بعد از وقفه دوسه ماهه در فعالیت گالری‌های پایتخت و کشور یکی دو هفته است که فعالیت‌ها از سر گرفته شده و اکنون در برخی از این دست مراکز فرهنگی نمایشگاه‌های حوزه هنرهای تجسمی در حال برگزاری است.

گالری

به گزارش همشهری آنلاین‏‏، تا هفته گذشته بیشتر فعالیت‌های نمایشگاه گردانی بیشتر مربوط به فرهنگسراها بود اما در روزهای آخر هفته جاری شاهد به جریان افتادن نمایشگاه‌ها در گالری‌ها خواهیم بود که این فعالیت‌ها به صورت حضوری و مجازی خواهد بود. که علاقه مندان هم از طریق حضوری و هم غیر حضوری یعنی مجازی می‌توانند از آخرین آثار تولیدی برخی هنرمندان بازدید کنند.

وقفه فعالیت گالری‌ها و محدود شدن فعالیت برخی شبکه های اجتماعی موجب شده اکنون اطلاع رسانی‌ها با برخی مشکلات همراه باشد که خوشبختانه «گالری اینفو» به عنوان پلتفرمی برای اطلاع‌رسانی به تازگی فعالیت خود را پس از وقفه‌ای چند هفته ای از سر گرفته است.

در ادامه‌ این گزارش نگاهی خواهیم داشت به نمایشگاه‌های غیرحضوری و حضوری که در گالری‌ها یا فرهنگسراهای سطح شهرِ تهران درحال برگزاری است.

فروشگاه مجازی استاد حسین محجوبی

در صفحه اینستاگرامی استاد حسین محجوبی نقاش پیشکسوت و نام آشنای کشور تعدادی از تابلوی نقاشی این هنرمند به نمایش و فروش ویژه گذاشته شده که این آثار تا پایان آخرین جمعه دیماه به نمایش گذاشته شده و علاقه مندان برای خرید می‌توانند تا زمان تعیین شده اقدام کنند. طبیعت و نگرانی از تخریب طبیعت از دستمایه‌های این هنرمند نقاش است که کمتر اثری از این پیشکسوت نقاشی می‌توان سراغ گرفت که بیرون از طبیعت باشد.

گرم شدن حال و هوای گالری‌های تهران در آخرین روزهای دیماه
نمونه‌ای از آثار استاد حسین محجوبی

استاد حسین محجوبی در گفت و گو با خبر نگار همشهری آنلاین اظهار کرد: زمین فقط متعلق به انسان نیست از گذشته همه موجودات از آن بهره برده‌اند و در آینده هم همین انتظار می‌رود. اما در شرایط حاضر هر روز خبره‌های ناگواری از آسیب‌رسانی به طبیعت می شنویم که منشا همه این اتفاقات انسان است.

وی با بیان اینکه انسان حق این همه دستبرد و تخریب در طبیعت را ندارد اظهار کرد: طبیعت متعلق به همه موجودات و همه براساس نیاز از آن بهره می‌برند، ولی زیاده‌خواهی انسان شرایط را تغییر داده است.

صنعت بشری وامدار طبیعت است

این هنرمند پیشکسوت نقاشی گفت: زندگی و زیست بدون مرحمت طبیعت غیر ممکن است. حتی بشر امروزی که به صنعت و تکنولوژی خود مغرور است باید بداند که همه این صنایع وامدار طبیعت هستند.

استاد محجوبی ادامه داد: به همین دلیل در شگفتم که چگونه است انسان با وجود همه نیازهایش به طبیعت دست به تخریب آن می‌زند.

گلستان در اعتماد گالری اعتماد

«گلستان» عنوانِ نمایشگاهی است که به صورتِ آنلاین در سایت گالری اعتماد درحال برگزاری است و به نمایش آثاری محمد رحیمی اختصاص دارد.

گالری اعتماد همچنین آخرین آثار فرشید مثقالی را در کنار این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده و علیرضا الهی را به‌عنوان هنرمند هفته معرفی کرده است.

در بیانیه نمایشگاه انفرادی «گلستان» آمده است: «زندگی با خانواده ام در گلستان فرصت بسیار خوبی را برای زندگی طبیعی در محیط زیست فراهم کرده است که حاصل آن خلق هزاران طرح و نقاشی از سفرهای من در گلستان و ایران است.» نمایشگاه‌هایی همچون «مزایده زیروآکشن»، «انهدام»، «مرگ قو»، «نگاه نو»، «زنو نگاه کن»، «زخم غزه» هفته اول بهمن در گالری‌ها و نگارخانه‌های مراکز فرهنگی هنری شهر تهران میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی هستند که در این گزارش معرفی خواهند شد. همچنین بعضی از گالری‌ها همچنان میزبان نمایشگاه‌هایی از هفته‌ها و ماه گذشته هستند.

«مزایده زیروآکشن» و «انهدام» در آرتیبیشن

گرم شدن حال و هوای گالری‌های تهران در آخرین روزهای دیماه
پوستر «مزایده زیروآکشن»

نمایشگاه گروهی چاپ دستی هنرمندان پیشکسوت؛ محمد احصایی، ناصر عصار، ناصر اویسی، علی اکبر صادقی، فرشید ملکی، هوشنگ سیحون و حسین زنده‌رودی با عنوان «مزایده زیروآکشن» جمعه (۳۰ دی) ساعت ۱۷ در گالری آرتیبیشن افتتاح می‌شود و تا سوم بهمن از ساعت ۱۱ تا ۲۰ در این گالری به نشانی خیابان شریعتی، پایین‌تر از حسینیه ارشاد، نرسیده به همت، گل نبی(غرب)، میدان احمدی روشن (کتابی)، خیابان ساسانی‌پور، خیابان دریا (قندی)، پلاک ۶ دایر است.

گرم شدن حال و هوای گالری‌های تهران در آخرین روزهای دیماه
پوستر انهدام

همچنین نمایشگاه گروهی نقاشی «انهدام» با آثاری از طاهر پورحیدری، علیرضا چلیپا، جواد مدرسی، نجمه کزازی، حسین تمجید، رامتین زاد، پگاه رجامند، مرتضی یزدانی و پونه اوشیدری، ۲۹ دی تا نهم بهمن به صورت مجازی در این گالری میزبان علاقه‌مندان است.

نمایش «خواهی جواب حاضر، اینک من ایدرم» و «مرگ قو»

نمایشگاه‌های آثار نقاشی پروین شکری با عنوان «خواهی جواب حاضر، اینک من ایدرم» و «مرگ قو» از آثار زهرا شاه‌چراغی، ۳۰ دی تا ۱۸ بهمن (دوشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۲ تا ۲۰ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۱) در گالری اُ واقع در خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ١٨ برپاست. گالری روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است.

«نگاه نو» در نگارخانه آفتاب

نمایشگاه عکس با عنوان «نگاه نو» به هنرمندی ساناز جدی روز جمعه (۳۰ دی) ساعت ۱۴ تا ۱۶ در نگارخانه آفتاب فرهنگسرای نهج البلاغه به نشانی خیابان دکتر شریعتی، روبه روی خیابان شهیدکلاهدوز (دولت)، خیابان امامزاده افتتاح می‌شود و تا هشتم بهمن همه روزه به جز جمعه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۱۶ میزبان علاقه‌مندان است.

این رویداد هنری با نمایشگاه‌گردانی جواد علمی‌نیا مدیر گروه هنری تصویر فصل با موضوع طبیعت و پرتره‌های انسانی، با نمایش ۲۵ اثر در سایز ۷۰×۵۰ و ۳۰×۴۰ برگزار می‌شود. لیلا اکبری امور اجرایی این نمایشگاه را برعهده دارد.

«زنو نگاه کن» در ارسباران

فرهنگسرای ارسباران با مشارکت موسسه مردم نهاد «زنو» نمایشگاه گروهی نقاشی «زنو نگاه کن» را با هدف توانمندسازی و مهارت‌آموزی رهیدگان از سوختگی، آگاهی‌رسانی و فرهنگسازی برگزار می‌کند. زنو به معنای زندگی از نو فضایی برای آموختن مهارت کاربردی، توان‌افزایی، کاریابی و کارآفرینی برای افراد رهیده از سوختگی است تا بتوانند با تکیه بر توانمندی خود با حضور در اجتماع فعالیت‌های خود را از سر بگیرند.

این نمایشگاه یک روزه که شامل آثار نقاشی پروژه مهارت‌آموزی رهیدگان از سوختگی است، روز پنجشنبه (۲۹ دی) از ساعت ۱۵ تا ۱۹:۳۰ در فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان دکتر شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا برپا خواهد بود.

«زخم غزه» در موزه فلسطین

نمایشگاه آثار نقاشی از هنرمندان فلسطینی با عنوان «زخم غزه» از ۲۸ دی تا پنجم بهمن همه‌ روزه به ‌جز ایام تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در موزه هنرهای معاصر فلسطین فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولیعصر، خیابان بزرگمهر، خیابان برادران شهید مظفر، شماره ۷۴ دایر است.

در این نمایشگاه که به مناسبت روزه غزه برپا شده، ۲۹ اثر از ۲۸ هنرمند فلسطینی به نمایش گذاشته شده است، آثار این نمایشگاه مأخوذ از گنجینه آثار فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران است.

«اوهام سایه‌ها» در آفرینش نور

نمایشگاه گروهی نقاشی شامل آثار جمعی از هنرمندان جوان با عنوان «اوهام سایه‌ها» امروز پنجشنبه (۲۹ دی‌) ساعت ۱۰ تا ۱۲ در نگارخانه آفرینش نور واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار آیت الله کاشانی، بعد از پل شهید ستاری، جنب شهر کتاب، مجتمع فرهنگی هنری نور افتتاح شد و از یکم تا ۱۲ بهمن از ساعت ۹ تا ۱۷ در این نگارخانه میزبان علاقه‌مندان است.

نمایشگاه «اوهام سایه‌ها» شامل آثار هنرمندان؛ زهرا بهرامی، آذر رمضانی، لیلا ابراهیمی و یاسین سعیدی است که با تکنیک نقاشی سیاه قلم و کنته خلق شده است.

«جادوی رنگ» در نگارخانه اندیشه

نمایشگاه «جادوی رنگ» مجموعه آثاری از شقایق قیدی از ۲۳ دی تا ششم بهمن از ساعت ۹ تا ۱۷ در نگارخانه فرهنگسرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان اندیشه برپاست.

آثار تصویرگری بهزاد غریب‌پور در موزه کودک کانون

موزه ملی هنر و ادبیات کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به منظور بزرگداشت زنده‌یاد بهزاد غریب‌پور و مرور خاطرات حضور او در کانون اقدام به برگزاری نمایشگاهی از منتخب آثار تصویرگری کتاب و پوسترهای این هنرمند فقید کرده است. ‌

گرم شدن حال و هوای گالری‌های تهران در آخرین روزهای دیماه

این نمایشگاه شامل ۵۰ قطعه تصویرگری کتاب‌هایی همچون پلنگ سیاه، راز آبگیر، پرنده طلایی، کچل کفترباز و استاد خیمه شب‌بازی می‌آموزد و طرح روی جلد کتاب‌های یک وجب از آسمان، نخل و باران، شیشه آواز، مرغ عشق، راهزنها و ۲۰ پوستر فیلم و تئاتر حاصل تلاش و حضور ارزشمند زنده یاد غریب‌پور در کانون است.

این نمایشگاه از ۲۴ دی تا ۱۰ بهمن روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۶ در موزه ملی هنر و ادبیات کودک کانون واقع در خیابان دکتر فاطمی، خیابان حجاب، مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میزبان علاقه‌مندان است.

«روزنه‌ی نور» در باوان

نمایشگاه گروهی «روزنه‌ی نور»، ۲۲ دی تا ۲۰ بهمن یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۱ تا ۱۹ در گالری باوان به نشانی خیابان مطهری، خیابان لارستان، خیابان عبده، پلاک هفت دایر است.

در دومین دوره‌ این مجموعه که «مشاهده و دریافت؛ روزنه‌ی نور» نام دارد؛ آثاری از پونه اوشیدری، شبنم جهانشاهی، آهو حامدی، ثریا شرقی، رقیه نجدی، مهسا طهرانی و لاله معماراردستانی به نمایش درآمده است.

هر یک از هنرمندان این نمایشگاه با نگاه منحصر به فرد خود سعی داشته‌اند در این برهه‌ زمانی واکنشی به رویدادهای تاریخی و اجتماعی دوران حاضر داشته باشند.»

گالری ثالث

گالری ثالث از جمله مکان‌هایی محسوب می‌شود که با شکستنِ قفل نمایشگاه آنلاین اقدام به برپایی نمایشگاهی حضوری کرده است. «وان+وان+وان+وان میلیون» عنوانِ نمایشگاهی است که در این مکان فرهنگی و هنری به نشانی تهران، کریم خان زند بین ایرانشهر و ماهشهر شماره١٤٨ درحال برگزاری است. این نمایشگاه که تا ۳۰ بهمن ماه ادامه دارد، همه روزه از ساعت ۱۶ الی ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان است.

 گالری طراحان آزاد «در گیومه»

گالری طراحان آزاد «در گیومه» عنوان نمایشگاه گروهی است که به نمایش آثار هنرمندان مختلفی اختصاص دارد و در سایتِ گالری طراحان آزاد در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

در بیانیه این نمایشگاه گروهی آمده است: «در کشاکش میل به زندگی که گویا ذاتی بشر است و حُب جان که حالا لازمه‌اش جدایی و انزواست، گاه فرصتی بدست می‌آید برای نظاره به خود و به دیگری. حالا که هر یک به تنهایی بر قایق خود نشسته و تن به حرکت دایره‌وار حیات داده‌ایم، زمان آن است که نگاهی دوباره بیندازیم به داشته‌هایمان. بخشی از دارایی ما (طراحان آزاد) دوستی با هنرمندانی است که چند سال یک بار آثارشان را در قالب نمایشگاهی انفرادی ارائه کرده‌اند. در این فرصت بر آن شدیم که هر هفته بر یکی از آنان نوری تازه بتابانیم. از هرکدام خواستیم که آخرین سه اثرش را در اختیار گیومه قرار دهد (گیومه نامی است که برای این پروژه انتخاب شده). خواه‌ناخواه این مجموعه لااقل دارای یک ویژگی مشترک خواهد بود و آن تاریخ خلق اثر است. همه آنها در دوران بحران انسانی که در پی بیماری همه‌گیر پدید آمده است شکل گرفته‌اند و بی‌شک حاوی احساسات و واکنش هنرمندانه در چنین لحظاتی هستند. ما امیدواریم طرح گیومه تنها به انتشار سه اثر از هنرمند خلاصه نشود. بلکه همچنین بتواند برانگیزاننده گفتگوهای چندجانبه گردد.»

مکث

«یاد حبیب» در گالری عالی

گرم شدن حال و هوای گالری‌های تهران در آخرین روزهای دیماه
سردیس زنده یاد حبیب‌الله صادقی

نمایشگاه «یاد حبیب» شامل نقاشی‌ها و پوسترهایی با موضوع پرتره‌هایی از زنده‌یاد حبیب‌الله صادقی و هنر مقاومت از ۲۶ دی تا پنجم بهمن روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۸ در گالری ابوالفضل عالی یک حوزه هنری انقلاب اسلامی به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ برپاست.

این نمایشگاه شامل ۳۲ پوستر از هنرمندانی همچون ابوالفضل خسروی، امیر دستمردی، حامد مغروری، حسین یوزباشی، حمید قربان‌پور، لیلا نیرومند، مجید قادری، محمدرضا دوست‌محمدی، وحید حقی، علی وزیریان، یونس رجبی، محمدرضا فراهانی و دانیال فرخ و هفت اثر نقاشی از عبدالحمید قدیریان، صدیقه سلمان، منصوره عالیخانی، کامیار صادقی، حسین عصمتی، علی پتگر و سیدمسعود شجاعی طباطبایی است.

کد خبر 735957
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha