالی نازی آباد روحانی مردمدار و دلسوز

قهرمان محله | روحانی مردمدار و خستگی‌ناپذیر نازی‌آبادی‌ها | مشکل‌گشای‌ اهالی‌ بود

قهرمان محله | روحانی مردمدار و خستگی‌ناپذیر نازی‌آبادی‌ها | مشکل‌گشای‌ اهالی‌ بود

قهرمان محله | روحانی مردمدار و خستگی‌ناپذیر نازی‌آبادی‌ها | مشکل‌گشای‌ اهالی‌ بود

قهرمان محله | روحانی مردمدار و خستگی‌ناپذیر نازی‌آبادی‌ها | مشکل‌گشای‌ اهالی‌ بود

قهرمان محله | روحانی مردمدار و خستگی‌ناپذیر نازی‌آبادی‌ها | مشکل‌گشای‌ اهالی‌ بود

کد خبر 742561

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha