سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، نسبت به عوارض تزریق بوتاکس‌های غیراستاندارد هشدار داد و گفت: متاسفانه بوتاکس‌های چینی استاندارد نیستند و بعید می‌دانم وزارت بهداشت مجوز صادر کرده باشد که این مواد از مبادی رسمی وارد کشور شده باشند.

Botox

بوتاکس‌های چینی معمولا برچسب وزارت بهداشت را ندارند.
دکتر سید ابوالحسن امامی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب، به ارائه توضیحاتی پیرامون ماده بوتاکس پرداخت و درباره عوارض ناشی از مصرف مواد تزریقی غیراستاندارد اظهار کرد: بوتاکس نام سمی به نام بوتولونیوم است که از یک باکتری ترشح می‌شود. در گذشته این باکتری در قوطی‌های کنسرو رایج بود.

وی افزود: اگر مواد غذایی کنسروی فاسد می‌شد، فرد استفاده کننده قطعا جان خود را از دست می‌داد و علت آن از کار افتادن و فلج عضلات بود. به عنوان مثال این سم با فلج عضلات قفسه سینه تنفس را مختل می‌کرد.

رییس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با اشاره به اینکه پس از انجام تحقیقات و مطالعات مقدار این سم به قدری کاهش یافت که دیگر برای انسان خطرآفرین نباشد، اظهار کرد: اولین کارخانه‌ای که این ماده تزریقی را ساخته «بوتاکس» نام داشته و در نتیجه این مواد به همین نام مشهور شده‌اند، اما نام‌های تجاری دیگری هم دارند.

امامی ادامه داد: متاسفانه کشور چین بوتاکس‌هایی تولید می‌کند که غیراستاندارد هستند و ما نمی‌توانیم به آن‌ها اعتماد کنیم.
وی با بیان اینکه میزان ماندگاری حالت چهره پس از تزریق بوتاکس بین چهار تا شش ماه است و به ندرت ممکن است ماندگاری بوتاکس در بدن فردی کمتر از چهار ماه و بیشتر از شش ماه باشد، اظهار کرد: کشورهای مختلفی از هندوستان و ترکیه گرفته تا فرانسه و امریکا اقدام به تولید ماده بوتاکس می‌کنند، اما متاسفانه بوتاکس‌های چینی استاندارد نیستند و بعید می‌دانم وزارت بهداشت مجوز صادر کرده باشد که بوتاکس‌های چینی از مبادی رسمی وارد کشور شده باشند.

رییس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران افزود: بوتاکس‌های چینی معمولا برچسب وزارت بهداشت را ندارند. در خوش بینانه‌ترین نگاه، عارضه این مواد این است که واحدهای استاندارد در آن‌ها لحاظ نشده و اثربخشی لازم حاصل نمی‌شود.

امامی به مردم توصیه کرد به مراکز علمی و معتبر مراجعه کرده و از تزریق بوتاکس و سایر اعمال زیبایی در موسسات زیبایی، آرایشگاه‌ها و مطب‌های غیرحرفه‌ای اجتناب کنند.

کد خبر 247514
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز