سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

گروه سیاسی: ارائه لایحه بودجه از سوی رئیس‌جمهوری مهم‌ترین بحث مجلس بود، اما موضوع صحت مدرک معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، به حاشیه داغ جلسه علنی تبدیل شد.

به گزارش همشهری، محمد رضا رحیمی که به همراه محمود احمدی‌نژاد جهت ارائه لایحه بودجه به مجلس آمده بود در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که درباره صحت و سقم مدرکش پرسید، با ذکر جمله «مگر همه‌ مشکل مملکت مدرک تحصیلی من است» واکنش تندی از خود نشان داد.

وی سؤال نمایندگان مجلس در این زمینه را غیرقانونی دانست و از جمع خبرنگاران خارج شد. ابهام درباره مدرک تحصیلی معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری نخستین بار در 23 مرداد سال‌جاری و بحبوحه بررسی مدرک تحصیلی علی کردان وزیر سابق کشور مطرح شد.

در آن زمان علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در واکنش به شکایت معاون حقوقی پارلمانی رئیس‌جمهوری از رسانه‌هایی که درباره مدرک کردان خبر منتشر کرده اند، تاکید کرد: علت این موضع معاون رئیس‌جمهوری آن است که مدرک تحصیلی کردان دوقلو است و قل دوم آن نزد آقای رحیمی است.  این موضوع اما در جلسه علنی روز یکشنبه با اعلام وصول سؤال عوض حیدر پور نماینده مردم شهرضا از وزیر علوم و تحقیقات درباره مدرک تحصیلی رحیمی بار دیگر به جریان افتاد.

سؤال قانونی

اظهار نظر رحیمی درباره غیرقانونی بودن سؤال نمایندگان در حالی صورت گرفت که روز گذشته علی عباسپور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات در واکنش به این گفته رحیمی تاکید کرد: طبق قانون اساسی نمایندگان در همه مسائل کشور می‌توانند سؤال مطرح کنند، بنابراین سؤال نمایندگان در این زمینه به هیات رئیسه مجلس ابلاغ شده است.

وی گفت: هیات رئیسه مجلس مرجعی است که اگر سؤال در چارچوب قانون اساسی یا در چارچوب آیین‌نامه داخلی مجلس نباشد آن رانمی پذیرد، اما این سؤال از سوی هیات رئیسه به ما ابلاغ شده است و ما بر این اساس باید سؤال را در دستور کار قرار دهیم. 

عباسپور که پیش از این از سوی رئیس مجلس مامور بررسی صحت مدرک علی کردان وزیر سابق کشور نیز شده بود در گفت‌وگو با همشهری خاطر نشان کرد: سؤال حیدرپور از وزیر علوم از سوی کمیسیون ملی تشخیص داده شده و به این ترتیب باید در صحن مطرح شود.  وی ادامه داد: پیش از اینکه سؤال در جلسه علنی روز یکشنبه اعلام وصول شود، وزیر علوم یک بار در کمیسیون آموزش و تحقیقات حضور یافته ولی پاسخ وی نماینده سؤال‌کننده را قانع نکرده است.

پاسخ متکی؛ مجلس را قانع نکرد

منوچهر متکی هم دیروز برای پاسخ به سؤال داریوش قنبری نماینده ایلام درخصوص دلایل سکوت وزارت خارجه در مورد توسعه طلبی ارضی امارات و مداخله این کشور در مسائل داخلی ایران در صحن علنی مجلس حاضر شد و توضیحات وی نماینده سؤال‌کننده را قانع نکرد. به این ترتیب، براساس آیین‌نامه جدید مجلس، سؤال توسط رئیس مجلس به رای نمایندگان گذاشته شد و نمایندگان با 113 رای موافق، 88 رای مخالف و 15 رای ممتنع، توضیحات متکی درباره سؤال قنبری را قانع‌کننده ندانستند.

براساس ماده 195 آیین‌نامه جدید، چنانچه در هر دوره، 3بار با رای اکثریت نمایندگان حاضر، سؤالات نمایندگان از هر وزیر وارد تشخیص داده شود، طرح استیضاح وزیر مربوطه در دستور کار  قرار می‌گیرد.

کد خبر 74082

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز