چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۸۷ - ۰۸:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نظام ملی شماره‌گذاری کالا خدمات ایران (ایران کد) چهارشنبه 5 تیر، رسما با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

به گزارش ایرنا این طرح به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های زیرساختی موثر در تنظیم بازار، شبکه توزیع کالا و تجارت الکترونیک کشور در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری توسط دکتر محمود احمدی نژاد افتتاح شد.

در این مراسم پرویز داودی معاون اول رییس جمهور، مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی، محمد مصطفی نجار وزیر دفاع، محمد عباسی وزیر تعاون، مجتبی ثمره هاشمی مشاور ارشد رییس جمهوری، علی سعیدلو معاون اجرایی رییس جمهور، محمود عزیزی معاون توسعه و منابع انسانی رییس جمهور، علی آبادی رییس سازمان تربیت بدنی، حجت الاسلام علی‌ اکبری رییس سازمان ملی جوانان و محمدحسین دهقان رییس بنیاد شهید حضور داشتند.
وزارت بازرگانی در نظر دارد جهت ساماندهی اطلاعات حوزه‌هایی که با کالا و خدمات سر و کار دارند، از ایران کد استفاده کند.

یکی از مهمترین کاربردها در شرایط حاضر بهره گیری از ایران کد برای ساماندهی نظام پخش کالا به عنوان یکی از محورهای طرح تحول اقتصادی دولت است که بر اساس آن تمامی دستگاه های دولتی و شرکت های تولید کننده کالا موظف به اخذ ایران کد بوده و پخش کالا نیر توسط مراکزی مجاز است که دارای کد ملی کالا باشند.

طبق این گزارش، این نظام با مصوبه دولت نهم در 18 آذر ماه سال 85 پس از ایجاد بستر فنی و شبکه عملیاتی در حوزه کالا فعال شد و هم اکنون سه هزار شرکت تولیدی و توزیعی کالا و 80 هزار قلم کالا تحت پوشش آن قرار گرفته‌اند که طبق برنامه تا یکسال آینده تعداد مراجع تولیدی و توزیعی تحت پوشش به 100 هزار عدد افزایش می‌یابد.

هم اکنون ایران کد در حال پوشش کالاهایی نظیر فرش دستباف، مواد غذایی و لبنی، بهداشتی و آرایشی و قطعات خودرو بوده و سرویس دهی آن در حوزه خدمات از نیمه دوم امسال آغاز می‌شود.

کاربران می توانند از طریق کد 16 رقمی و سایر مسیرهای ورودی هرگونه نیاز خود به اطلاعات کالایی و مشخصات آن را بدون هزینه دریافت و به صورت آنلاین مقایسه و مبادرت به سفارش یا خرید کنند.

در پایان این گزارش آمده است: چنین فرآیندی هزینه مبادله بازاریابی،حمل و نقل و انبار داری را به طور قابل توجهی کاهش داده که در کاهش هزینه فروش کالا در بازار موثر است.

کد خبر 56087

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز