گروه اقتصادی : اصلاح ساختار توزیع کالا و خدمات ازجمله مهم‌ترین محورهای پیش‌بینی‌شده در طرح تحول اقتصادی است که اجرای آن در گرو فراهم‌کردن زیر‌ ساخت‌هایی مانند تجارت الکترونیک، نظام کدینگ کالا، ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای اصناف و... است.

بر این اساس از مدت‌ها پیش راه‌اندازی ایران کد (نظام کدینگ کالا و خدمات) برای اصلاح چرخه توزیع و شناسایی کالا مورد توجه دست‌اندرکاران امر قرار گرفته است؛ با این وجود نظام مذکور هنوز به شکل کامل اجرایی نشده است. اما تازه‌ترین خبرها حکایت از الزامی‌شدن ایران کد از سال آینده برای همه واحدهای تولیدی است.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات در نشست خبری چندی پیش خود با بیان این مطلب، گفت: مهلت تشویقی برای پیوستن به سیستم شماره‌گذاری ملی کالا و خدمات ایران تا انتهای سال87 به پایان می‌رسد و از سال آینده تمامی واحدهای تولیدی ملزم به پیوستن به این شبکه هستند.

احمد غلام‌زاده از الزام قانونی همه واحدهای تولیدی و صنعتی کشور برای پیوستن به ایران کد خبر داد و افزود: وزیر صنایع و معادن در راستای سیاست‌ها و مصوبات قانونی پشتیبان ایران کد، در دستوری که اول بهمن ماه صادر شده است تمامی واحدهای تولیدی و صنعتی کشور را مکلف کرده تا ضمن هماهنگی با ستاد تحول صنایع و معادن کشور حداکثر تا پایان سال‌جاری نسبت به اخذ شناسنامه ملی کالا یا ایران کد اقدام کنند.وی تصریح کرد: در این راستا 3سازمان بزرگ و مادر وزارت صنایع و معادن شامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت دخانیات ایران مسئول پیگیری دستور وزیر صنایع شدند.

غلام‌زاده افزود: هر کدام از این سازمان‌ها مکلفند نسبت به اخذ ایران کد برای تمامی شرکت‌های زیرمجموعه خود اقدام کنند، ضمن اینکه وزیر صنایع و معادن در دستور دیگری تمامی سازمان‌های صنایع و معادن استان‌های کشور را موظف کرد طوری برنامه‌ریزی کنند که حداکثر تا پایان سال‌جاری حداقل 20درصد از کالاهای تولیدی استان‌های کشور ایران کد داشته باشند.به گفته وی وزیر صنایع و معادن همچنین الزام قانونی دولت برای ممنوعیت خریدهای کوچک و متوسط دولت و دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی از تولید‌کنندگانی که به نظام ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات نپیوسته باشند را یاد‌آوری کرده است.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران از آمادگی این مرکز و نمایندگی‌های آن در سراسر کشور برای پاسخگویی سریع و طی مراحل عضویت واحدهای تولیدی و صنعتی خبر داد و گفت: تسهیلاتی نیز در این راستا در نظر گرفته شده که از طریق ستاد تحول صنایع و معادن اعلام می‌شود.براساس هماهنگی‌های صورت‌گرفته با وزارت صنایع و معادن برای اطلاع‌رسانی هرچه بیشتر به خانواده تولیدی و صنعتی کشور تا پایان امسال اقدامات گسترده‌ای صورت می‌گیرد، ضمن اینکه همایش‌های تخصصی نیز در این زمینه برگزار خواهد شد.

کد خبر 73998

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز