همشهری‌آنلاین: دبیرکل فراکسیون اقلیت مجلس در اظهارنظر نسبت به سخنان اوباما گفت: به طور مسلم در صورت تحقق اراده و خواست واقعی مردم، قدرت‌های استکباری در منطقه جایگاهی نخواهند داشت.

محمدرضا تابش نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا، درباره اظهارات اخیر باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا علیه تحولات اخیر منطقه، اظهار داشت: گرچه برخی واژه‌ها و کلمات بکار برده شده در اظهارات اخیر رییس‌جمهور آمریکا در بیان راهبردهای جدید ایالات متحده در خاورمیانه بخشی از واقعیت‌هاست، اما در نگاه ژرف به تحولات منطقه و مرور موضع‌گیری‌های آمریکا درباره این مساله، این اظهارات را می‌توان به نوعی غیرواقعی تلقی کرد.

نماینده اردکان ابراز داشت: البته باید با تامل و تدبیر نتیجه‌ی عملی صحبت‌های آقای اوباما را نظاره‌گر باشیم. آنچه ما را نگران می‌کند اتخاذ سیاست‌های یک بام و دو هوای آمریکاست. آمریکا نمی‌تواند از یک طرف دم از حمایت‌های مردم منطقه و خیزش‌های مردمی بزند و از طرف دیگر حامی حکومت‌های توتالیتر باشد. باید منتظر بمانیم تا بهار امت عرب چگونه با سیاست‌های دوگانه‌ی آمریکا به بار خواهد نشست.

وی ادامه داد: این‌گونه موضع‌گیری اوباما به نوعی استفاده ابزاری از مفاهیمی نظیر حقوق بشر، دموکراسی، و حق اعمال حاکمیت ملت‌ها بر سرنوشت خویش که خواست ملت‌هاست را تداعی می‌کند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: چرا آمریکا چشم خویش را بر این واقعیت که اکثریت افراد دخیل در تحولات اخیر منطقه مسلمانان و افراد مقید به احکام اسلامی هستند، می‌بندد. به چه حقی آنجا که صحبت از بحرین می‌شود آمریکا در یک رفتار قیم مآبانه این کشور را متحد نزدیک، درازمدت خود و متعهد به امنیت آن کشور معرفی می‌کند. آمریکا چه منافعی در منطقه دارد که این‌گونه از متحدانش در منطقه دفاع می‌کند و چشم بر رفتار مستبدانه آنها می‌بندد؟

دبیرکل فراکسیون خط امام در مجلس ادامه داد: چرا قبل از این تحولات مواضع آمریکا بر علیه حکام جائر که در زمره متحدان این کشور بودند، ابراز نمی‌شد و چرا هنوز هم درباره برخی از کشورهای استبدادی که هنوز در آنها جنبش‌های مردمی به نتیجه قطعی نرسیده است، آمریکا زبان در کام کشیده و اظهارنظری نمی‌کند؟

وی در ادامه اظهاراتش اضافه کرد: این فرصت‌طلبی نیست که هر کجا مردم مسلمان منطقه با اتکا بر حضرت حق و در سایه همبستگی و وحدت توانستند مستبدی را سرنگون ساخته و اراده خویش را متجلی سازند آمریکا وارد عمل شده و با نفی دیکتاتوری با بیان حقوق مردم و دفاع از آزادی آنها بخواهد این حرکت‌ها را مصادره به مطلوب کند و وانمود نماید که قافیه را نباخته است. چرا ظلم و جنایات رژیم صهیونیستی و مظلومیت فلسطینیان، آوارگی و هزینه‌های مادی و انسانی وسیع مردم مسلمان عراق و افغانستان در لشکرکشی آمریکا و متحدانش به منطقه جایگاهی در بیانات مواضع منطقه‌ای آمریکا ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی، گفت: آیا تسلط بر منابع انرژی منطقه که شریان حیاتی غرب است موجب نمی‌شود تا آمریکا متناسب با تحولات منطقه گاهی همسو با حکام مرتجع منطقه و گاهی همراه با مردمی که از ظلم، جور و دیکتاتوری و استبداد و حمایت قدرت‌های استکباری از حکام‌شان به ستوه آمده‌اند، مواضعی را اتخاذ کند.

چراهای بسیاری است که آمریکا باید در برابر آنها پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: بی‌شک تحولات منطقه بدون توجه به خواست آمریکا و قدرت‌های استکباری توسط خود مردم رقم خواهد خورد و ان‌شاءالله در همه کشورهای منطقه اسلام سازگار با دموکراسی، حقوق بشر، مدافع حقوق مردم و حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خویش تجلی خواهد یافت.

تابش در پایان گفت: مسلما در صورت تحقق اراده و خواست واقعی مردم، قدرت‌های استکباری در بین ملت‌های منطقه جایگاهی نخواهند داشت.

کد خبر 135443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز