افتتاحیه پانزدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر ۷ بهمن ماه جاری در فرهنگستان هنر برگزار و کار این دوره از جشنواره رسما آغاز می‌شود.

تجسمی

به گزارش همشهری آنلاین، در آبان ماه امسال پس از انتخاب دبیر جشنواره پانزدهمین دوره برگزاری هنرهای تجسمی فجر روند اجرایی این رویدا فرهنگی با انتشار فراخوان و دعوت از هنرمندان سراسر کشور شروع شد. در این فراخوان هنرمندان حوزه تجسمی از چند و چون نحوه برگزاری جشنواره آشنا و مکلف به ارائه آثار طبق اساسنامه در تاریخ مقرر شدند.

پس از پایان مهلت آثار ارسالی پوستر جشنواره هم نیز تهیه و در رسانه‌های رسمی کشور منتشر شد. در جریان برنامه‌های اولیه و فعالیت دست‌اندرکاران اجرایی جشنواره بارها متولیان بخش فرهنگی وزارت ارشاد از نزدیک با روند کارها آشنا شدند تا این رویدا مهم حوزه هنرهای تجسمی هرچه بهتر برگزار شود.

ضرورت برندسازی جشنواره

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از متولیان امور فرهنگی بود  که با حضور در دبیرخانه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در جریان روند برگزاری این رخداد هنری قرار گرفت.

محمود سالاری در این بازدید با اشاره به بازنمایی رخدادهای برخی جشنواره‌های معتبر بین‌المللی به اهمیت جوایز آنها برای مخاطبانش اشاره کرد و گفت:  کار ما در جشنواره هنرهای تجسمی فجر متضمن دو وجه است؛ یکی کاری که درحال انجام آن هستیم و دیگری بازنمایی کاری که در حال انجام است. درخواست من از دبیرکل  و سایر ارکان جشنواره این است که برای بازنمایی هرچه شایسته‌تر زحمات صورت‌گرفته تلاش کنند. فکر می‌کنم در جشنواره هنرهای تجسمی فجر روی موضوع برندسازی تلاش بیشتری باید کرد و هنوز با رسیدن به نقطه‌ مطلوب فاصله داریم. امیدوارم با همراهی هم بتوانیم این جشنواره هنری را فراتر ببریم و گامی رو به جلو برداریم.

 وی ادامه داد: ما در دنیا به‌واسطه برخی مولفه‌ها شناخته می‌شویم. عده‌ای به ما نگاه می‌کنند و هرکاری که انجام دهیم، پا جای پایمان می‌گذارند. ممکن است خودمان چنین باوری نداشته باشیم اما این یک واقعیت است. مهم این است که چه هنری را ترویج دهیم و به کدام سو حرکت کنیم. باید هویت خود را به دیگران معرفی کنیم. جشنواره‌های فجر میراث فرهنگی جاری، زنده و پویای ایران اسلامی است که‌ هم هویت ساز است و هم نمایانگر هویت.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تأکید بر لزوم پیوند جشنواره با نهاد مدرسه و دانشگاه بیان کرده بود: در زمینه برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر اگر بتوانیم پیوندهایی میان دانشگاه و مدارس با جشنواره برقرار کنیم، گامی رو به جلو برداشته‌ایم. لازم است تدابیری صورت پذیرد تا بتوانیم پیوند جشنواره را با گروه‌های هدف برقرار کنیم تا جوانانمان دلگرم شوند. برخی از جوانان احساس می‌کنند که هیچ‌کس در جشنواره‌های فجر شرکت نمی‌کند اما وقتی به نمایشگاه می‌آیند و آثار را از نزدیک تماشا می‌کنند، درمی‌یابند که چنین نیست و شرایط حقیقی با آنچه که در فضای مجازی بازنمایی می‌شود متفاوت است.

تهران پیشتاز بین استان‌ها در ارائه آثار تجسمی در جشنواره
پوستر جشنواره

تعیین زمان برگزاری جشنواره

سوم بهمن هم نشست برپایی جشنواره با حضور مسئولان و متولیان امر برگزار و طی آن زمان برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره فجر تعیین شد.

مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: جمعه ۷ بهمن با حضور محمود سالاری، معاون وزیر ارشاد اسلامی و تعدادی از چهره‌های فرهنگی و سیاسی رسما کار پانزدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر در فرهنگستان هنر آغاز می‌شود.

محمد خاجی بیان کرد: امسال علی رغم برخی چالش‌ها شاهد حضور پیشکسوتان بخش هنرهای تجسمی در این جشنواره هستیم که از آن می‌توان به عنوان یک رویداد مهم یاد کرد.

وی افزود در دوره‌هایی پیشین اغلب این جوانان از نقاط مختلف کشور بودند که آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌کردند اما در این دوره چهره‌های برجسته و پیشکسوتی آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند که به نوعی غافلگیر کننده بود که از این میان می‌توان به شرکت اساتید و پیشکسوتانی چون استاد سید رضا بدرالسما و استاد قدیریان اشاره کرد.

برگزاری جشنواره در دو بخش

دبیرکل جشنواره پانزدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی هم در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: از چند ماه قبل کارهای اولیه برگزاری این رویدا آغاز شد و زمان و دستورالعملی برای ارسال آثار تعیین شد که طبق آن هنرمندان تا ساعت ۱۷ روز ۲۹ آذرماه ۱۴۰۱ برای ثبت‌نام و ارسال آثار، مهلت داشتند.

سید عباس میرهاشمی دبیرکل جشنواره پانزدهم نیز در سخنانی به ارائه آمار و ارقام جشنواره پانزدهم پرداخت و عنوان کرد: امسال شرایط با دوره‌های قبل کمی تفاوت دارد به عنوان مثال سابق براین جشنواره در ۱۰ بخش برگزار می شد اما امسال به ۸ بخش تقسیم و دو بخش پیشین در یک بخش گنجانده شده است که مربوط به بخش حجم می‌شود.

وی ادامه داد در مقایسه با آثار ارسالی هم باید عنوان کرد سال گذشته بیش از ۱۰ هزار اثر به دبیرخانه ارسال شده بود که این عدد امسال به  ۸ هزار و ۶۲۷ اثر رسیده است.

میرهاشمی ادامه داد این تعداد آثار ارسالی محصول هنر و خلاقیت  ۳ هزار و ۸۰۱ هنرمند است که  ۴۴۰ اثر از ۲۷۴ هنرمند به نمایشگاه آثار منتخب جشنواره پانزدهم در بخش‌های مختلف طوبای زرین و قله‌ها راه یافته‌اند. همچنین، هزار و ۴۳۰ اثر در بخش کیوریتوری کتاب سال کاریکاتور، ۱۲۵ اثر در بخش نمایشگاهی کتاب سال کاریکاتور و ۷۲ اثر نیز در بخش کیوریتوری نمایشگاهی پوستر حضور خواهند داشت.

تهران پیشتاز بین استان‌ها در ارائه آثار تجسمی در جشنواره

نقاشی در صدر آثار ارسالی

دبیرکل جشنواره پانزدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی گفت : بین آثار ارسالی بیشترین آثار به نقاشی بعد پوستر و عکاسی اختصاص یافته که بر این اساس نقاشی در صدر آثار ارسالی قرار دارد.

وی ادامه داد: امسال رشته حجم را ایجاد کردیم و گرایش‌های مجسمه‌سازی، سفال و سرامیک و چیدمان را ذیل آن گنجاندیم.  

میرهاشمی افزود: موضوع این دوره از جشنواره آزاد است و در رشته‌های تصویرسازی، خوشنویسی، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، طراحی گرافیک، حجم (مجسمه، سـرامیک، چیدمان) نقاشی و نگارگری برگزار می‌شود.

تهران در صدر آثار ارسالی

میرهاشمی همچنین بیان کرد: امسال همچون سال گذشته همزمان با برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر در پایتخت، شاهد برپایی نمایشگاه‌های هنری در استان‌های سراسر کشور نیز هستیم که طبق آمار بیشترین آثار ارسالی مربوط به هنرمندان تجسمی استان تهران است.

وی ادامه داد: جشنواره امسال در دو بخش اصلی (طوبای زرین) و ویژه (قله‌ها) برگزار می‌شود که بخش طوبای زرین رقابتی بوده و شامل آثار ارسالی هنرمندان رشته‌های تصویرسازی، خوشنویسی، طراحی گرافیک، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، نقاشی، نگارگری و حجم(مجسمه، سرامیک، چیدمان) است. بخش قله‌ها نیز تلاش می‌کند به ترسیم قله‌های افتخار ایران و ایرانی بپردازد.

وی با بیان این توضیح که به موازات برگزاری دو بخش‌ اصلی و ویژه، بخش «تجسم هنر» نیز به نمایش آثار هنرمندان مقیم استان‌ها در استان‌های مربوطه اختصاص دارد اظهار کرد: باتوجه به هماهنگی‌ها و هم‌افزایی‌های صورت‌گرفته میان دبیرخانه جشنواره و مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های سراسر کشور، به نظر می‌رسد که امسال شاهد استقبال و حضور پررنگ هنرمندان استان‌ها در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر باشیم.

میرهاشمی همچنین گفت: نمایشگاه آثار هنرمندان منتخب، تا ۲۸ بهمن ماه دایر بوده و پذیرای حضور عموم مخاطبان خواهد بود.

مکث

اسامی داوران پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر   

اسامی داوران بخش‌ها و رشته‌های مختلف پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به شرح زیر است.

بخش تصویرسازی: لیدا طاهری، مهدی نوری و حسام‌الدین طباطبایی

بخش کارتون و کاریکاتور: مازیار بیژنی، سید مسعود شجاعی طباطبایی و محمد حسین نیرومند

بخش طراحی گرافیک: سید حمید شریفی آل‌هاشم، حمید قربان‌پور و مسعود نجابتی

بخش خوشنویسی: احمد عبدالرضایی، میرحیدر موسوی و علی فخاری

بخش حجم: طاهر شیخ الحکمایی، نادر قشقایی و احمد سلیمانی

بخش نقاشی: علی بحرینی، محمدکاظم حسنوند و محمد خزائی

بخش عکاسی: علی اصغر داودآبادی فراهانی، جاسم غضبانپور و ناصر محمدی

بخش نگارگری: امیرحسین آقامیری، خشایار قاضی‌زاده و حسین عصمتی

بخش ویژه قله‌ها: سید مسعود شجاعی طباطبایی، مسعود نجابتی و سیدعباس میرهاشمی.

/////////////////

۴/۱۰

مهلت ارسال اثر به جشنواره تجسمی فجر تمدید نمی‌شود

سید عباس میرهاشمی دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از عدم تمدید مهلت ارسال اثر به این رویداد هنری خبر داد.

  

/////////

۱۹/ ۹

پیش از پایان مهلت ارسال اثر به پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، پوستر این رویداد هنری طراحی و منتشر شد.

//////////////////////

۱۴/ ۸

 آثار منتخب هنرمندان در بخش‌ طوبای زرین (رقابتی)، بخش ویژه با موضوع قله‌ها (رقابتی) و بخش تجسم هنر ویژه‌ی استان‌ها (غیر رقابتی) به نمایش درخواهد آمد.

پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، بهمن ماه سال ۱۴۰۱ در تهران و سایر استان‌های کشور برگزار می‌شود.

  متن فراخوان پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به شرح زیر است:

  

 آزاد

رویکرد جشنواره:

هنر خلاق، وحدت‌بخش، امیدآفرین، هویت‌مند در قالب "هنر متعالی برای مردم"

بخش‌های جشنواره:

بخش اصلی: طوبای زرین

بخش ویژه: قله‌ها (این بخش قصد دارد به قله‌های افتخارآمیز ایران و ایرانی بپردازد)

بخش اصلی: طوبای زرین

بخش طوبای زرین، رقابتی است و آثار ارسالی از سوی هنرمندان در رشته‌های تصویرسازی، حجم(مجسمه، سرامیک و چیدمان)، خوشنویسی، طراحی گرافیک، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، نقاشی، نگارگری، پس از بررسی و رای گروه‌های تخصصی داوری به نمایشگاه راه یافته و از میان آثار منتخب، آثار برگزیده مشخص و معرفی می‌شوند.

شرایط عمومی بخش طوبای زرین:

هر هنرمند می‌تواند در بخش طوبای زرین در دو رشته و حدأکثر با ۳ اثر هنری در هر رشته‌ شرکت کند و علاوه بر آن با ارسال ۳ اثر هنری با موضوع و مضامین اعلام شده در بخش قله‌ها نیز شرکت نماید.

حجم هر فایل ارسالی در تمامی رشته‌ها باید حدأقل ۱ و حداکثر ۶ مگابایت و در قالب jpg باشد.

شرایط تخصصی رشته‌های بخش طوبای زرین

بخش ویژه: قله‌ها

این بخش رقابتی بوده و هنرمندان می‌توانند متناسب با موضوع‌های علم و فرهنگ، فداکاری، مشاهیر، مفاخر، دستاوردها، زیبایی‌های اقلیم ایران و شاخصه‌های افتخار ایران و ایرانی، به خلق اثر پرداخته و در جشنواره شرکت نمایند.

هنرمندان تمامی رشته‌ها می‌توانند در این بخش شرکت کنند.

جوایز جشنواره:

در بخش طوبای زرین، در هر رشته، بر اساس رای هیئت داوران، یک نفر برگزیده و تندیس طوبای زرین، لوح افتخار و مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به ایشان اهدا می‌شود.

در رشته خوشنویسی ۳ نفر، در رشته نگارگری ۳ نفر، در رشته حجم ۳ نفر و در سایر رشته‌ها ۲ نفر مورد تقدیر قرار گرفته و به هر هنرمند، لوح تقدیر و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی اهدا می‌شود.

در بخش ویژه(قله‌ها)، از میان تمامی آثار رسیده، یک اثر برگزیده و تندیس طوبای زرین، لوح افتخار و مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به ایشان اهدا می‌شود و حدأکثر ۱۰ اثر نیز با اهداء مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

به تمامی هنرمندان راه‌یافته به نمایشگاه گواهی شرکت و کتاب جشنواره اهدا خواهد شد.

تمامی هنرمندان راه‌یافته به جشنواره، به عضویت مؤسسه‌ی توسعه‌ی هنرهای تجسمی معاصر درخواهند آمد.

ارکان جشنواره:

رییس شورای سیاستگذاری: عبدالرضا سهرابی، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اعضاء شورا: منیژه آرمین، امیر راد، عبدالرحیم سیاهکارزاده، پریسا شادقزوینی، سید مسعود شجاعی طباطبایی، مینا صدری، کاظم طلایی، نادر قشقایی، یداله کابلی، سیدعباس میرهاشمی، سیدمحمدرضا میری، مسعود نجابتی.

دبیرکل: سیدعباس میرهاشمی

اجرا: موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر

شورای دبیران: کاظم طلایی(تصویرسازی)، علی اشرف صندوقآبادی(خوشنویسی)، علی وزیریان(طراحی گرافیک)، کمال‌الدین شاهرخ (عکاسی)، بهمن عبدی(کارتون و کاریکاتور)، طاهر شیخ‌الحکمایی(حجم)، پریسا شادقزوینی(نقاشی)، مینا صدری (نگارگری).

دبیر بخش ویژه/ قله‌ها: سیدمحمدرضا میری

عناوین و برنامه‌های بخش‌های جنبی و داوران جشنواره متعاقباً اعلام خواهد شد.

•           افتتاحیه: جمعه ۷ بهمن

•           پایان نمایشگاه: جمعه ۲۸ بهمن

•           اختتامیه: جمعه ۵ اسفند

محل برگزاری:

فرهنگستان هنر، موسسه فرهنگی و هنری صبا

موزه هنرهای معاصر تهران

و سایر استان‌ها

کد خبر 737140
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha