مریم غفاری: متخصصان پوست درخصوص مصرف برخی بوتاکس‌های تقلبی که برای زیبایی و رفع چین و چروک پوست دربرخی آرایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، هشدار دادند.

تزریق بوتاکس

برخی از این داروهای تقلبی اصلاً حاوی مواد مؤثر نیستند و برخی دیگر از آنها حتی حاوی مواد سمی هستند که تزریق آنها عوارض شدیدی از جمله فلج شدن را برای مصرف‌کنندگان این آمپول‌ها به همراه خواهد داشت . یکی از مهم‌ترین دلایل اقبال چنین آمپول‌هایی ارزان‌تر بودن آنهاست و شاید به همین علت است که این داروهای تقلبی در شهرستان‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد . متاسفانه استقبال از مصرف آمپول‌های تقلبی هروز بیشتر می‌شود اما نظارت بر سالن‌های زیبایی برای جلوگیری از استفاده آنها کمتر.

تزریق آمپول‌های بوتاکس یکی از روش‌هایی است که امروزه به فراوانی جهت صاف کردن چین و چروک‌های صورت و ایجاد ظاهری جوان‌تر در افراد به کار می‌رود. سم بوتولینوم با نام تجاری بوتاکس در بین مردم شناخته شده است. این فراورده به‌صورت خالص و استریل کاربردهای پزشکی به جز موارد زیبایی هم دارد اما با تبلیغات گسترده‌ای که درباره آنها در رسانه‌های گوناگون می‌شود بیشتر در سالن‌های زیبایی و محیط‌های غیر پزشکی مصرف می شود.

آمپول تقلبی وتزریق توسط غیرمتخصص!

دکتر ژاله شربیانی، متخصص پوست و زیبایی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، درباره تزریق بوتاکس به همشهری می‌گوید: یکی از علت‌های بروز عارضه در بوتاکس، به تزریق آن توسط افراد غیرمتخصص مربوط می‌شود که امروزه در ایران این امر به قدری آسان و در دسترس شده که حتی برخی آن را در سالن‌های زیبایی با هزینه کمتری نسبت به کلینیک‌ها تزریق می‌کنند.

به گفته وی، گرچه بوتاکس جای بسیاری از جراحی‌های بالای صورت را گرفته و از این لحاظ یک مزیت به‌حساب می‌آید اما اگر در تزریق آن دقت نشود، ممکن است عوارضی به‌وجود بیاورد که حتی با عمل جراحی نیز قابل ترمیم نباشد.

دکتر شربیانی اضافه می‌کند: باتوجه به اینکه محل تزریق بوتاکس اصولا نواحی اطراف چشم است و این مکان‌ها نقاط حساسی به‌حساب می‌آیند، اگر تزریق اشتباه و توسط فرد غیرمتخصصی صورت بگیرد، ممکن است عضلات دیگر، غیر از عضله‌های مورد نظر، فلج شوند و اگر مقدار بوتاکس تزریقی نیز زیاد باشد، افتادگی پلک را به‌دنبال دارد.

متخصصان معتقدند که بوتاکس‌های غیراستاندارد، به‌خصوص وقتی توسط افراد غیرمتخصص، بدون توجه به نکات ایمنی تزریق شوند، بیشتر خطرآفرین هستند، به‌طوری که مسمومیت شدید با این سم، به‌علت فلج کردن عضلات تنفسی، می‌تواند منجر به مرگ شود.

دکتر شربیانی می‌گوید: همه اینها باعث شده تا تزریق غیرکارشناسانه بوتاکس احتمال خطرات گوناگونی مثل غیرقرینه شدن صورت و ابرو، افتادگی پلک یا فلج صورت را به‌دنبال داشته باشد.

کاهش سن متقاضیان بوتاکس

به گفته این متخصص، هر سال نسبت به سال قبل سن متقاضیان بوتاکس کاهش پیدا می‌کند و دختران جوان وکم سن و سال و همچنین مردان نیز به جمع مشتریان آن افزوده می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: برخلاف 5سال گذشته که اصولا مصرف‌کنندگان این آمپول، زنان میانسال و 35سال به بالا بودند، امروزه دختران جوان نیز جزو متقاضیان این عمل شایع تزریقی هستند و همین مسئله بازار داروهای تقلبی را داغ می‌کند.

به گفته وی، چروک صورت 2نوع است؛ نوع اول چروک‌های دینامیک است که در اثر انقباض عضلات ایجاد می‌شوند. در سنین پایین که پوست الاستیسیته خوبی دارد، این نوع چروک‌ها باقی نمی‌مانند اما در سنین بالاتر، یعنی 35 تا40سالگی‌چون الاستیسیته پوست پایین می‌آید، انقباض عضلات زیر پوست باعث می‌شود چروک‌ها از بین نرود و آثار چین خود را نشان دهد.

این حالت در ناحیه پیشانی، بین ابروها و دور چشم و قسمت بالای بینی بسیار واضح دیده می‌شود و با درجه‌های خفیف‌تری در ناحیه گردن، دور لب‌ها و چانه‌ ظاهر می‌شود. این چین و چروک‌ها را فقط بوتاکس برطرف می‌کند و جایگزین دیگری ندارد؛ البته لیزر می‌تواند کمک‌کننده باشد اما سختی کار بیشتر است و به تعداد جلسات زیادی نیاز دارد.

نوع دوم چروک‌ها به‌دلیل تجمع نور خورشید و از دست رفتن الاستیسیته پوست و شل و افتاده شدن پوست، به‌وجود می‌آید. این نوع چروک‌ها با کرم‌ و تزریق بوتاکس از بین نمی‌روند و حتماً به استفاده از چند تکنولوژی لیزر برای جوان‌سازی پوست نیاز است.
تزریق بوتاکس حتماً باید به‌وسیله شخص متخصص انجام شود تا آن را در نواحی درست تزریق کند که بعداً‌حالت چهره غیرطبیعی نشود. اگر داروی استاندارد زیر نظر متخصص تزریق شود، هم در کسانی که سن پایینی دارند و چین در حال تشکیل است و هم در افرادی که چین‌های عمیق‌تری دارند، باعث برطرف شدن چین‌ها خواهد شد.

مداخله آرایشگران درامورپزشکی!

انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی کشورمان هم چندی پیش نسبت به خطرات تزریق بوتاکس که در آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی انجام می‌شود، هشدار داده و بزرگ‌ترین مشکلات آرایشگاه‌های زنانه‌ را دخالت مستقیم و غیرمستقیم آرایشگران در امور پزشکی اعلام کردند.

بوتاکس پس از تزریق، جذب عضله می‌شود و در پایانه‌های عصبی که فرمان انقباض را به عضلات می‌رسانند مستقر می‌شود. در این محل بوتاکس از آزاد شدن یک واسطه شیمیایی به نام استیل کولین که مسئول انقباض عضلانی است جلوگیری می‌کند، در نتیجه دستور انقباض به عضله نمی‌رسد و در حقیقت نوعی فلج عضلانی موقت ایجاد می‌شود که 3 تا 6ماه طول می‌کشد. عدم‌انقباض عضلات زیرپوستی باعث محو شدن و از بین رفتن چین و چروک‌های پوست روی عضله می‌شود.

دکتر شربیانی می‌گوید: درصورتی که به بیماری خاصی مبتلا هستید یا داروی خاصی استفاده می‌کنید حتماً پیش از تزریق بوتاکس پزشک خود را در جریان قرار دهید. تزریق بوتاکس در افرادی که دچار بیماری‌های عصبی عضلانی هستند می‌تواند باعث ضعف عضلانی شدید شود.

تجویز کرم‌ها و پمادهای مختلف، تزریق ژل برای پف صورت و سایر نقاط بدن، تزریق بوتاکس زیر چشم و پیشانی همگی از مواردی هستند که در حوزه تخصصی پزشکان حاذق پوست و مو یا جراحان پلاستیک است، در حالی‌که بسیاری از آرایشگرها خودسرانه به تجویز این مواد به مراجعان اقدام می‌کنند. وزارت بهداشت و ارگان‌های مربوطه باید هر چه سریع‌تر به تدوین قانون موارد تخلف آرایشگران اقدام و از کارهای غیرعلمی آنان جلوگیری کنند.

کد خبر 144359

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز