دانشمندان به تازگی دریافته‌اند که نحوه تغذیه فیل‌های جنگلی، تاثیر زیادی بر کاهش روند گرم شدن زمین دارد و محافظت از آن‌ها می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد.

فیل

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از ساینس الرت، یک مطالعه جدید نشان می دهد که حفظ جمعیت فیل‌های جنگلی در خطر انقراض، نه تنها برای خود این حیوانات بلکه برای محافظت از ظرفیت جذب کربن محیطی که در آن زندگی می‌کنند، بسیار مهم است.

جنگل‌های بارانی مرکز و غرب آفریقا، از نظر وسعت در جایگاه دوم ایستاده است. درصورتی که فیل‌های این جنگل‌ها از بین بروند، ۶ تا ۹ درصد از ظرفیت جذب کربن اتمسفر خود را از دست می‌دهند و این امر گرم شدن سیاره را تسریع می‌کند.

فیل‌های جنگلی نقش مهمی در چرخه کربن بازی می‌کنند و با خوردن درختان بلندتر (درختانی که به سرعت رشد می‌کنند و کربن کمتری جذب می‌کنند) تاج‌پوش (یا سایبان جنگل، سقف متشکل از تاج درختان) جنگل‌های بارانی را خلوت می‌کنند. این امر باعث ایجاد فضای بیشتری برای ورود نور خورشید به جنگل و در نتیجه کمک به رشد درختانی می‌شود که کندتر رشد و کربن بیشتری از محیط جذب می‌کنند. 

استفن بلیک زیست‌شناس از دانشگاه سنت لوئیس در میسوری می‌گوید: «اگر فیل‌های جنگلی را از دست بدهیم، آسیب زیادی به روند گرم شدن کره زمین در سراسر جهان می‌رسانیم.  اهمیت فیل‌های جنگلی برای کاهش روند گرم شدن زمین باید توسط سیاست‌گذاران جدی گرفته شود تا حمایت لازم برای حفاظت از فیل‌ها ایجاد شود. نقش فیل‌های جنگلی در جهان ما بسیار مهم‌تر از آن است که بتوان نادیده‌اش گرفت.»

این تیم با استفاده از داده‌های مطالعات قبلی و اطلاعات جدید جمع‌آوری‌شده در این زمینه، نزدیک به ۲۰۰ هزار گزارش از الگوهای تغذیه فیل‌های جنگلی در آفریقا را که بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی را پوشش می‌داد، تجزیه و تحلیل کرده است.

به نظر می‌رسد علاقه فیل‌ها به تغذیه از درختان با چگالی کربن پایین‌تر، به دلیل ارزش غذایی است که از آنها دریافت می‌کنند نه صرفا در دسترس بودن. مزه این درختان به مذاقشان خوش‌تر می‌آید و هضمشان هم آسان‌تر است. 

با این حال، از نظر مصرف میوه، فیل‌ها درختان با تراکم کربن بالاتر را ترجیح می‌دهند که میوه‌هایی بزرگ‌تر و شیرین‌تر دارند. این بدان معنی است که فیل‌ها همچنین به توزیع دانه‌های این درختان با جذب کربن بالا در اطراف جنگل کمک می‌کنند. برخی از گونه‌های درختی حتی نمی‌توانند بدون کمک این حیوانات زنده بمانند.

بلیک می‌گوید: «فیل‌ها برگ‌های بسیاری از درختان را می‌خورند و هنگام غذا خوردن صدمات زیادی به آنها وارد می‌شود. آن‌ها برگ‌های درختان را جدا می‌کنند، یک شاخه کامل را جدا می‌کنند یا یک نهال را هنگام غذا خوردن از ریشه در می‌آورند. داده‌های ما نشان می‌دهد که بیشتر این آسیب برای درختان کم تراکم کربن اتفاق می‌افتد. 

تخمین زده می شود که اکنون کمتر از ۵۰۰ هزار یل آفریقایی در حیات وحش وجود دارد که از شمار ۳ تا ۵ میلیون در قرن گذشته، بسیار کمتر است. شکار عاج باعث این کاهش شدید جمعیت فیل‌ها شده و در برخی مناطق ۸۰ درصد گله‌ها تلف می‌شوند. از دست دادن زیستگاه و درگیری انسان و فیل تعداد جمعیت را بیش از پیش کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطالعه جدید بر اهمیت حفاظت از این فیل‌های آفریقایی، بزرگترین حیواناتی که روی زمین راه می‌روند، تاکید می‌کند. آنها یکی از ۹ گونه گیاهخواران هستند؛ گیاهخواران زمینی با توده بدنی بیش از ۱۰۰۰ کیلوگرم. 

بلیک می‌گوید: فیل‌ها باغبان جنگل هستند. آن‌ها به بقا و تکثیر درختان با چگالی بالای جذب کربن کمک می‌کنند و از شر درختانی که کمتر کربن جذب می‌کنند خلاص می‌شوند. 

این تحقیق در «PNAS» منتشر شده است.

کد خبر 740618
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha