همشهری آنلاین: آخرین تحولات و دستاوردهای نظام ملی شماره گذاری کالا و خدمات و برنامه های آینده آن در دومین همایش سراسری "ایران کد" بررسی می‌شود.

احمد غلامزاده مدیر عامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران با اعلام این خبر گفت: این همایش سراسری 20 مرداد با حضور وزیر بازرگانی، نمایندگان مجلس و اعضای برگزیده خانواده تولیدی، توزیعی کشور در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار می شود.

وی گفت: با توجه به اینکه آیین‌نامه قانونی هیات وزیران، فرصت پیوستن همه عناصر تولیدی و توزیعی کشور به ایران کد را تا پایان سال آینده تعیین کرده است و پس از آن محدودیت‌های قانونی برای تولید و توزیع کالا اعمال خواهد شد، این همایش در تلاش است تا اطلاعات لازم را در اختیار خانواده اقتصادی کشور قرار دهد تا در مهلت قانونی به ایران کد بپیوندند.[تعریف 21 گروه کالایی در سامانه ایران کد]

مدیر عامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران خاطرنشان کرد: در این همایش 2 نشست با موضوع تاثیرات ایران کد در تجارت الکترونیک و ایران کد و اطلاع رسانی با حضور بر جسته ترین کارشناسان و متخصصان مربوطه برگزار می شود. همچنین در مراسمی به 16 شرکت برتر عضو ایران کد تندیس اهدا خواهد شد.

احمد غلامزاده مدیر عامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران گفت: با ساماندهی شبکه توزیع و پخش کالا در کشور با استفاده از نظام ملی شماره گذاری کالا و خدمات- ایران کد- همه عوامل توزیع ساماندهی شده است و کالایی که ایران کد نداشته باشد، کالای بدون هویت و شناسنامه محسوب می شود و در اختیار واحدهای توزیع قرار نخواهد گرفت.

وی گفت:‌ در بخش نخست، کارشناسنامه دار کردن از کالاهایی آغاز می شود که تاثیر بسیاری در زندگی مردم دارد و جزو کالاهای حساس ازجمله مواد غذایی ، لبنی، دارو و محصولات بهداشتی و آرایشی هستند.

وی افزود: مشکلی که هم اکنون برای ساماندهی بازار کالا در کشور با آن مواجهیم نبود اطلاعات صحیح، به روز ، استاندارد شده و قابل تکیه است به همین علت هم اکنون نمی‌دانیم چقدر کالا در کشور تولید و توزیع می شود ، میزان نیاز چقدر است و به ویژه عوامل توزیع کدامند و کالا از چه راههایی در اختیار مردم قرار گرفته است و آیا این راهها از صلاحیت لازم برخوردارند یا اینکه نیستند .

غلامزاده تصریح کرد: این اطلاعات هم اکنون نیاز بسیار حیاتی برای ساماندهی شبکه توزیع و پخش کالاست که تهیه آن به ایران کد محول شده است.

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران با بیان اینکه هم اکنون 3 هزار شرکت تولیدی با 80 هزار قلم کالا به عضویت ایران کد در آمده و شناسنامه ملی کالا دریافت کرده اند، افزود: طبق برنامه موجود تا یک‌سال آینده مراجع تولیدی و توزیعی دارنده ایران کد باید به 100 هزار عضو و 3 میلیون قلم کالا برسد که دولت و وزارت بازرگانی در تحقق این هدف جدی هستند زیرا به طور مستقیم به اصلاح نظام توزیع و کنترل قیمتها، حفظ حقوق مصرف کننده و شفافیت بازار منجر می‌شود.

غلامزاده همچنین ازآغاز پیوستن صنایع فولاد و خودروسازها به ایران کد خبر داد و گفت:‌ در بخش فولاد مجتمع فولاد مبارکه و در بخش خودرو گروه خودروسازی بهمن و زامیاد به ایران کد پیوسته اند و فرآیند پیوستن دیگر کارخانجات نیز آغاز شده است.

کد خبر 60033

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز