چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

داروخانه‌ یکی از حساس‌ترین اماکن جامعه است که اشتباهی جزئی در آن می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری برای سلامتی افراد به دنبال داشته باشد.

جدا از اشتباه در ارائه نوع دارو به بیمار که البته به ندرت اتفاق می‌افتد، گاهی فراموشکاری در داروخانه‌ها هم دردسرساز می‌شود. به عنوان مثال گاهی کارکنان داروخانه‌ها فراموش می‌کنند که دستور پزشک را با برچسب‌های مخصوص روی دارو بچسبانند و به این ترتیب بیمار دچار سردرگمی می‌شود.

با توجه به اینکه نسخه پزشکان به زبان انگلیسی است و اغلب مردم به این زبان آشنا نیستند و علایم مخصوصی که در نسخه‌ها نوشته می‌شود را درک نمی‌کنند، وجود نداشتن دستور مصرف موجب می‌شود بیمار یا به طور خودسرانه برای مصرف دارو تصمیم بگیرد یا اینکه بار دیگر به داروخانه مراجعه کند تا دستور مصرف را بگیرد. بهتر است در این مورد دقت بیشتری اعمال شود تا بیماران دچار دردسر نشوند.

حق تقدم

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رانندگی خوب، رعایت حق تقدم و حقوق دیگران است. در واقع در صورتی که همه رانندگان به این اصل احترام بگذارند، علاوه بر پایین آمدن آمار تصادفات، ترافیک‌ هم سبک‌تر می‌شود. یکی از اماکنی که در آن حق تقدم اهمیت زیادی دارد، تقاطع‌ها و چهارراه‌ها ست.

گاهی بار ترافیکی به اندازه‌ای زیاد است که با وجود سبز بودن چراغ مسیر مقابل مملو از خودرو شده و چهارراه کاملا مسدود می‌شود. این در حالی است که رانندگان با وجود اینکه راه روبرو را مسدود می‌بینند، همچنان وارد چهارراه شده و راه عبور خودرو‌هایی که چراغشان تازه سبز شده است را سد می‌کنند.

اما این مشکل به سادگی قابل حل است و کافی است رانندگان زمانی که مسیر مقابل خود را مسدود می‌بینند از ورود به چهارراه خودداری کنند تا راه بازشود. البته باید به این نکته توجه داشت که ورود به حریم چهارراه در صورت مسدود بودن تقاطع طبق آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی تخلف محسوب می شود و ممنوع است.

آب و برق مشترک

در مجتمع‌های مسکونی که هزینه آب و هزینه برق بخشی از ساختمان بین تمام واحد‌ها تقسیم می‌شود گاهی اوقات صرفه‌جویی کاملا  از یاد می‌رود. برای نمونه مصرف آب در برخی از این مجتمع‌ها به حدی می‌رسد که جریمه آنها به صورت تصاعدی بالا می‌رود و هر یک از ساکنان مجبور می‌شوند مبالغ هنگفتی فقط بابت قبض آب بپردازند.

این در حالی است که فقط چند واحد اسراف کرده است و باقی ساکنان به نوعی بی‌تقصیرند. همسایه‌هایی که با صرفه‌جویی و مصرف بهینه هیچ نسبتی ندارند حتی برای شست‌وشوی خودرو  راهی پارکینگ مجتمع می‌شوند. همچنین شیرآلات ظرفشویی منزل آنها در بیشتر اوقات شبانه روز باز است.

در واقع عادت به اسراف در این خانواده‌ها به حدی است که چنانچه مدیریت یا سایر ساکنان مجتمع در این مورد به آنها هشدار بدهند از کوره در رفته و کار به مشاجره می‌کشد. 

یکطرفه‌های میانبر

برخی کوچه‌ها و خیابان‌های یکطرفه به میانبر‌های راننده‌های مسافربر تبدیل شده است. ساکنان این کوچه‌ها مدعی‌اند رانند‌ه‌های به اصطلاح خطی برای کوتاه‌کردن مسیر، راهی این کوچه‌ها شده و هر روز مشکلاتی را برای اهالی محل به وجود می‌آورند.

برای نمونه،آنها هر روز موجبات تشکیل شدن راهبندان و به صدا در آمدن بوق خودروی رانند‌ه‌های معترض را فراهم می‌آورند. همانطور که در عکسی که بهزاد حمیدی برای ما ارسال کرده مشخص است، در نبود جای پارک، خودرو‌های بسیاری دردو طرف این کوچه‌ها پارک شده و در عمل جای تردد به سختی برای یک خودرو باقی مانده است.

حال آنکه راننده‌های خطی متخلف، زمانی در مسیر خلاف جهت مجاز وارد این کوچه‌ها می‌شوند که جایی برای پهلوگرفتن و عبور و مرور راننده‌های مسیر مقابل وجود ندارد. بنابراین بوق‌ معترضان بار‌ها و بار‌ها به صدا در می‌آید.

کد خبر 74185

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز