گروه محیط‌زیست: به فاصله 3 هفته پس از آنکه دولت لایحه ایمنی زیستی را از مجلس پس گرفت

 و حدود یک هفته پس از اعلام وصول طرح ایمنی زیستی ارائه شده از سوی نمایندگان کمیسیون کشاورزی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس از لزوم رسیدگی به لایحه ایمنی زیستی در کمیسیون کشاورزی با حضور متخصصان و کارشناسان بیولوژیکی و محیط‌زیست سخن می‌گوید: بررسی لایحه ایمنی زیستی به‌عنوان مقوله‌ای مهم در فراکسیون بررسی شد و در این راستا رئیس سازمان محیط‌زیست، رئیس کمیسیون کشاورزی و NGO‌های فعال و کارشناسان این عرصه دعوت شدند تا به اختلاف‌نظر درخصوص این لایحه رسیدگی کنند و سرانجام مقرر شد نمایندگان تفکرات مختلف در جلسات بررسی لایحه ایمنی زیستی در کمیسیون کشاورزی شرکت کنند و با طرح مسائل مختلف در این خصوص، موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد.

محمدرضا تابش با بیان اینکه فراکسیون محیط‌زیست به‌دنبال آن است که آنچه نقش تعیین کننده‌ای در تامین سلامت مردم در مصرف مواد غذایی که ژن‌های آن مورد دستکاری قرار می‌گیرد، مورد ارزیابی دقیق قرار بگیرد و با تصویب قوانینی که به سلامت مردم بها می‌دهد، گامی مؤثر برداشته شود، می‌گوید: سلامت مردم و تغذیه درست آنها فراتر از منافع اقتصادی و تولید بالاتر محصولات زراعی و کشاورزی است؛

چراکه بسیاری از بیماری‌های پوستی و گوارشی و امراض صعب‌العلاج ناشی از رعایت نشدن اصول علمی، فنی و ژنتیک در تهیه محصولات تراریخته است.اما در شرایطی که دولت لایحه خود را از مجلس پس گرفته است، رئیس فراکسیون محیط‌زیست از لزوم بررسی کدام لایحه در کمیسیون تخصصی سخن می‌گوید؟

«من از پس گرفتن لایحه از مجلس خبر ندارم.»تابش با این جواب به سؤال همشهری ادامه می‌دهد: لایحه دولت دستخوش تغییراتی شده که موجب نارضایتی شده است و از آن طرف هم دوستان ما در مجلس طرحی ارائه کرده‌اند.

نظر ما در فراکسیون محیط‌زیست آن است که جلسات رسیدگی لایحه ایمنی  زیستی ارائه شده از سوی دولت یا طرح مجلس با حضور کارشناسان بیولوژیک و محیط‌زیست باشد تا با پشتوانه‌ رای نمایندگان، این لایحه با طی مسیر درست، قانونمند شود و اجماع لازم بین دولت و مجلس و تمام کارشناسان پدید آید.

تابش درحالی از لزوم بررسی این طرح (یا لایحه) در کمیسیون تخصصی کشاورزی خبر می‌دهد که پیش از این هم لایحه دولت در همین کمیسیون بررسی شده بود.

پیش از این، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با همشهری چنین گفته بود:«تصویب لایحه در کمیسیون کشاورزی همراه با کار علمی و کارشناسی بوده و در مورد تک‌تک بند‌ها اجماع خوبی حاصل شده بود و همه حاضران در جلسات از نمایندگان انجمن‌های مختلف علمی دولتی و خصوصی گرفته تا نمایندگان وزارتخانه‌های بهداشت، علوم، جهاد کشاورزی، مرکز پژوهش‌های مجلس، محیط‌زیست و... لایحه تصویب شده در کمیسیون را امضا کردند و اگر اجازه می‌دادند کار پیش برود می‌توانست الگوی خوبی در دیگر موارد باشد.» 

اما تابش در این زمینه می‌گوید: در جلسات پیشین کمیسیون کشاورزی از نظر تمام کارشناسان علمی استفاده نشده بود و ما امیدواریم در جلساتی که بعد از این برای بررسی این لایحه تشکیل می‌شود از نظر تمامی کارشناسان استفاده شود.

لایحه‌ای بی سرانجام

اظهارات محمدرضا تابش، در حالی است که لایحه ایمنی زیستی که کلیات آن در کمیسیون کشاورزی مجلس به تصویب رسیده بود و در نوبت صحن علنی بود، یازدهم دی‌ماه از سوی دولت از مجلس پس گرفته شد.

این اتفاق پس از آن روی داد که لایحه ایمنی‌زیستی ارائه شده از سوی دولت به مجلس که تدوین آن مدت‌ها در شورای‌عالی ایمنی‌زیستی و پس از آن در کار‌گروه ملی ایمنی‌زیستی به طول انجامیده بود، مورد اعتراض انجمن‌های علمی مرتبط بود و به همین علت تصویب این لایحه در کمیسیون کشاورزی با تغییراتی همراه شد که این تغییرات موجب پس گرفتن لایحه از مجلس شد.

کد خبر 73701

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز