با ۵۰۰سال عمر هنوز پا برجاست و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌تری بازارهای شهر شهرت دارد. بازاری تاریخی که با حفظ همان ظاهر قدیمی در همسایگی حرم شاه‌ عبدالعظیم(ع) قرار دارد.

بازار ری

همشهری آنلاین - زهرا بلندی: پس از زیارت حرم عبدالعظیم(ع) اگر از باب‌الکریم در ضلع شمالی حرم خارج شویم بازار سرپوشیده ری مقابلمان قرار دارد. بازاری که در امتداد شمالی صحن حرم شاه‌عبدالعظیم(ع) به سمت میدان شهرداری کشیده شده،  حدود ۱۸۰ متر طول و ۶‌متر عرض دارد و امتداد آن در جهت شمال به جنوب است.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

بنای ساخته شده با آجر، خشت و گل از ۲راسته تشکیل شــده و در محل تلاقی خود تشکیل یک چهارسوق زیبا را می‌دهد. چهارسوقی با پوشش گنبدی در میانه بازار قرار دارد که از غرب به راسته کاروان‌سرای دوقلو و از شرق به میدان کوچک وصل می‌شود.  

در بازار تاریک ری چه خبر است؟ | معنی پارچه‌ متقال یا چهارپایه‌ جلو حجره‌ها چیست؟


عمرش به ۵۰۰سال پیش برمی‌گردد. وقتی به فرمان شاه طهماسب صفوی، برای بقعه حضرت شاه عبدالعظیم(ع) صحن و ایوان ساخته شد، در همسایگی حرم ایشان، بازار قدیمی ری هم شکل گرفت و بار دیگر در دوره قاجار به دستور امیرکبیر بازسازی شد. بازار ری از جمله بازارهای مهم تاجران و جهانگردان در مسیر جاده ابریشم به ایران بود و به خاطر موقعیت زیارتی‌ای که داشت، از دیرباز محل مناسبی برای عرضه محصولات تجاری به شمار می‌رفت. بعدها سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با مشارکت بازاریان بنای بازار را مرمت کردند و ۲ اسفند ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۹۶۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسید.  

در بازار تاریک ری چه خبر است؟ | معنی پارچه‌ متقال یا چهارپایه‌ جلو حجره‌ها چیست؟


از ادویه‌فروشی تا آب‌نبات‌های رنگی

حجره‌ها و دکان‌ها به همان شکل گذشته باقی مانده‌اند؛ جلو بیشترشان سینی‌های قدیمی مسی و رویی قرار دارد. از قدیم داخل آنها پر بود از انواع سوهان و گز و آب‌نبات‌های رنگی و هنوز هم این صحنه نوستالژیک را می‌توان در اینجا مشاهده کرد.  

گفته می‌شود این بازار از قدیم‌الایام یکی از مراکز فروش ادویه، داروهای سنتی و کالاهای تجاری بوده که توسط بازرگانان از طریق جاده ابریشم وارد ری می‌شد و جالب است که هنوز هم خیلی‌ها برای تهیه ادویه و داروهای گیاهی به اینجا سر می‌زنند. البته در لابه‌لای ادویه‌فروشی‌ها مغازه‌هایی که اجناسی مثل عطر، انگشتر، نقره‌جات، سجاده، مهر و تسبیح، زعفران، لوازم مورد نیاز حجاج، چادرنماز، پوشاک و... می‌فروشند هم کم نیستند. یکی از بخش‌های جذاب‌ این بازار کباب‌سراهای قدیمی آن است. کباب و ریحان و ماست کوهی شهرری از گذشته پرآوازه بود و طرفدارانی پروپا قرص داشت. هنوز هم یکی از صنف‌های پرمشتری بازار قدیمی ری، کباب‌پزی‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی آن است که در انواع و اقسام شکل‌ها و قیمت‌ها در بازار هستند و کماکان خیلی‌ها به یاد روزهای قدیم برای صرف کباب خانوادگی به این بازار می‌آیند. ‌

در بازار تاریک ری چه خبر است؟ | معنی پارچه‌ متقال یا چهارپایه‌ جلو حجره‌ها چیست؟

بازاری که تعطیلی ندارد

بی‌دلیل نیست که اینجا به بازار تاریک هم معروف شده، نوری که از شکاف‌های مدور سقف‌های گنبدی به داخل بازار راه دارد، برای جلوه‌گری محصولات حجره‌ها کافی نیست و لامپ‌ها و چراغ‌های رنگی داخل مغازه‌ها را روشن کرده‌اند. هیچ یک از مغازه‌های کوچک و بزرگ اینجا ویترین شکیلی ندارند، اما اجناس آویزان از در و دیوار مغازه‌ها و بندکشــی‌های دوسوی بازار مشــتریان خاص خودشان را دارند. در امتداد بازار ۲کوچه قرار دارد و در انتهای بازار به سمت حرم در جهت غرب «بازار نو» قرار گرفته؛ این بازار در سمت شرقی باغ طوطی و مقابل سردر شمالی حرم عبدالعظیم واقع شده است.  
مردم از هر طبقه و کلاسی در این بازار دیده می‌شوند و هرکسی امکان خرید از اینجا را دارد. این بازار در طول سال بازدیدکنندگان بسیاری دارد و بسیاری از مردم علاقه‌مند به فضای سنتی و قدیمی این مکان هستند و به همین دلیل برای خرید به بازار قدیمی مراجعه می‌کنند.
در طی روز هیچ وقت در حجره‌های بازار سنتی بسته نیست و بیشتر کاسبان وقتی می‌خواهند برای اقامه نماز یا مشغله‌ای دیگر ساعتی حجره‌های‌شان را تعطیل کنند، فقط پارچه‌ای متقال جلو آن می‌آویزند یا چهارپایه‌ای کوچک جلو در حجره قرار می‌دهند، بدون آنکه حتی لوازم ارزان یا گرانقیمت جلو حجره را به داخل ببرند.

در بازار تاریک ری چه خبر است؟ | معنی پارچه‌ متقال یا چهارپایه‌ جلو حجره‌ها چیست؟

راه‌های دسترسی به بازار

معمولاٌ ساعت کار مغازه‌داران بازار تاریخی ری از ۸ صبح آغاز می‌شود و تا ۱۰ شب ادامه دارد. نشانی آن بزرگراه فداییان اسلام، کمربندی شهرری، درب شرقی حرم مطهر عبدالعظیم حسنی(ع) است و  برای دسترسی می‌توانید از متروی خط یک (تجریش-کهریزک) استفاده کنید و خود را به ایستگاه شهرری برسانید. از ایستگاه تا مقصد را با استفاده از تاکسی و اتوبوس یا پیاده طی کنید یا با استفاده از خط یک مترو در ایستگاه هفت تیر پیاده شوید سپس با متروی خط ۶ در ایستگاه حرم عبدالعظیم حسنی پیاده شوید.  

.
 


 

کد خبر 741398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha