سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۶
۰ نفر

گروه سلامت – مریم غفاری: متخصصان پوست و زیبایی نسبت به خطرات انجام هرگونه تزریق جهت امور زیبایی در آرایشگاه‌های زنانه هشدار دادند

 و نبود قانون مدون برای برخورد با آرایشگران متخلف را  موجب تداوم  دخالت آنان در امور تخصصی پزشکی دانستند.

به گزارش همشهری، افزایش تزریق بوتاکس جهت رفع چین و چروک پوست در سالن‌های زیبایی عوارض جبران‌ناپذیری دارد؛ چراکه این ماده به هر حال یک نوع «سم» است و چنانچه درست تهیه، خالص و نگهداری نشده باشد و همچنین درست تزریق نشود، موجب عوارضی می‌شود که گاهی جبران‌پذیر نیست.

به همین دلیل بوتاکس‌ غیراستاندارد، به‌خصوص وقتی توسط افراد غیرمتخصص، بدون توجه به نکات ایمنی تزریق شود، بیشتر خطرآفرین است. حتما این را هم شنیده‌اید که دوز استفاده از این سم دارویی خیلی اهمیت دارد؛ به‌طوری که مسمومیت شدید با این سم، به‌علت فلج کردن عضلات تنفسی، می‌تواند منجر به مرگ شود.

دکتر شربیانی، متخصص پوست ومو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به همشهری گفت:تزریق غیرکارشناسانه بوتاکس احتمال خطرات گوناگونی مثل غیرقرینه شدن صورت و ابرو، افتادگی پلک و یا فلج صورت را به‌دنبال دارد.

انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی کشورمان هم چندی پیش نسبت به خطرات تزریق بوتاکس که در آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی انجام می‌شود، هشدار داده بود و بزرگ‌ترین مشکلات آرایشگاه‌های زنانه‌ را دخالت مستقیم و غیرمستقیم آرایشگران در امور پزشکی می‌داند.

وی افزود: تزریق بوتاکس یکی از روش‌هایی است که امروزه به فراوانی جهت صاف کردن چین و چروک‌های صورت و ایجاد ظاهری جوان‌تر در افراد به کار می‌رود. چین و چروک‌های ناشی از اخم که در بین ابروها یا روی پیشانی ایجاد می‌شود و چروک‌های اطراف چشم که در موقع خنده ظاهر می‌شود تا حد زیادی پس از تزریق بوتاکس محو می‌شود.

این نوع چروک‌ها عمدتاً ناشی از انقباض عضلات زیر پوستی است. تزریق بوتاکس با کاهش توانایی انقباض این عضلات باعث کم شدن این چروک‌ها می‌شود.

توکسین بوتولینوم A که با نام تجاری بوتاکس عرضه می‌شود نوعی پروتئین پیچیده است که از یک باکتری به نام کلستریدیوم ترشح می‌شود و می‌تواند مسمومیت‌های شدید غذایی ایجاد کند. جهت کاربردهای پزشکی این فراورده به‌صورت خالص و استریل برای استفاده تزریقی فراوری می‌شود.

بوتاکس پس از تزریق، جذب عضله می‌شود و در پایانه‌های عصبی که فرمان انقباض را به عضلات می‌رسانند مستقر می‌شود. در این محل بوتاکس از آزاد شدن یک واسطه شیمیایی به نام استیل کولین- که مسئول انقباض عضلانی است- جلوگیری می‌کند، در نتیجه دستور انقباض به عضله نمی‌رسد و در حقیقت نوعی فلج عضلانی موقت ایجاد می‌شود که 3 تا 6 ماه طول می‌کشد. عدم‌انقباض عضلات زیر پوستی باعث محو شدن و از بین رفتن چین و چروک‌های پوست روی عضله می‌شود.

تزریق بوتاکس معمولاً در مطب یا درمانگاه به‌صورت سرپایی انجام می‌شود و نیاز به بستری ندارد. از آنجا که تزریق با سوزن‌های بسیار ظریف انجام می‌شود، دردناک نیست و نیازی به بی‌حسی ندارد.

پس از ضد‌عفونی پوست صورت، پزشک با استفاده از سرنگ انسولین مقادیر کمی از بوتاکس را به بالای ابروها، پیشانی و اطراف چشم تزریق می‌کند. ممکن است در محل تزریق سوزش و قرمزی خفیف ایجاد ‌شود که ظرف چند ساعت برطرف می‌شود.

معمولاً از یکی، دو روز پس از تزریق چین و چروک‌ها به تدریج محو می‌شوند و این اثر بین 3 تا 6 ماه به طول می‌انجامد. پس از این مدت اثر بوتاکس کم‌کم از بین می‌رود و چروک‌ها دو‌مرتبه ظاهر می‌شوند.

از آنجا که بوتاکس عمدتاً جذب عضلات محل تزریق  و مقادیر بسیار ناچیزی از آن وارد گردش خون می‌شود، با دوزی که برای باز کردن چروک‌ها به کار می‌رود تقریباً هیچ عارضه سیستمیک مهمی ایجاد نمی‌کند.

البته مثل هر تزریق دیگری ممکن است سوزش و قرمزی خفیفی در محل تزریق اتفاق بیفتد که پس از چند ساعت خودبه‌خود برطرف می‌شود. به علاوه در برخی از افراد پس از تزریق بوتاکس سردرد یا تهوع خفیف یا علائم سرماخوردگی ایجاد می‌شود که معمولاً ظرف 3-2 روز بهبود می‌یابد.

دکتر شربیانی بیان داشت:درصورتی که به بیماری خاصی مبتلا هستید یا داروی خاصی استفاده می‌کنید حتماً پیش از تزریق بوتاکس پزشک خود را در جریان قرار دهید. تزریق بوتاکس در افرادی که دچار بیماری‌های عصبی عضلانی هستند می‌تواند باعث ضعف عضلانی شدید شود.

به علاوه مصرف برخی از داروها (مثلاً آنتی بیوتیک‌های خانواده جنتامایسین) ممکن است اثر بوتاکس را تشدید کند.دکتر محمد علی ماپار در گفت‌وگو با ایسنا خواستار تدوین سریع‌تر قانونی برای برخورد با آرایشگران متخلف شد و اظهار داشت: آرایشگران به بهانه انجام پیرایش و زیبایی مراجعان، در حوزه متخصصان پوست و مو دخالت می‌کنند.

وی افزود: تجویز کرم‌ها و پمادهای مختلف، تزریق ژل برای پف صورت و سایر نقاط بدن، تزریق بوتاکس زیر چشم و پیشانی همگی از مواردی هستند که در حوزه تخصصی پزشکان حاذق پوست و مو یا جراحان پلاستیک است، در حالی‌که بسیاری از آرایشگرها خودسرانه به تجویز این مواد به مراجعان اقدام می‌کنند.

این متخصص پوست و مو ادامه داد: وزارت بهداشت و ارگان‌های مربوطه باید هر چه سریع‌تر به تدوین قانون موارد تخلف آرایشگران اقدام و از کارهای غیرعلمی آنان جلوگیری کنند.

تاتو و کاشت ناخن

این گزارش حاکی است، انجام امور دیگری نظیر تاتو و کاشت ناخن نیز درصورت عدم‌رعایت مسائل بهداشتی عوارض نامطلوبی را در پی خواهد داشت.در تاتو از سوزن‌ها و رنگ‌های مخصوصی استفاده می‌شود که اگر پس از هر بار استفاده عوض و دور ریخته نشوند می‌توانند عامل انتقال بیماری‌های خونی و عفونی مانند ایدز و هپاتیت B باشند.

اگر پیش از کاشت ناخن، آرایشگر از مواد ضد‌قارچ استفاده نکند و هوای زیر ناخن مصنوعی را خوب نگیرد، فضای میان ناخن فرد و ناخن مصنوعی خالی می‌ماند و این فضا در اثر تماس با آب می‌تواند مرکز تجمع قارچ و میکروب شود.

در حال حاضر، بیشتر آرایشگاه‌ها تاتو می‌کنند، محصولات چاقی و لاغری تجویز می‌کنند که تمام این موارد تخلف پزشکی به حساب می‌آید. یک آرایشگاه فقط حق دارد در چارچوب وظایفی که از سوی اتحادیه صنف آرایشگران زنانه مشخص شده، باتوجه به نرخ‌های تعیین شده اقدام کند.

از جمله کارهایی که هم‌اکنون رواج زیادی در آرایشگاه‌ها یافته، تزریق ژل به لب است. این موضوع موجب متورم شدن لب‌ها می‌شود و اگر به هر دلیلی موجب عفونت شود، فرد حق شکایت داشته و مدیر آرایشگاه‌ مسئول است.

این موضوع درباره تاتوی ابرو هم صادق است. بسیاری از افراد پس از تاتو دچار حساسیت پوستی می‌شوند و روی ابروی آنها گوشت اضافه درمی‌آید. این موارد در حوزه آرایشگاه‌ها، تخلف بهداشتی محسوب شده و پرونده آن به شورای حل ارسال می‌شود.

کد خبر 74062

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز